KLABB OG SAAB: Saab er eksempel på hvordan nordmenn ofte har kjøpt flere eksemplarer av sære, fine biltyper enn resten av verden.

Vi som omfavner særnorske bestselgere:

10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Nå som Tesla eter groteske markedsandeler, minner vi om tidligere særnorske bilsalg-fenomener. Her er 10 historiske, hysterisk populære norgesvenner.

Publisert Sist oppdatert

Norsk bilsalg gjennom tidene

1960: Norske myndigheter opphever bilrasjonering

1970-tallet: Japanske bilmerker får solid fotfeste

1990-tallet: Myndighetene favorisere dieselbiler grunnet utslippshensyn

2022: PÅ tampen av året leveres ut mange elbiler grunnet nye avgifter i 2023

2023: Tesla forsyner seg med uante, store markedsandeler

Sjokka, forfjamset eller bare inderlig irritert over at Tesla gomler i seg uante deler av nybilsalget?

Ja: Hvis du kan lite om den rare historikken til norske bilkjøpere.

Nei: om du husker at Norge må være verdens mest følsomme bilmarked, takket være svimlende svingninger i avgiftspolitikk, særnorske lyster og preferanser – samt grisekaldt og -glatt klima med behov for firehjulstrekk, varmeapparat egnet til å grille kyllinger og bagasjeplass som tar de reneste flyttelass på helgeturer til hytta.

Her er biltypene som har vært spesielt vilt populære blant oss, og av og til knapt synlige i andre land:

TYSK TOPPFORM: BMW i3 har kanskje den mest originale bilfasongen siden Citroën 2CV (1948–1990) og ble en fransk, unnskyld: tysk – fulltreffer her til lands.

Norsk blink med BMW i3

Da BMW slapp elektriske i3 løs på verden – for nøyaktig 10 år siden – var den det mest snodige fra hovedkontoret i Munchen siden Isetta (1955–1962).

Fra 2013 til 2022 skrudde BMW sammen rundt 250.000 eksemplarer ­– og hele 30.000 fant norske kjøpere.

Raringen i3 har også sikret en tredjedel av BMWs norske salgsvolum i perioden den har vært i butikken.

Så sent som i 2022 var den norgeshistoriens fjerde mest solgte elbil, etter Nissan Leaf, Tesla Model 3 og VW e-Golf.

SAABLA BRA: Nordmenn har aldri sluttet å være stup forelsket i Saab, og fortsatte å knuge rattet lenge etter at fabrikken satte kroken på døra på slutten av 2000-tallet.

Suverene Saab

Den lille, ingeniør-orienterte Saab-fabrikken i Trollhättan i Sverige hadde lenge bunnsolid støtte i to store eksportmarkeder: USA – og Norge.

Selv døende modelltyper holdt koken. I 1970 vaket for eksempel den aldrende Saab 96 V4 fortsatt på ellevte plass – med 1494 eksemplarer og 2,1 prosents andel av markedskaka.

Årene 1977 og 1978 var spesielt gode år for merket her til lands: 96 hang fortsatt med – og den avanserte familieyndlingen 99 hadde et bredt utvalg varianter, som inkluderte topputgavene EMS og Turbo.

Ved starten av 2009 rullet fortsatt nær 42.000 Saaber på norsk asfalt. To år etter slo fabrikken seg selv konkurs.

Trist og leit: Nå hadde vi sårt trengt Saabs originalitet og selvsikkerhet på strøm.

RUSSISK AGENT: Lada ble importert til Norge kort tid etter at merket oppsto i starten av 1970-årene og holdt seg høyt hevet på den norske salgstoppen til langt ut på 1980-tallet.
RYDDIG RUSSER: Her i Norge omfavnet vi Lada på grunn av god plass, solid konstruksjon, riktig pris og den vidunderlige annerledesheten.

Aldri lei av Lada

I Alvdal satte familiebedriften Granrud Bilservice norgesrekord i antall solgte Lada. På 1970- og 1980-tallet virket det som nær alle alvdølinger drømte om Lada.

Årsaken var (ikke bare) medlemskap i Norges kommunistiske parti (Hedmark var et mørkerødt fylke) , men at bilene var bygget for Sibir – og da kunne de vel også tåle sprengkulda i innlandet.

16.-plass i 1980 med hele 2254 enheter og markedsandel på nær 2,5 prosent. Året etter eksploderte andelen til 3,5 prosent.

Etter Annen verdenskrig, og selv etter at myndighetene opphevet restriksjoner på bilsalget i 1960, var billige østeuropeiske biler å se høyt oppe på salgsstatistikkene.

RETT I MÅL: Mazda 323, her fra 1978, driblet konkurrentene lett og ble en salgsvinner gjennom flere år.

De mektige Mazda-brødrene

Brødrene Jan og Tom Kolberg startet import av Mazda, og allerede i 1971 ble ynglingen landets japanske bilmerke med størst volum.

I 1975 knabbet Mazda 1.-plassen på den norske merkestatistikken, 11,9 prosent av personbilsalget og 5,7 prosent av varebilmarkedet.

I 1981 gjorde norske bilkjøpere Mazda 232 til landets mest solgte bil foran erkekonkurrenten VW Golf.

Festen fortsatt i det uendelige: Som eksempel tok Mazda både andre- og tredjeplassen i 1990.

KINASJAKK MATT: Elektriske, kinesiske merker kommer sterke – og mange – til Norge. Her er Marvel R, seneste tilskudd fra MG – som har kjøpt rettighetene til det tidligere så stolte engelske sportsbilmerket.

Kina-biler kliner til

En greie som «importvern» gjelder matvarer, ikke biler, og nye bilnasjoner som Kina kan fritt pøse nyheter ut på veiene her i landet.

De første forsøkene har ikke tatt altfor store biter av kaka, men et nytt, massivt inntog av nye modeller gjør at Kinas andel av nybilmarkedet stiger sakte, men sikkert.

Paradoksalt nok er nå Kina-eide MG – hvor initialene opprinnelig sto for Morris Garage – blant vinnerne. Samtidig minner merket om det som en gang var fordums storhet for den nå brutalt barberte engelske bilindustrien.

SKOGSBILEN: Subaru leverte rimelig firehjulstrekk til folket og ble en hit hos blant andre norske hytteeiere. Her: Subaru 1800.

Subaru + Norge = sant

Utpå 2000-tallet fikk Subaru ny uttelling for samarbeidet med rallykongen Petter Solberg: Han hadde vunnet VM i rally, og salget nådde nye høyder.

Den søte suksessen skyldtes også at Subaru leverte firehjulstrekk – eller rettere sagt: firehjulstrøkk – som standard lenge før løsningen ble vanlig også hos konkurrenter.

Så hva har Norge til felles med Island, USA og Sveits? Jo, her er Subaru konge på dårlig vei. Nå har salget likevel stupt ned i avgrunnen, i påvente av elbil med ordentlig rekkevidde.

RUND OG GOD: Folkevogn solgte styggmange Bobler, og modellen tok større markedsandeler her til lands sammenlignet med resten av Europa – selvsagt minus Tyskland.

Bølla Bobla

Selv om VW Type 1 ble verdens mest kjøpte åk, satte den spesielt sjokkartede rekorder her i Norge.

I 1969 kjøpte vi hele 16.076 eksemplarer av arten – som tilsvarte frekke 17 prosent av totalmarkedet. Dette ble Boblas toppår, men allerede i 1960 hadde de runde formene bergtatt oss med en andel på fenomenale 22,4 prosent (7559 enheter).

Bobla fortsatte å være blant de mest vanlige skapningene å se på norske veier til rundt 1990.

BUSSEMANN: Varebiler som VW Transporter T3 (her med passasjerseter) har skapt mye lykke for norske familier med små budsjett og store reisedrømmer.

Varebiler som varer og varer

Nyttekjøretøy for hele familien? Gjerne, når du kunne spare noen titusener. Det fantes to typer:

1) Varebiler med to seter, som kan brukes som familiebiler etter få år, fordi det da var lov å sette inn personbilseter – avgiftsfritt.

2) Minibusser med mange seter, registrert som yrkesbil istedenfor personbil.

STÆSJ OG STASJONSVOGNER: Knapt noen biltype har bevist bedre at det norske bilmarkedet er annerledes: Stasjonvognen var i flere tiår det foretrukne valget – ofte var sedanutgavene nærmest ikke å se i trafikken.

Stasjonsvogner skapt for stæsj

En eller annen gang på 1900-tallet fant vi ut dette:

Hvis vi skulle kjøpe bil, måtte det for pokker være en stasjonsvogn.

Den typisk norske nøysomhetens tidsalder forvitret. Vi skulle frakte mer stæsj til stadig større hytter.

Vi ble et av de få landene, eller kanskje det eneste, hvor stasjonsvognsalget gruste sedaner ettertrykkelig.

ERKERIVALER: PÅ 1970-tallet og utover 1980-årene var sportslige personligheter som Ford Capri (øverst) og Opel Manta reelle alternativer for familieforeldre som ville ha moro.

Fyrrige Ford Capri og oppsiktsvekkende Opel Manta

Mange – eller i hvert fall de av oss med en smule bil-hukommelse – husker Ford og Opel som de to store erkerivalene, mens japanske merker ubeskjedent jafset i seg markedsandeler år for år.

Færre vet at sportsbilene Ford Capri og Opel Manta solgte mer enn noen andre sporty framtoninger siden har klart.

Ford Norge ble kvitt 4151 stykk Capri fra 1969 til 1983 og Opel overleverte nøkler til 6602 Manta-eiere til et stykke ut på 1980-tallet.

Ford Capri-klubb ble realitet i 1984 og eksisterer fortsatt.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»