GUL HØYTID: Da Dennis Gylthe skulle krone sin nitide BMW-restaurering med lakkering, valgte han ikke bare en gul nyanse, men en svært synlig gulfarge. Modellen 2002 tii, fra 1975, er svært sjelden.

Vi som kjører påskegult hele året:

I år blir påsken neongul

Påsketrafikken er fargefattig. Her er tre glad-gule bilister som forklarer hvorfor gule karosseriflater gir oppkvikkende effekt uansett humør og sesong.

Publisert Sist oppdatert

Norsk påskeferie er ikke for pyser.

Du forventes å pakke, organisere, mase, kjefte, smelle, smile tappert, stå stødig på ski og det som verre er.

Norske bilisters dystre fargevalg

  • Hver fjerde bil på norske veier er sort (rundt 700.000 bileiere.)
  • Grå er den nest mest vanlige karosserifargen, med noen titusener mindre enheter.
  • På tredjeplass: sølv, med litt over halvparten så mange biler.
  • Fargekartets b-lag, blå og hvit, tilsvarer hver 300.000 kjøretøy.
  • Gul er blant de aller sjeldneste bilfargene på norsk asfalt.

Heldigvis finner vi tilbake til roen i bilkøene, som i all sin langtekkelige, meditative effekt i det minste gir noe å se på.

Innimellom kolonnene av grått, grått og grått stikker én farge seg fram som et påskeegg, en hestehov, nyklekket kyllling:

Ifølge fargeeksperter representerer «gul» appelsinsunne følelser som ... misunnelse, bitterhet, falskhet, hat – men, heldigvis også: håp, lys, varme og glede – og ikke minst: framgang, fruktbarhet og god helse.

Heng på Motors utvalgte fremmere av gul vitamineffekt: Dennis Gylthe, Bård Risan og Ove Nes:

GUL FERIE: Ove Nes i Sogn og Fjordane synes Porsche 911 Targa blir ekstra spesiell med rett farge.

Ove Nes i Leikanger er @porschelovex på Instagram, hvor hans egen Porsche 911 Targa setter et visuelt sjokkeksempel i all sin gule prakt.

Vennen Anna Zubkova, ukrainsk kunstner og fotograf (@a_n_n_a__art), har endatil tatt bryet med å tolke bilens freidige framtoning gjennom en bildeserie.

– Her feires gul påske med dette perfekte Porsche-egget som midtpunkt. Turen går til fjells, medbrakt passende påskeklisjeer som Solo og Kvikklunsj.

GUL FERIE: Ove Nes har to favorittfarger: den ene er rød, og den andre er smurt utover hans nye Porsche 911 Targa.

Ifølge Nes kler Porsche spesielt to spesifikke farger:

– Jeg er stor beundrer av guards red [på tysk: indischrot, red.anm.] og racing yellow (tysk: racinggelb). Min forrige Porsche var en slik rød en, så når jeg nylig handlet en åpen Targa, falt valget på racing yellow. Begge nyansene er spesielt lekre i kombinasjon med sorte detaljer, anbefaler han – til lesere som heller vil investere i kjapp Porsche enn tregt hytteprosjekt.

FJORD-FIN: Ove Nes i Leikanger synes naturens vårlige fargepalett tåler en knallgul Porsche 911 Targa.

Kuløren Racing yellow har røtter langt tilbake innen motorsport, tradisjoner som Nes gjerne dyrker.

– Jeg har dessuten tilført bilen en aldri så liten hyllest til F1-legenden Ayrton Senna, gjennom gjengivelse av hans team-tall, #12. Den grafiske utførelsen er en tro kopi av den Senna selv ga sin tøffe JPS Lotus 97T.

Det hender forbipasserende vrir hodene ved synet av Porschen:

– Slikt må jeg bare ta med på kjøpet: Meningen var aldri at den skulle være anonym i trafikkbildet. Når noen nettopp har kjøpt en grå bil, pleier jeg å si med glimt i øyet: «Så bra, verden trengte enda en grå en».

GULT LYS: Dennis Gylthe på Kolbotn sør for Oslo gleder seg over å ratte rundt med en farge som er utenfor allfarvei. Hans BMW 2002 tii synes i trafikken.

Tømrer og møbelsnekker Dennis Gylthe, som driver eget firma «Interiør & modernisering» på Kolbotn, har en Freude am Fahren-farkost som skiller seg lysår fra alle landets bekmørke BMW-er.

I forbindelse med gigantutstillingen Oslo motor show i messehallen på Lillestrøm kåret arrangementets jury BMW-en til «Årets fineste veteranbil».

GULROT: BMW-tilhenger Dennis Gylthe har sørget for å fullrestaurere BMW 2002 tii. Han vekker oppsikt med det detaljrike håndverket, og ikke minst den lysende lakkfargen.

Tyskeren med 157 hester er én av rundt 44.000 produserte tii-utgaver, en toppversjon av modellserien 2002 – som München-merket totalt bygget i mer enn 400.000 enheter fra 1968 til 1974.

– Fargen jeg har valgt i forbindelse med den omfattende restaureringen heter Golf gul, eller på tysk: Golf gelb. Den er bilens originalfarge og fantes selvsagt på fabrikkens fargekart den gangen. Men jeg aner lite om hva som menes med «golf» her, ler Gylthe.

Før Gylthe fant objektet på Finn.no – og ga den en ny start – hadde den stått lagret i 30 år på en låve i selskap med gnagere, støv og spindelvev.

Han heier også på andre som velger gul lakkering:

– Det flotte fargevalget viser at du tør å velge selv, et godt stykke utenfor allfarvei, oppmuntrer han.

PASTELLGUL: Bård Risan lovpriser fargen og fasongen til Fords forsøk på fantastisk futurisme som kom med modellserien Ford Taunus 17M i 1960.

Bård Risan fra Kirkerud i Bærum, forfatter av boken «Biler fra gullalderen 1950 til 1980», ramser opp rundt 15 gule biler han har eid – det vil si: det kan være flere: Listen er kun dem han husker i farten.

Mannen bak Rud Vintage Garage har et spesielt godt øye til en pastellfarget Ford Taunus 17M av generasjonen med fabrikkens internkode P3. Ford greide å tyte ut hele 670.000 eksemplarer av arten på kun fire år, fra 1960 til 1964.

1960-tallet var tiåret da også påsken var kledelig, blek gul – i alle fall husker folk det slik.

– Personlig tror jeg veldig mange drar linjer til gult som en god farge for sjelen, rett og slett, mener Risan.

PASTELLGUL: Gjennom firmaet Rud Vintage Garage har Bård Risan solgt en rekke gule biler og også hatt en del av dem privat. Her er Ford Taunus 17M.

Han assosierer til solens varme gule glød og det å sitte å se inn i flammer eller et bål.

– Til og med enkle ting som barndommens gule saft gir gode vibrasjoner. Fargen gul går jo også igjen i en del religiøse eksempler, som i en av de to viktigste fargene i buddhisme og i meditasjon.

Han mener lite framstår friskere enn gul lakk smurt utover et helt bilkarosseri.

– Det er et valg som demonstrerer at du tør å vise frem hva du har, særlig sammenlignet med dagens trøtte nyanser, bulder Risan, og opplyser at gulfargen på Taunusens ytre forøvrig heter faltergelb – altså sommerfuglgul.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?