Vi som omfavner særnorske bestselgere:
10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Nå som Tesla eter groteske markedsandeler, minner vi om tidligere særnorske bilsalg-fenomener. Her er 10 historiske, hysterisk populære norgesvenner.
Sjokka, forfjamset eller bare inderlig irritert over at
Tesla gomler i seg uante deler av nybilsalget?
Ja: Hvis du kan lite om den rare historikken til norske bilkjøpere.
Nei: om du husker at Norge må være verdens mest følsomme bilmarked, takket være svimlende svingninger i avgiftspolitikk, særnorske lyster og preferanser – samt grisekaldt og -glatt klima med behov for firehjulstrekk, varmeapparat egnet til å grille kyllinger og bagasjeplass som tar de reneste flyttelass på helgeturer til hytta.
Her er biltypene som har vært spesielt vilt populære blant oss, og av og til knapt synlige i andre land:
Norsk blink med BMW i3
Da BMW slapp elektriske i3 løs på verden – for nøyaktig 10 år siden – var den det mest snodige fra hovedkontoret i Munchen siden Isetta (1955–1962).
Fra 2013 til 2022 skrudde BMW sammen rundt 250.000 eksemplarer – og hele 30.000 fant norske kjøpere.
Raringen i3 har også sikret en tredjedel av BMWs norske salgsvolum i perioden den har vært i butikken.
Så sent som i 2022 var den norgeshistoriens fjerde mest solgte elbil, etter Nissan Leaf, Tesla Model 3 og VW e-Golf.
Suverene Saab
Den lille, ingeniør-orienterte Saab-fabrikken i Trollhättan i Sverige hadde lenge bunnsolid støtte i to store eksportmarkeder: USA – og Norge.
Selv døende modelltyper holdt koken. I 1970 vaket for eksempel den aldrende Saab 96 V4 fortsatt på ellevte plass – med 1494 eksemplarer og 2,1 prosents andel av markedskaka.
Årene 1977 og 1978 var spesielt gode år for merket her til lands: 96 hang fortsatt med – og den avanserte familieyndlingen 99 hadde et bredt utvalg varianter, som inkluderte topputgavene EMS og Turbo.
Ved starten av 2009 rullet fortsatt nær 42.000 Saaber på norsk asfalt. To år etter slo fabrikken seg selv konkurs.
Trist og leit: Nå hadde vi sårt trengt Saabs originalitet og selvsikkerhet på strøm.
Aldri lei av Lada
I Alvdal satte familiebedriften Granrud Bilservice norgesrekord i antall solgte Lada. På 1970- og 1980-tallet virket det som nær alle alvdølinger drømte om Lada.
Årsaken var (ikke bare) medlemskap i Norges kommunistiske parti (Hedmark var et mørkerødt fylke) , men at bilene var bygget for Sibir – og da kunne de vel også tåle sprengkulda i innlandet.
16.-plass i 1980 med hele 2254 enheter og markedsandel på nær 2,5 prosent. Året etter eksploderte andelen til 3,5 prosent.
Etter Annen verdenskrig, og selv etter at myndighetene opphevet restriksjoner på bilsalget i 1960, var billige østeuropeiske biler å se høyt oppe på salgsstatistikkene.
De mektige Mazda-brødrene
Brødrene Jan og Tom Kolberg startet import av Mazda, og allerede i 1971 ble ynglingen landets japanske bilmerke med størst volum.
I 1975 knabbet Mazda 1.-plassen på den norske merkestatistikken, 11,9 prosent av personbilsalget og 5,7 prosent av varebilmarkedet.
I 1981 gjorde norske bilkjøpere Mazda 232 til landets mest solgte bil foran erkekonkurrenten VW Golf.
Festen fortsatt i det uendelige: Som eksempel tok Mazda både andre- og tredjeplassen i 1990.
Kina-biler kliner til
En greie som «importvern» gjelder matvarer, ikke biler, og nye bilnasjoner som Kina kan fritt pøse nyheter ut på veiene her i landet.
De første forsøkene har ikke tatt altfor store biter av kaka, men et nytt, massivt inntog av nye modeller gjør at Kinas andel av nybilmarkedet stiger sakte, men sikkert.
Paradoksalt nok er nå Kina-eide MG – hvor initialene opprinnelig sto for Morris Garage – blant vinnerne. Samtidig minner merket om det som en gang var fordums storhet for den nå brutalt barberte engelske bilindustrien.
Subaru + Norge = sant
Utpå 2000-tallet fikk Subaru ny uttelling for samarbeidet med rallykongen Petter Solberg: Han hadde vunnet VM i rally, og salget nådde nye høyder.
Den søte suksessen skyldtes også at Subaru leverte firehjulstrekk – eller rettere sagt: firehjulstrøkk – som standard lenge før løsningen ble vanlig også hos konkurrenter.
Så hva har Norge til felles med Island, USA og Sveits? Jo, her er Subaru konge på dårlig vei. Nå har salget likevel stupt ned i avgrunnen, i påvente av elbil med ordentlig rekkevidde.
Bølla Bobla
Selv om VW Type 1 ble verdens mest kjøpte åk, satte den spesielt sjokkartede rekorder her i Norge.
I 1969 kjøpte vi hele 16.076 eksemplarer av arten – som tilsvarte frekke 17 prosent av totalmarkedet. Dette ble Boblas toppår, men allerede i 1960 hadde de runde formene bergtatt oss med en andel på fenomenale 22,4 prosent (7559 enheter).
Bobla fortsatte å være blant de mest vanlige skapningene å se på norske veier til rundt 1990.
Varebiler som varer og varer
Nyttekjøretøy for hele familien? Gjerne, når du kunne spare noen titusener. Det fantes to typer:
1) Varebiler med to seter, som kan brukes som familiebiler etter få år, fordi det da var lov å sette inn personbilseter – avgiftsfritt.
2) Minibusser med mange seter, registrert som yrkesbil istedenfor personbil.
Stasjonsvogner skapt for stæsj
En eller annen gang på 1900-tallet fant vi ut dette:
Hvis vi skulle kjøpe bil, måtte det for pokker være en stasjonsvogn.
Den typisk norske nøysomhetens tidsalder forvitret. Vi skulle frakte mer stæsj til stadig større hytter.
Vi ble et av de få landene, eller kanskje det eneste, hvor stasjonsvognsalget gruste sedaner ettertrykkelig.
Fyrrige Ford Capri og oppsiktsvekkende Opel Manta
Mange – eller i hvert fall de av oss med en smule bil-hukommelse – husker Ford og Opel som de to store erkerivalene, mens japanske merker ubeskjedent jafset i seg markedsandeler år for år.
Færre vet at sportsbilene Ford Capri og Opel Manta solgte mer enn noen andre sporty framtoninger siden har klart.
Ford Norge ble kvitt 4151 stykk Capri fra 1969 til 1983 og Opel overleverte nøkler til 6602 Manta-eiere til et stykke ut på 1980-tallet.
Ford Capri-klubb ble realitet i 1984 og eksisterer fortsatt.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost