VILLDYRET: Med bensinbørsa Hummer H3 durer Ole Henrik Dyrseth av gårde i stikk motsatt retning av gjeldende elbil-trender. Nå kommer for øvrig merkevaren Hummer omsider med eget elbil-alternativ, til tross for statusen som eksosikon.
VILLDYRET: Med bensinbørsa Hummer H3 durer Ole Henrik Dyrseth av gårde i stikk motsatt retning av gjeldende elbil-trender. Nå kommer for øvrig merkevaren Hummer omsider med eget elbil-alternativ, til tross for statusen som eksosikon.

Vi som humrer i Hummer:

1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Den er den tyngste, tøffeste og mest tullete biltypen på norske veier. Møt to ulike Hummer-eiere som forteller hvorfor de koser seg bak rattet.

Publisert Sist oppdatert

Fem meter brunst, barsk livsstil og testosteron – samt krigshistorie i bagasjen.

Hummer H1, H2 og H3

  • Hummer er opprinnelig et amerikansk militærkjøretøy. Lansert i sivilversjon i 1992.
  • Hummer lå en stund i feide med Jeep om bruken av syv riller i grillen.
  • I 2010 ble merkevaren gravlagt på grunn av moderkonsernet General Motors’ finansproblemer.
  • Hummer (H EV) gjenoppstår nå som elektrisk versjon av GM-merket GMC.

Hummer er hormonbehandling for humørsyke, unnskyld: hyggelige mannfolk som lengter etter eimen av et fritt villbassliv sist sett på film.

Visstnok var det Terminator-skuespilleren og Hummer-entusiasten Arnold Schwarzenegger som overbeviste General Motors om å bygge en versjon av militærkjøretøyet Humvee for vanlig vei.

Ifølge det amerikanske nettstedet Vox er Hummer-eiere egentlig milde, myke menn som er opptatt av miljøet (nå kommer Hummer også på strøm) – mens folk i Toyota Prius eller i elbil er fiksert på pris og praktiske ting.

Vær så god: I skrivende stund ligger 19 stykk Hummer ute til salgs på Finn.no, fra 130.000 til 480.000 kroner, og enda flere på andre nettsider.

Grådige galopperende bensinpriser våren 2022 hindrer ikke nordmenn i å kaste seg i sadelen på en fullblods Hummer – heng på Motors Hummer-hungrige panel Thor Sverre Larsen og Ole Henrik Dyrseth:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOSEKLUMPEN:</span> Ole Henrik Dyrseth omfavner ideen om at Hummer H3 er et annerledes, spennende bilvalg i 2022. Han lar andre ta seg av fordommene med grobunn i Hummers faktiske historikk som krigskjøretøy.
KOSEKLUMPEN: Ole Henrik Dyrseth omfavner ideen om at Hummer H3 er et annerledes, spennende bilvalg i 2022. Han lar andre ta seg av fordommene med grobunn i Hummers faktiske historikk som krigskjøretøy.

Ole Henrik Dyrseth, daglig leder i foto-foretaket @hestagentur, lusker ublu omkring sin Hummer H3, nærmest som en rev rundt hiet.

– Man blir vant til å unnskylde bilvalget når man kjører Hummer – men skitt au: Jeg har alltid likt store kjøretøy, gjerne amerikanske.

Lenge kombinerte Oslo-mannen fornuftig bruksbil med blank entusiastbil i garasjen.

– Denne er jo to i ett, forklarer han og innrømmer at den egentlige kjøpsårsaken er spørsmålet han stilte kjæresten: «Hvilken er din drømmebil?». Det litt overraskende svaret, Hummer H3, motiverte jakten på et pent eksemplar av arten.

– Man skal ha hjertet litt i hånden når man ratter Hummer, vet du.

Han leker gjerne med klisjeen om at biltypen kobles til Arnold Schwarzenegger og andre godt voksne.

– Hummer har jo egentlig 40-års aldersgrense – med mindre man er mild og god. Det er regulert av NASA det der, sier han halvt i spøk.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RYGGDEKNING: </span>Ole Henrik Dyrseth mener den 15 år gamle Hummeren gir mye bil og smil for pengene. Fotograf-agenten er langt fra avhengig av at alle skal digge den for å like den selv.
RYGGDEKNING: Ole Henrik Dyrseth mener den 15 år gamle Hummeren gir mye bil og smil for pengene. Fotograf-agenten er langt fra avhengig av at alle skal digge den for å like den selv.

Han kan stirre på det brede karosseriet med firkantet linjeføring – i beundring:

– Jeg syns det er vanskelig å finne glede i kjøretøy som er nyere enn 1995, men Hummeren får meg til å stoppe og se på den etter at den er pent parkert, ler Dyrseth.

Drivstofforbruket har han ikke tatt bryet med å måle:

– Jeg burde sikkert ha noen tanker om bensinforbruk og paradokset med stor bil i Oslo-trafikken, men ingen av de faktorene plager meg, avfeier han.

Han regner heller ikke med å høste sympati for at Hummer opprinnelig er en krigsmaskin.

– Hollywood har likevel gjort Hummer litt mer folkelig: Jeg tror flere assosierer bilen med mote-ikonet Paris Hilton enn krig og spetakkel, men det er klart at den sender sine signaler.

Dyrseth benytter bilen hyppig i jobben som fotograf-agent.

– H3 er rå som biff tartar og oser fremtidsrettet, praktisk design med rause plassforhold, solide hjul i hvert hjørne – og basskasse i bagasjerommet – som var originalutstyr fra fabrikk. Ingen kompromisser å spore, mener han, og legger til at han tar imot de reaksjonene han får:

– De fleste gir uttrykk for at Hummeren er tøff, men harry. Jeg har tenkt at jeg burde kvitte meg med den før jeg fyller tretti, men nå har jeg gjort en mental u-sving og vil beholde den til jeg minst runder førti. På kort tid har jeg opparbeidet masse følelser for godklumpen, skratter Dyrseth.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MOTLYS:</span> Thor Sverre Larsen falt for en pent brukt Hummer H2 – blant annet på grunn av alle ekstralysene i front.
MOTLYS: Thor Sverre Larsen falt for en pent brukt Hummer H2 – blant annet på grunn av alle ekstralysene i front.

Thor Sverre Larsen i Kristiansand jobber hos Ringknuten pukkverk, hvor han manøvrerer alt fra hjullaster, lastebil og dumper (anleggsmaskin med røslig lasteplan for kortreist forflytning av stein, grus, etc.) til gravemaskin.

– Joda, jeg liker store kjøretøy, gliser han fra den syl-smale sidegluggen på sin 2005-modell Hummer H2 med V8-motor på 6 liter.

– Noen ganger ler jeg litt for meg selv: Hummer gir respekt i trafikken, folk svinger gjerne til side. Jeg nyter respekt på nivå med en større lastebil, konstaterer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOPP UTSTYRT:</span> Thor Sverre Larsen kjørte en Mercedes ML da han fikk lyst til å prøve å være Hummer-eier. Stigene på bakparten er bare en av årsakene til at han falt for kjøretøyets mange detaljer.
TOPP UTSTYRT: Thor Sverre Larsen kjørte en Mercedes ML da han fikk lyst til å prøve å være Hummer-eier. Stigene på bakparten er bare en av årsakene til at han falt for kjøretøyets mange detaljer.

Selv bussjåfører, som har forkjørsrett i kraft av å være kollektivtransport, bråstopper:

– Men: jeg kjører som jeg alltid har gjort: hensynsfullt, og jeg slipper helst både busser og andre fram.

Føler man seg barskere bak rattet på en Hummer enn for eksempel en knøtt-Honda?

– Selvfølgelig var Hummer litt kult de første turene, men det meste man blir vant til avtar i intensitet, ikke sant?

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VENNLIG KJEMPE:</span> Hummer H2 er den mellomste Bukkene bruse. Merket produserte også den større H1 og den mindre H3. Thor Sverre Larsen i Kristiansand synes bilen er passe <span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">luggom</span> til sitt bruk.
VENNLIG KJEMPE: Hummer H2 er den mellomste Bukkene bruse. Merket produserte også den større H1 og den mindre H3. Thor Sverre Larsen i Kristiansand synes bilen er passe luggom til sitt bruk.

Larsen falt for utseendet på grunn av store hjul, en «haug med lys», utvendig reservehjul, plattform isteden for takgrind på taket – samt mulighet for å slå opp et telt og nyte campingliv på det store, flate takpartiet.

– Det eneste irriterende er selvsagt dagens skyhøye bensinpriser. Den drikker jo fort to liter på mila, og gjerne 3,5 med henger, rapporterer han.

Forbruket gikk noe ned da han skodde giganten med smalere hjul.

– Men huff: da så bilen utrolig kjedelig ut.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRED LAST:</span> Kristiansand-mannen Thor Sverre Larsen kjører til daglig lastebil og anleggsmaskiner på et pukkverk – og klyver over i sin 17 år gamle Hummer H2 etter arbeidstid.
BRED LAST: Kristiansand-mannen Thor Sverre Larsen kjører til daglig lastebil og anleggsmaskiner på et pukkverk – og klyver over i sin 17 år gamle Hummer H2 etter arbeidstid.

Til gjengjeld er amerikaneren uforskammet behagelig på langtur.

– Selv etter 100 mil blir jeg ikke sliten, lover han.

Mest bruker Larsen den til å trekke hobbybiler på henger og kjøre barn til fotballtrening:

– Ungene strømmer til, vet du, jubler han på trivelig, trillende sørlandsk.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering, nå bestiller nordmenn flammelakk