ÅPEN KLASSE: Nordsjø-prest Bjørn Inge Holberg mener Peugeot 504 har en langt smartere konstruksjon enn for eksempel Mercedes.
ÅPEN KLASSE: Nordsjø-prest Bjørn Inge Holberg mener Peugeot 504 har en langt smartere konstruksjon enn for eksempel Mercedes.

Vi som beundrer Peugeot 504:

Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Legenden Peugeot 504 hadde statusen til en Mercedes og soliditeten til en tanks. Møt to som ruller i fransk bilindustris mest bunnsolide bidrag til verden.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 504

  • Erstattet 404 (1960-1975) og solgt i Europa fra 1968 til 1983.
  • Bygget i Sør-Amerika til 1999.
  • Satt sammen på fabrikk i Afrika til langt utpå 2000-tallet.
  • Totalproduksjonen har bikket 3 millioner enheter.

Noen få biltyper er uslitelige, nesten til det absurde.

Du kan rykk-ratte dem flere ganger rundt jordkloden uten at de en gang blir andpustne. Du kan la dem stå i årevis, og så oppdage at de starter igjen på første, forbannede forsøk.

Tre skiller seg spesielt ut: En japaner, en tysker og en seig franskmann.

Vi snakker tøffingen Toyota Hilux pick up (1968-), mektige Mercedes W123 (1975-1986) og selvsagt pangsolide Peugeot 504 (1968-1983).

504 ble skrudd sammen mer enn tre millioner eksemplarer i 14 land, og i Nigeria til langt utpå 2000-tallet.

Den vant Afrikas hardeste ørkenrallyer. Franskmannen er fortsatt i massiv bruk i verdensdeler hvor folk er mer ivrige på vedlikehold enn å skrote.

504 var en fransk Audi, lenge før Audi ble kjent som noe annet enn en dyr Folkevogn.

504 år, unnskyld: 54 år etter Peugeot-modellens fødsel, kjører nordmennene Tony Vanneste og Bjørn Inge Holberg rundt og sprer hvert sine glade budskap.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KIRKELIG: </span>Trefoldighetskirken i Arendal er bakgrunn når sjømannsprest Bjørn Inge Holberg villig lar seg fotografere med Peugeoten han setter høyt.
KIRKELIG: Trefoldighetskirken i Arendal er bakgrunn når sjømannsprest Bjørn Inge Holberg villig lar seg fotografere med Peugeoten han setter høyt.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HJEMME PÅ TUNET: </span>Prest Bjørn Inge Holberg har en fortid som baksetepassasjer i denne stasjonsvognutgaven av Peugeot 504 – kalt Familiale, grunnet at antall seter er økt fra fem til sju.
HJEMME PÅ TUNET: Prest Bjørn Inge Holberg har en fortid som baksetepassasjer i denne stasjonsvognutgaven av Peugeot 504 – kalt Familiale, grunnet at antall seter er økt fra fem til sju.

Møt flere glade entusiaster:

Sjømannsprest Bjørn Inge Holberg i Narestø mellom Arendal og Tvedestrand i Agder jobber offshore: arbeidsdagene skjer på ni oljeplattformer i Nordsjøen: Statfjord A, B og C. Troll A, B og C, Oseberg sør og øst, samt Draugen. På land forkynner han franske følelser.

– Jeg viklet meg inn i Peugeotuniverset allerede fra barnsben av, analyserer han.

I starten hadde klanen en Peugeot 504 Familiale 1973-modell, som faren kjøpte på eksportlisens hos importøren Bertel O. Steens forhandler i Parkveien i Oslo.

Pappaen skulle tiltre stillingen som sjømannsprest i Portugals hovedstad, Lisboa, og det hastet å komme seg avgårde med hele hurven og bagasje.

– Med fire barn fra ett år, altså meg, til åtte – fikk høvdingen brått bruk for en diger familiebil.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FRANSK FULLTREFFER: </span>Helt siden ettårsalderen har livet til sjømannsprest Bjørn Inge Holberg har vært befolket av en liten kø av Peugeoter.
FRANSK FULLTREFFER: Helt siden ettårsalderen har livet til sjømannsprest Bjørn Inge Holberg har vært befolket av en liten kø av Peugeoter.

Da gjengen vendte hjem igjen til Norge i 1976, solgte faren Familiale.

– Vi barna grein, alle sammen. I løpet av tre knappe år hadde vi blitt veldig glade i denne bilen, husker Holberg.

Familiesagaen fortsatte, med et kort kapittel i form av en Mazda 929 stasjonsvogn. Stilig, men snau. I 1980, da femte barn kom til verden, ble en lyseblå Familiale kjøpt inn. Den er identisk med skapningen Holberg nå hygger seg med.

I 1983 stakk vi på biltur til Spania. Opplevelsene ga næring til enda varmere følelser for Peugeot.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LUKEPARKERT: </span>Bjørn Inge Holberg snakker gjerne varmt om sin Peugeot 504 Familiale – så lenge du lar han holde på.
LUKEPARKERT: Bjørn Inge Holberg snakker gjerne varmt om sin Peugeot 504 Familiale – så lenge du lar han holde på.

Som 16-åring kjøpte han bilen av faren. Selv om var bare ni år gammel, hadde den hele 320.000 kilometer på baken og var totalt gjennomrustet.

– Jeg fikk sveiseapparat og vinkelsliper, og gjøv løs på restaureringsjobben. Da jeg tok lappen i januar 1991, sto bilen klar med skilter på.

Mange år senere, i 2017, fraktet presten den til Thailand for total restaurering, der han på den tiden både bodde og jobbet.

Andre, senere opphold i land som Tanzania og Kenya gjorde ham enda mer oppmerksom på hardhaus-faktoren. Veiene i Afrika viste seg å være fulle av seige 504, samtidig som han observerte flere eksemplarer av forgjengeren 404, og enkelte 403.

– Kvaliteten bunner i gjennomprøvd teknikk, som merket produserte år etter år.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ UTSTILLING: </span>Bjørn Inge Holberg blir aldri lei av å betrakte sin 504 fra ulike vinkler.
PÅ UTSTILLING: Bjørn Inge Holberg blir aldri lei av å betrakte sin 504 fra ulike vinkler.

Sammenlignet med konkurrentene Volvo 245 Herregårdsvogn og Mercedes W123 Edelwagen, var Peugeots stasjonsvognkonstruksjon langt mer sofistikert.

– Hos Peugeot er stasjonsvognen nær 30 cm lengre en sedan-utgaven, med robustere bakhjulsoppheng og doble fjærer. Drivakselen mellom girkasse og kardang løper i et beskyttende metallrør, ramser Holberg opp.

– Forståelig at bilene har tålt tidens tann, fastslår han.

Bortsett fra uvant plassering av tenning, var Peugeots salgsvinner blant 1970-tallets mest joviale, minst sære franskmenn.

– Her har du mange praktiske fordeler, som at nakkestøttene kan felles helt ned i seteryggen. Om du skal sove i bilen, ligger forsetet fullstendig i flukt med baksetet. Jeg har til gode å se andre merker med samme patent, rapporterer Holberg.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLÅMANN: </span>Til hverdags i Norge kjører Tony Vanneste og hunden en hvit Peugeot 504 pick-up. På feriestedet i Frankrike skjøtter han en smellvakker, blå 504 sedan – den mest solgte modellvarianten.
BLÅMANN: Til hverdags i Norge kjører Tony Vanneste og hunden en hvit Peugeot 504 pick-up. På feriestedet i Frankrike skjøtter han en smellvakker, blå 504 sedan – den mest solgte modellvarianten.

Tony Vanneste på Minnesund i Eidsvoll kommune er avdelingsleder i Ramudden, et selskap som sørger for sikring av vei og byggeplasser.

– Min stebestefar og -bestemor hadde en rekke, ulike Peugeot-utgaver. Min bestefar, derimot, eide flere Renault – de tiltalte ikke meg på samme måte, forklarer han.

Nå omgir Vanneste seg med noen Peugeots morsomste mopeder, knallerter og fordums forhandlerskilt – samt en vakker, dypblå 504 sedan fra 1974 – og en ditto, sjelden pick-up med to seter og romslig lasteplan.

– 504 ruller og ruller, uten problemer. Mye av av den velprøvde teknikken finner du igjen forgjengeren 404 og etterfølgeren 505.

Vanneste lette først etter en 505, men landet på en 504, på grunn av tilgjengelighet.

– Den karakteristiske designknekken på bagasjelokket tok meg lang tid å like. Nå synes jeg løsningen er herlig.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PICK-UP:</span> Minnesund-mannen Tony Vanneste ratter en sjelden utgave av Peugeot 504 – hvor den bakre delen av karosseriet er fjernet og erstattet med raust lasteplan.
PICK-UP: Minnesund-mannen Tony Vanneste ratter en sjelden utgave av Peugeot 504 – hvor den bakre delen av karosseriet er fjernet og erstattet med raust lasteplan.

Peugeot lykkes med designen grunnet samarbeid med italienske Pininfarina, mener han.

– I dag framstår 504 jo helt fantastisk, med et formspråk som den gang tydelig skilte 504 fra konkurrentene.

Konservativ fasong viste seg å være framtidsrettet nok til å vare i over 38 år, fra 1968 til 2006.

– Helt fra 1930-tallet var Peugeot opptatt av form og luftmotstand, med sine revolusjonerende 202, 302 og 402, lekser han opp.

Pengeverdien av 504 er stigende.

– Modelltypen øker friskt i pris fra år til år, spesielt i forhold til 404, og den mer moderne 505. Nå ser du gjerne en velholdt 504 sedan med utropspris til godt over 10.000 euro.

– Langt fra en Citroën DS, som gjerne ligger på 25.000 euro, men så er også den kundegruppen mer opptatt av kunst og arkitektur, analyserer Vanneste.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»