PANSERGAP: Frida Sofie Abelsnes, med artistnavnet Sophie O’Dell, blir en rå rakker-rocker når hun inntar scenen under arrangementet Coupe Devils Rod & Kustom Bonanza.

Vi som tøffer oss med klær og bil:

Er dette Norges stiligste bilister?

Møt folka med hårruller og kinnskjegg som får «bil» til å rime med «stil».

Publisert Sist oppdatert

Et klistremerke på en av bilene roper: «Built, not bought» – på norsk noe sånn som «bilen min er et sjølbygg, ikke noe jeg bare har kjøpt».

Coupe Devils Car Club of Norway

  • Arrangerte nylig sitt 13. Coupe Devils Rod & Kustom Bonanza
  • Event med band, servering og salg av effekter
  • Åpent for alle biler med stil fra 1930- til 60-tallet
  • Nyere biler blir bedt om å parkere på eget felt

Her, på den gamle festplassen Motangen i et skogholt utenfor Blaker i Lillestrøm kommune, samles et hundretalls folk og biler for å feire stoltheten i å skape noe selv, i motsetning til å kjøpe noe nytt og dyrt.

Frammøtte kvinner og menn kan først virke i overkant rockabilly-barske, men dette 13. treffet til norske Coupe Devils Car Club – kalt Rod & Kustom Bonanza» – er ikke uten humor.

Glade lyslenker henger mellom trærne, publikum får fantastisk matservering, høylytt band – og i tillegg finner du Hawaii-blomsterkranser flagrende i bakspeil, hårete fuskpels hengende ned fra innertak, kunstner-lakkerte yttertak i labyrint-mønstre, pinup-figurer som klatrer i radioantenner – og annen mektig moro gjemt i detaljer– for den som evner å observere.

Heng på Linnéa og Thor Søbakken, Maren Kristine Madsen, Stian Olsen og Frida Sofie Abelsnes:

SPILLOPPER: Frida Sofie Abelsnes hviler seg på instrumentkassen før hun på kvelden herjer scenen når hun gir publikum et rått rock’n roll-show.

Frida Sofie Abelsnes fra Lena på Østre Toten har turen til Rod & Kustom Bonanza ombord i en 1950-modell Pontiac – med det panser-poetiske modellnavnet «Silver Streak».

Hun skal snart skrote en humørfylt pinup-aktig klesstil iblandet hardcore husmor-hårruller for en diva-drøy kjole – toppet med bølgende Rita Hayworth-sminke og -manke.

I kveld skal Abelsnes på scenen midt i Blakers nådeløst nakne natur – og spille med Stian Nybru, Svein Åge Lillehamre og Remi Christiansen – i bandet som firerbanden kaller «Sophie O’ Dell and the 3-2-1’s».

– De tre bandmedlemmene er gutta mine, vet du: Jeg har nærmest adoptert dem.

KLATRESAMFUNN: Frida Sofie Abelsnes ankommer i en Pontiac full av smådjevelske detaljer, som denne pin-up figuren som er på god vei mot toppen av den gammeldagse radioantennen.

Så hvem er Sophie O’Dell? Jo, det er en amerikanisering av mellomnavnet hennes, «Sofie». Etternavnet «Abelsnes» ble via forkortelsen «Abel» til «O’Dell».

Ekstravagant i vente

– Sophie O’Dell er utadvendt og gir stort sett blanke. Som amerikanerne sier: «A strong, independent woman», en kvinne som sparker i alle retninger og elsker det hun driver med – som er å opptre. Jeg begynte med forvandlingen klokka 9 i dag morges – og nå er vi langt på ettermiddagen. Bilene her er ekstravagante, og det samme skal frisyren bli, lover hun.

Hun gir alt for å kunne levere «et autentisk, heidundrandes rock’n roll-show – med blant annet tre av sine egne låter: «Like I do», «Too much attraction» og «Such a thrill».

– Alle skal kjenne seg igjen i noe: Selv har jeg en iboende rastløshet som jeg skal få ut på scenen, advarer hun lattermildt.

SURFEBILEN: Linnéa og Thor Søbakken trives med å befinne seg mentalt og stilmessig omtrent på midten av 1950-tallet. Epoken lukeparkerer perfekt i arrangementet til hot rod- og kustom-klubben Coupe Devils.

Linnéa og Tor Søbakken fra Skreia på Toten pynter treffet med sin Chevrolet fra 1954 – en Townsman med såkalt «Tin woody»-utførelse: Imitert treverk, typisk for 1950-tallets mest påkostede storfamilie-flåter.

– Vi ville ha en amerikaner knapt noen andre kjører. I Norge vet vi ikke om lignende bil på skilter, mens svenskene har en tre–fire stykker, mener Tor.

Droget er registrert for åtte: De seks (eller var det sju, eller åtte?) passasjerene duoen har vært så greie å transportere hit, har for lengst evakuert for å skravle med kjente.

– En hel gjeng ombord gjør bilturen kortere og mer sosial, mener Linnéa.

– Folk får ta bagasjen på fanget, mellom beina og under setet. Og vi har da tidsriktig takgrind. Der det er hjerterom, er det husrom, flirer Tor.

STASJONSVOGN FOR TO: Linnéa og Thor Søbakken kan frakte et utall passasjerer i sin 1954-modell Chevrolet.

Takgrinden bærer noe greier som kan se ut som treski.

– Vannski, presiserer Tor:

– Surfbrett er for dyrt til å bare være pynt, derfor tok vi noe vi hadde liggende.

Kortreist?

Han forfølger de maritime vibbene når han sammenligner kjørefølelsen med en båt.

– Her sitter du høyt og får en bølgende følelse i svinger, lover han.

Fordelen med treffet er nivået på folk, fôr og kjøretøy – og nærheten:

– Vi reiser mye på slike treff i Sverige, og da får vi alltid minimum seks timer kjøring én vei. Hit var vi framme på snaue to, rapporterer han.

BASSENGTURKIS: Maren Kristine Madsen beviser at 1957 var et fargasterkt år – med sin tvers igjennom turkise Chevrolet Bel Air.

Maren Kristine Madsen fra Skiptvedt i Østfold svinger uanstrengt inn på plenen i egen 1957 Chevrolet Bel Air.

– Bilen var en 30 års-gave til meg selv, ler hun.

Hun lette lenge etter den spesielle fargekombinasjonen:

– Over tid ble jeg foreslått ulike alternativer, men endelig, en søndags morgen – la oss kalle det en «dagen-derpå», fikk jeg varsel på Finn.no. Da kastet jeg og mannen oss rundt for å dra og kjøpe, minnes hun.

VINKELSLIPER: Maren Kristine Madsen fra Østfold mener Chevrolet av 1957-årgang er interessant fra alle vinkler, så lenge den har rett fargekombinasjon og heter Bel Air.

1957-årgangen, sammen med ’55 og ’56-modellene, beskrives gjerne som «Tri-Five». I disse tre årene hadde Chevrolet overtaket på konkurrentene på alt fra design til ytelser.

Madsen har modifisert – altså kustomisert – bilen med en rekke detaljer, som såkalte «cat eyes» – en snasen, speilblank innramming av frontlysene.

Detaljer i gave

– Så sent som i går fikk jeg dekorert dekkene med hvite, tidstypiske sider, i kombinasjon med nye felger. I forrige uke fikk jeg den også noe senket, ramser hun opp.

INTERIØR-REPORTASJE: Chevrolet Bel Air var fra før overlesset med detaljer, men tåler i tillegg ekstra stæsj som denne blomsterkransen – som regnes som typisk for livsstilen på Hawaii.

Fargen er også en spesialblanding: Nærmeste Chevrolet-nyansen lyder «Surf green».

– Navn på lakkfarger i USA er jevnt over svært kule.

Årets fødselsdagspresang – denne gangen fra forloveden hennes, Robin Skjeggerød, er ekstra kromdetaljer – som rammer inn de ytre dørhåndtakene. Som helhet ser Chevroleten alt annet enn sjuskete ut – som dama sjøl:

– Jeg sov med hårruller i natt. Det handler om å sørge for å rulle dem i ønsket mønster, og så tupere, tipser hun.

TOPPTUR: Stian Olsen holder nattens masete dyr og fuktige gress unna med takteltet, som står på toppen av hans Oldsmobile fra 1960. Teltet har raus plass til familien på tre.

For åtte år siden observerte Stian Olsen fra Porsgrunn en av verdens mest langstrakte, firedørs sedaner – med passe tøff overflaterust og kledelig bruks-slitasje – og tenkte: «Denne skal jeg og kjæresten ha». Så gikk fire år, før han fikk kjøpe den. Og nå står den parkert med taktelt på treffet.

Plass til tre

Hvorfor kjælenavnet «The Gypsymobile»?

– Fordi bilen er en Oldsmobile, nærmere bestemt en 98 Celebrity. Og den er skapt for å reise, noe vi gjør ofte.

En kvinne i staten Nebraska i USA kjøpte vidunderet ny i 1960.

– Da jeg trakk om setene, og oppgraderte interiøret, fant jeg våpenkortet hennes. Hun hadde antagelig noen rifle-greier, gjetter han.

Teltet, av typen Yakima Skyrise, handlet hos Arctic Trucks i Drammen, brukes vanligvis på toppen av en nyere Jeep som står hjemme.

– Det lette teltet er et godt alternativ til tung campingvogn, dyr hytte eller gulv-vått bakketelt. Her er også plass til hele familien på tre.

Bilen og takteltet skiller seg tydelig ut – selv på et treff hvor hele poenget er å gjøre nettopp det.

– Det beste ved arrangementet – Rod & Kustom Bonanza – er spennvidden, intimiteten og samholdet: Her er bare gromme biler og greie folk, mener Olsen.

BILDE 1 TIL 5: 1: Noen flammelakkerer skjermer og mer. 2: selv skilt med advarsler om brannfare har stil, levert av Oslo skiltmaler. 3: Hårete biler har selvsagt hårete interiør. 4: Allerede ved inngangen til treffet møter vi en samvittighetsfullt kustomisert doning. 5: Biler blir kunst når timer er lagt ned for å dekorere et yttertak.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner