ÅPENT SINN: Siri Soli gjør mener kjølige dager kan gi den beste opplevelsen i en åpen Fiat 124 Spider.

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:

Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Noen kjører kæbb (kabriolet) vinteren tvers igjennom, andre tjuvstarter våren før hestehov sprenger issvullene. Ta plass i passasjersetene til fem glade vintersol-slikkere.

Publisert Sist oppdatert

Hva pokker er definisjonen på «kabriolet-sesong»?

Kabrioleter i Norge

  • Peugeot og VW har tradisjonelt vært blant de mest solgte kabriolet-merkene.
  • Det siste toppåret, 2004, hadde hele 1335 registeringer med en markedsandel på 1,2 prosent.
  • Bilfabrikkene har siden i tur og orden sluttet å bygge åpne varianter av kjente modeller.
  • De seneste årene har lille, elektriske Smart FourTwo og Fiat 500 vært Norges mest solgte åpne kjøretøy.

For bilister med kabriolet i garasjen og eventyrsug i nervesystemet har våren allerede kickstartet.

Mens enkelte kaldblodige vinterentusiaster fortsatt isbader i innsjøer og fjorder, fyker noen av oss andre rundt i trekkfull, åpen kjerre – når gradestokken fortsatt vipper mellom minus og pluss.

Fordelene ved å tjuvstarte den takløse bilsesongen står i kø: Før du vet ordet av det, er våren forbi og den årvisse regnsommeren et faktum.

Og hvis du var i tvil: Biltur i kæbb (kabriolet) er veldig i ... vinden: Heng på frysepunkt-entusiastene Odd Fagertveit, Tormod Olsen, Siri og Sverre Soli og Eivind Sæves:

KOS MED FROST: Eivind Sæves har nærmest sluttet å rase rundt i kabriolet om sommeren: Han mener vinterhalvåret gjør opplevelsene så mye sterkere – og friskere.

Eivind Sæves i Rakkestad – eller Rock City, som han kaller Østfold-hjembyen – mener vid åpen MG og skarp luft er uløselig knyttet sammen.

– For min del har cab-turer de seneste 40 årene mest skjedd i vinterhalvåret. Sommerkjøring gir meg ikke så mye – de kalde månedene byr på flest inntrykk per mil.

Sæves skryter av naturen langsmed Østfolds særs kabriolet-vennlige sideveier.

– Man søker jo etter opplevelser hele livet. Selv er jeg spesielt glad i tiden på døgnet da klokka går mot midnatt – det er det råeste, gjerne med fullmåne. Da er nytelsen i takløs MG på topp.

Ved et par minusgrader kjører han fortsatt barhodet.

– Verre blir det ned mot 10–12 minusgrader. Da er det på med lue, ellers dypfryses det lille som er igjen der oppe.

Ifølge Sæves går 100 senvinter-mil og mer fort i en liten, kjapp MG.

– Det engelske knøttet er jo skapt for vinterkjøring: Det samme er liksom ikke tilfelle med mange andre biler som er langt større, fyrer han av.

VINDKAST: Siri Soli mener åpen bil er til for å brukes alle årstider. Førerens sidevindu er oppe på bildet, men alltid nede under kjøreturer.
MOTLYS: Siri og Sverre Soli har et felles prosjekt som handler om å kose seg når man kan – og ikke vente til sommeren med å gjøre morsomme ting sammen.

Siri og Sverre Soli i Gressvik i Fredrikstad finner felles, vindfull glede ombord i sin Fiat 124 Spider fra 1974 – klassikeren som er så veldreid at Fiat for få år siden valgte å bygge en moderne retroversjon.

Paret – som har hatt bilen siden 2008 – er for glad i den til å vente på at våren skal slå ut i full blomst, og farter rundt på små og store avstikkere – som en bie som summer av gårde før sesongen har startet.

– Målet med turene er jo nettopp frisk luft så det merkes, ler Sverre, som legger til at alenetid for duoen også er et klart turformål.

– Vi bruker riktignok ikke bilen hele vinteren, men tar av og til en tur når det er tørt på veien. Vinter er deilig når man vet å kle seg godt.

KJØLIGE DAGER: Sverre Soli har funnet ut at både januar, februar og mars er glade kabriolet-måneder bak rattet på Fiat 124 Spider.

På denne kanten av landet kan veiene være knusktørre ukesvis om gangen – i hvert fall innimellom – i vinterhalvåret.

– Ellers er jo salt og eldre Fiater en elendig kombo, minner han om.

Optimismen er generelt utbredt i Østfold:

– Å ja, de forbaskede sidevinduene: Det er jo viktig at de er nede for maks friskluftsopplevelse, mener Soli.

BRØYTEBIL: Odd Fagertveit liker bilturer i skjæringspunktet mellom høye brøytekanter, som her på Haukelifjell, og fornemmelse av vårluft.

Odd Fagertveit driver Fagertveit design i Hokksund og har blant annet 20 års fartstid som fotograf under Gatebil-treff på lukket bane.

– Det herlige med kabriolet-kjøring er å få frisk luft i lungene etter en lang vinter – noe som er etterlengtet for oss som foretrekker å gå i hi i den mørke årstiden, ler han.

Bildet som viser Audi Cabriolet, har Fagertveit tatt innimellom brautende brøytekanter på Haukelifjell under en hyggelig tur første vårdag, den 1. mars.

– Denne tyskeren slipper lite vind over frontruta. Alminnelige ytterklær og sideruter gir ganske lunt liv ombord.

MAI-MGB: Odd Fagertveit og hunden bytter ut Audi med MGB når kjølige vårdager skrider over til temperaturer som minner mer om sommer.

Fagertveit mener vårveiene har plass til flere åpne biler:

– Jeg anbefaler kabriolet i mars på det varmeste, for å si det sånn. Det gir en herlig frihetsfølelse, fastslår han, og avslører at han har en solgul, britisk MGB roadster på lur i garasjen:

– Den har mye lavere frontrute og gir dermed mye mer blåst, så den får kose seg inne til i mai, oppsummerer han.

GRØNNE TIDER: Tormod Olsen er eier av en VW Buggy og fotograferer sin vinterkledde datter Lilly – som i det minste er glad hun har et fast holdepunkt på glatta.

Tormod Olsen på Karmøy i Rogaland jobber som bilmekaniker.

– Som liten så jeg en film om et bilrace hvor premien var en Buggy. Siden har jeg hatt lyst på en slik, og da muligheten bød seg, handlet jeg bokstavelig talt raskt, redegjør han.

Datteren Lilly – et lite menneske kledd for en større vinterekspedisjon – utforsker det kjempestore leketøyet som om det var en romstasjon.

– Vi lufter Folkevognen noen kilometer hver vinter, for å få rørt litt på den, opplyser Olsen.

Luer og tykke varmedresser veier opp for total mangel på moderne komfort, som varme i setet – og varme i det hele tatt.

– Jeg anbefaler folk å kjøre åpen bil, uavhengig av årstid. VWs lille raring er herlig å kjøre, og den har høy morofaktor, lover han og legger til at familien håper på en sommersesong med mulighet for å ta med Buggyen på biltreff.

I mellomtiden har en Buggy med ukjent fører hengt seg på – nå er vårslippet i gang for alvor:

SPILLOPPMAKER: Når sola kommer vender tilbake kommer også sjeldne biler fram i lyset. Her en VW Buggy-variant som har hengt seg på den andre grønne.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari