
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Garasjen er nordmenns varmestue nummer én. Møt tre mekkefamilier som legger all sin vinterkjærlighet i veteranvidunderet for å få det fiks ferdig til sommeren.
Hvilken vinteraktivitet er Norges mest populære – altså, egentlig?
La oss se: Ski? Tja. Skøyter? Var en gang, kanskje. Slalåm? Det koster.
Kveld etter kveld står jenter, pjokker, kvinns, mannfolk og hele familier og skrur, sveiser, pusser, flikker og filer på biler de er inderlig glade i.
Fenomenet kalles kjærlig «mekking» og er utvilsomt Norges største vintersyssel, målt i antall nedlagte timer.
Målet med mekking er total trivsel, samt å stagge kulda og kjedsomheten – dernest å få vraket (?) fiks ferdig til den første vårdagen – når gatas siste, fordømte issvull gir tapt for solsteika og sildrer ut i fjorden.
Møt Motors utvalgte, mektige mekkere:
Ford-fikser Mona Iren Andersen, MG-elsker Kjell Bjørndalen, Porsche-og-mye-annet-reparatør Geir Langlo med sønnen Ulrik – og multitasking-mekaniker Mia Elizabeth Pedersen:

Mia Elizabeth Pedersen i Øvre Eiker i Buskerud har fagbrev som bilmekaniker og industrimontør – og jobber som verkstedplanlegger i Kongsberg-bedriften FMC, en utstyrsleverandør til oljeindustrien. Når arbeidsdagen er over, går hun gjerne på «kveldsskift» i familiegarasjen med vannbåren gulvvarme, ofte sammen med mann og to barn – og gjør mørke kveldstimer litt lysere.
– Siden jeg fylte fire, har jeg skrudd på alt fra sykkel, bil, traktor og andre ting, sier Pedersen.

Som 17-åring overtok hun en Ford Escort av første generasjon, merkets bestselgende innstegsmodell fra 1967 til 1975.
– Jeg vokste opp med min greie stefar – som lot meg reparere Escort og mye annet, og siden har biltypen vært drømmen. Men først nå har jeg fått ro og kunnskap nok til å starte prosjektet på skikkelig vis, innrømmer hun.
Håpet er å få bilen ferdig sveiset i løpet av vinteren, slik at det virkelige arbeidet kan starte: Tilpassing av motor, drivverk og oppbygging av ledningsnett.
– Man må jo bare jobbe på mot målet. Min motivasjon øker jo desto mer jeg får gjort, fastslår Pedersen, som mener at det beste ved å skru på denne årstiden er å være inne i en varm garasje med musikk.

– I garasjen finnes ingen bekymringer: her handler alt om å koble av, og vi er omgitt av ting som betyr mye for oss. Vi er så heldige å ha ei jente på fem og en gutt på åtte som deltar med egne småprosjekter – alt fra egenkomponerte rariteter til sittegressklippere, forteller hun.
– Vi roter jo litt fra tid til annen, begge vi voksne, men vi har laget gode systemer og rusler rundt og rydder litt underveis. Verktøyet har stort sett faste plasser på veggen, i skuffer eller hyller, rapporterer Pedersen, og innrømmer at utfordringen er stadige nye anskaffelser av utstyr og deler.

Fotterapeut Mona Iren Andersen på Biri i Innlandet driver eget, ambulerende, fotvennlig firma – hvor navnet står tydelig langs sidene av hennes 1976-modell Ford Escort varebil: «Fotteraputt’n».
Når hun ikke fyker rundt på hjemmebesøk hos kunder med behov for fotterapi, treffes hun best blant husholdningens samling av eldre Forder.
– Vinterstid er fint for mekking: da er det godt å få holde på innendørs og gå i det jeg kaller «møkkaklær». Kjøretøyene våre er jo såkalte sommerbiler, som står på vinterlagring – da passer det å restaurere og mekke. Sommeren betyr morotid med bilene vi har flikket på, sier hun.

Midt i lokalet spraker, gnistrer og knitrer en vedfyrt ovn, som flankeres av en dieseldrevet vifte som blåser varmluft.
Andersens hvileløse prosjekt er en Ford Escort RS Turbo fra 1987.
– Den så svært fin ut i annonsen, og min svigersønn var så grei å hente den helt oppe i Mo i Rana. Da vi fikk den på plass, oppdaget vi likevel at rusta hadde kommet så langt at Escorten hadde en konsistens som minnet mer om kjeks enn stål. Jeg hadde lyst til å gi opp, men mannen min, Kai, har hjulpet meg både med bilen og holdt motet mitt oppe, ler hun.
Et av barnebarna sammenligner Escorten med framtoningen til den guleste av de gule Pokémon-figurene, Pikachu.

– Bilen er jo knall gul, og bakluka med vingespoiler kan absolutt minne om Pikachus haleparti.
Andersen ser én stor hindring for at bilen risikerer å stå uferdig til vårbruk:
– Vi har jo en rekke andre bilprosjekter som stadig forstyrrer, skratter hun.
– Men: Escorten skal på veien igjen. Så lenge Kai har troa, har jeg håpet. Dessuten står det et barnebarn på snart seks år og lurer på når Pikachu-bilen til mormor blir ferdig.

Geir Langlo, distriktssjef i Ecolab i Trondheim, skjøtter sammen med sønnen Ulrik familiens seks hobbybiler.
– Ulrik ytret ønske om å delta mere aktivt i garasjen. Vi har derfor kjøpt en 2004-modell Mini Coooer S rimelig, grunnet et motorhavari.
Ulrik står for all skruing på Minien, med far som mentor og hjelpemann, og fikser også litt av hver på Porschen.

Da familien flyttet inn for omtrent ti år siden, var garasjen et kaldt, tomt skall.
– Nå har jeg isolert tak og vegger og byttet port, til en som holder kulda ute. Med konstant 17 graders innevarme, og knappe fire meter dør-til-dør fra hus til garasje, blir dørstokkmila minimal, ler han.
Mekkingen nådde bokstavelig nye høyder da Langlo fikk installert løftebukk:

– Bukken er flyttbar og kan lett settes inntil en vegg, om vi trenger hele gulvflaten til hyggelige greier som en nabolagsfest, gliser han, og mener man absolutt rekker å mekke mye 911 i løpet av en vinter:
– Jeg deler hver vintersesong i definerte prosjekter. Første del handlet om å tilbakestille 1982-modellen til 1973-stil, inkludert bredding (gjøre bilen bredere ved hjelp av skjermer og sporvidde, red.anm.) av karosseri, nytt interiør og annen moro.
Denne vinteren står kjøreegenskaper og ytelser på programmet.
– Vi har løftet ut motoren og levert den til en kompis som skal se over den. Understell får en real gjennomgang med nye stabilisatorstag, torsjonsstaver, dempere og annen snacks. Bremser blir også oppgradert, slik at Porschen skal tåle å brukes hardt på lukket bane. Alt skal være klart til starten av mai, lover Langlo.

Kjell Bjørndalen i Holmestrand i Vestfold gjør vinteren så engelsk og «cozy» han kan.
– Jeg har alltid har hatt lyst på MGA. Fasongen og enkelheten fascinerer meg, forklarer han, og peker på sin grønne 1967-modell og en halvferdig 1957-utgave under restaurering – som står side om side i garasjen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Merket MG, som står for «Morris Garages», kom i gang allerede på 1920-tallet og ble verdenskjent for lette, lave, åpne tosetere – kalt «roadsters».
– Jeg kommer i mål med restaureringen til våren ene og alene fordi jeg er uhelbredelig optimist, og mener selv at jeg har evnene som skal til for å få den klar, ler Bjørndalen.
Han har bygget om garasjen med isolerte vegger og tak, lagt inn nytt strømnett og fått inn gassvarmer.
– Jeg kan knapt tenke meg bedre terapi enn å mekke bil, og sveise inn nye eller selvlagde deler – men må jo innrømme at jeg har for mye saker i garasjen: Blant annet en MGB, som til gjengjeld er ferdig til bruk. Derfor koser jeg meg med tanken på å se frem til gode sommerturer, oppsummerer han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang