GUL HØYTID: Da Dennis Gylthe skulle krone sin nitide BMW-restaurering med lakkering, valgte han ikke bare en gul nyanse, men en svært synlig gulfarge. Modellen 2002 tii, fra 1975, er svært sjelden.Foto: HENRIK THORSTENSEN
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
Påsketrafikken er fargefattig. Her er tre glad-gule bilister som forklarer hvorfor gule karosseriflater gir oppkvikkende effekt uansett humør og sesong.
Du forventes å pakke, organisere, mase, kjefte, smelle, smile tappert, stå stødig på ski og det som verre er.
Norske bilisters dystre fargevalg
Hver fjerde bil på norske veier er sort (rundt 700.000 bileiere.)
Grå er den nest mest vanlige karosserifargen, med noen titusener mindre enheter.
På tredjeplass: sølv, med litt over halvparten så mange biler.
Fargekartets b-lag, blå og hvit, tilsvarer hver 300.000 kjøretøy.
Gul er blant de aller sjeldneste bilfargene på norsk asfalt.
Heldigvis finner vi tilbake til roen i bilkøene, som i all sin langtekkelige, meditative effekt i det minste gir noe å se på.
Innimellom kolonnene av grått, grått og grått stikker én farge seg fram som et påskeegg, en hestehov, nyklekket kyllling:
Ifølge fargeeksperter representerer «gul» appelsinsunne følelser som ... misunnelse, bitterhet, falskhet, hat – men, heldigvis også: håp, lys, varme og glede – og ikke minst: framgang, fruktbarhet og god helse.
Heng på Motors utvalgte fremmere av gul vitamineffekt: Dennis Gylthe, Bård Risan og Ove Nes:
Ove Nes i Leikanger er @porschelovex på Instagram, hvor hans egen Porsche 911 Targa setter et visuelt sjokkeksempel i all sin gule prakt.
Vennen Anna Zubkova, ukrainsk kunstner og fotograf (@a_n_n_a__art), har endatil tatt bryet med å tolke bilens freidige framtoning gjennom en bildeserie.
– Her feires gul påske med dette perfekte Porsche-egget som midtpunkt. Turen går til fjells, medbrakt passende påskeklisjeer som Solo og Kvikklunsj.
Ifølge Nes kler Porsche spesielt to spesifikke farger:
– Jeg er stor beundrer av guards red [på tysk: indischrot, red.anm.] og racing yellow (tysk: racinggelb). Min forrige Porsche var en slik rød en, så når jeg nylig handlet en åpen Targa, falt valget på racing yellow. Begge nyansene er spesielt lekre i kombinasjon med sorte detaljer, anbefaler han – til lesere som heller vil investere i kjapp Porsche enn tregt hytteprosjekt.
Kuløren Racing yellow har røtter langt tilbake innen motorsport, tradisjoner som Nes gjerne dyrker.
– Jeg har dessuten tilført bilen en aldri så liten hyllest til F1-legenden Ayrton Senna, gjennom gjengivelse av hans team-tall, #12. Den grafiske utførelsen er en tro kopi av den Senna selv ga sin tøffe JPS Lotus 97T.
Det hender forbipasserende vrir hodene ved synet av Porschen:
– Slikt må jeg bare ta med på kjøpet: Meningen var aldri at den skulle være anonym i trafikkbildet. Når noen nettopp har kjøpt en grå bil, pleier jeg å si med glimt i øyet: «Så bra, verden trengte enda en grå en».
Tømrer og møbelsnekker Dennis Gylthe, som driver eget firma «Interiør & modernisering» på Kolbotn, har en Freude am Fahren-farkost som skiller seg lysår fra alle landets bekmørke BMW-er.
I forbindelse med gigantutstillingen Oslo motor show i messehallen på Lillestrøm kåret arrangementets jury BMW-en til «Årets fineste veteranbil».
Tyskeren med 157 hester er én av rundt 44.000 produserte tii-utgaver, en toppversjon av modellserien 2002 – som München-merket totalt bygget i mer enn 400.000 enheter fra 1968 til 1974.
– Fargen jeg har valgt i forbindelse med den omfattende restaureringen heter Golf gul, eller på tysk: Golf gelb. Den er bilens originalfarge og fantes selvsagt på fabrikkens fargekart den gangen. Men jeg aner lite om hva som menes med «golf» her, ler Gylthe.
Før Gylthe fant objektet på Finn.no – og ga den en ny start – hadde den stått lagret i 30 år på en låve i selskap med gnagere, støv og spindelvev.
Han heier også på andre som velger gul lakkering:
– Det flotte fargevalget viser at du tør å velge selv, et godt stykke utenfor allfarvei, oppmuntrer han.
Bård Risan fra Kirkerud i Bærum, forfatter av boken «Biler fra gullalderen 1950 til 1980», ramser opp rundt 15 gule biler han har eid – det vil si: det kan være flere: Listen er kun dem han husker i farten.
Mannen bak Rud Vintage Garage har et spesielt godt øye til en pastellfarget Ford Taunus 17M av generasjonen med fabrikkens internkode P3. Ford greide å tyte ut hele 670.000 eksemplarer av arten på kun fire år, fra 1960 til 1964.
1960-tallet var tiåret da også påsken var kledelig, blek gul – i alle fall husker folk det slik.
– Personlig tror jeg veldig mange drar linjer til gult som en god farge for sjelen, rett og slett, mener Risan.
Han assosierer til solens varme gule glød og det å sitte å se inn i flammer eller et bål.
– Til og med enkle ting som barndommens gule saft gir gode vibrasjoner. Fargen gul går jo også igjen i en del religiøse eksempler, som i en av de to viktigste fargene i buddhisme og i meditasjon.
Han mener lite framstår friskere enn gul lakk smurt utover et helt bilkarosseri.
– Det er et valg som demonstrerer at du tør å vise frem hva du har, særlig sammenlignet med dagens trøtte nyanser, bulder Risan, og opplyser at gulfargen på Taunusens ytre forøvrig heter faltergelb – altså sommerfuglgul.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: