SAMTALEMNE: Line Tholsson Hansen synes skravlete folk som kommer bort for å prate om hennes Volvo Amazon, er en pur glede, ikke en plage.
SAMTALEMNE: Line Tholsson Hansen synes skravlete folk som kommer bort for å prate om hennes Volvo Amazon, er en pur glede, ikke en plage.

Vi som skravlet om bil i ferien:

Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Et solid sommerminne? Tja, se vilt vakre veteranbiler langs veien og få skravle litt med eierne. Sjekk spontanmøtene på tjukkeste Toten og langt pokkerivold på franske landsbygda.

Publisert Sist oppdatert

Akselererte sommerferien altfor kjapt, sier du?

Da kan du kanskje skylde deg sjøl.

Noen raser av gårde til reisemålet, mens andre tar seg tid til å stoppe underveis.

Veteran-spotting

  • Sommeren er høysesong for å se veteranbiler i bruk
  • Mange veteranbilister bruker en av Norges 18 Nasjonale turistveger
  • Mange steder arrangeres treff til langt utpå høsten
  • De fleste veteranbileiere er tilsluttet en klubb som hjelper ved uhell på ferieveien

Lar du deg begeistre ved synet av en veteranbil utenfor en landhandel, skal du bråstanse, skrense, vrenge rattet og svinge inn. Praten med eieren av en patinert Volvo Amazon, en italiensk racer eller en frekk fransk en, kan bli ditt gladeste ferieminne.

Møt to av de blide folka som tok seg tid til Motors skravlepatrulje:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅPENT VINDU: </span>Sommeren igjennom ser Line Tholsson Hansen på Volvo Amazon som et samlingspunkt for bilprat og annen hygge.
ÅPENT VINDU: Sommeren igjennom ser Line Tholsson Hansen på Volvo Amazon som et samlingspunkt for bilprat og annen hygge.

Agronom Line Tholsson Hansen er vanligvis å finne på hjemstedet på Gran på Hadeland, men i sommer har hun giret opp antallet trilleturer med sin Volvo Amazon.

Hver gang hun gjør et stopp langs landeveien, får hun merke at interessen for fenomenet Amazon fortsatt er heftig. Folk stimler til.

– Voksne forteller sine Volvo-historier, og jeg lytter. Det er veldig hyggelig å få være med tilbake i tid. Barn peker og smiler. Andre spør og graver, og Hansen har svar:

– Kvinnen som kjøpte Amazonen ny i 1967, var av den seige typen og valgte å beholde bilen i 41 år, til 2008. En dag la en kar en papirlapp under vindusviskeren på frontruta med telefonnummeret sitt – han ville kjøpe vidunderet.

Den første Amazon-dronningen leste, gikk inn i huset og festet beskjeden til kjøleskapsdøren, og der ble den hengende i over to år.

Plutselig fikk hun det for seg at hun skulle slå nummeret, og spørre om han tilfeldigvis fortsatt var interessert i å kjøpe.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SØSTERBILER: </span>Line Tholsson Hansen (venstre) og Kristine Haga Sagstuen deler interessen for veteranbilmiljøet. Siden bildet ble knipset, har Sagstuen byttet sin Amazon i en amerikaner.
SØSTERBILER: Line Tholsson Hansen (venstre) og Kristine Haga Sagstuen deler interessen for veteranbilmiljøet. Siden bildet ble knipset, har Sagstuen byttet sin Amazon i en amerikaner.

– Fyren fikk kjøpe bilen, men den ble registrert på kona. Amazonens neste eier ble dermed også en dame, triumferer Hansen.

Hansens far kjører korn og kom inn i bildet litt senere:

– Han hadde lenge sikla på bilen som sto på en gård og fikk kjøpe den i 2012.

Faren ga Hansen Volvoens vognkort og nøkler i 30-årsgave.

– Jeg er Göteborg-maskinens fjerde eier, og tredje dame med nøklene i neven.

Amazonen har fått navnet Amadeus fordi «det klinger bra».

– Ikke alle biler er damer, forklarer Hansen.

Svensken lukeparkerer pent inn i hennes interessefelt for 1950- og 60-tallet:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HJERTESTARTER: </span>For Line Tholsson Hansen blir ofte en stans langs veien til et lite biltreff. Nysgjerrige og likesinnede samler seg rundt henne og Volvoen.
HJERTESTARTER: For Line Tholsson Hansen blir ofte en stans langs veien til et lite biltreff. Nysgjerrige og likesinnede samler seg rundt henne og Volvoen.

– Å kle seg litt tidsriktig med bilen er veldig gøy. Det er litt vanskelig å forklare, men, jo:

– Jeg får en slags følelse av at vi hører sammen, Amazonen og jeg.

Hovedsyssel er «å putre i egen fart i eftasola» på smale veier».

– Da koser jeg meg som aller mest., men vi deltar også i veteranbilløp, senest på arrangementet «Helgøya Rundt».

Bilen tåler både å få forbli helt original og være merkbart ombygd:

– Du kan skape så mange ulike personligheter ut av én bil, og gjerne gi den et mer moderne preg med tøffe felger og lett senkning av hjulopphenget. Jeg tror mulighetene er noe av det som fortsatt gjør Amazon til en populær hobbybil, analyserer Hansen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VETERANVOKTEREN: </span>Maurice Degout har egen rallyklubb. Bruksbilen, en Panhard Dyna Z, er et av 1950-tallets mest avanserte kjøretøyer, med seks seter og enkelte deler i aluminium.
VETERANVOKTEREN: Maurice Degout har egen rallyklubb. Bruksbilen, en Panhard Dyna Z, er et av 1950-tallets mest avanserte kjøretøyer, med seks seter og enkelte deler i aluminium.

Maurice Degout, pensjonert skolelærer, iler til når vi lusker rundt en Panhard Dyna Z som står parkert utenfor det beskjedne rådhuset i knøtt-landsbyen Chambilly – noen meter Frankrikes største elv, Loire, i den sørlige delen av Burgund i Frankrike.

Degout, som også har tittelen «president i B.R.A.C.», (Brionnais Rétro Automobile Club), en historisk-rally-klubb for veteranbilister, forteller uoppfordret om kjøretøyet sitt, som om vi alltid hadde vært bestevenner:

– Denne sene 1950-talleren var så avansert, at Panhard-fabrikken betalte for et rekordhøyt antall patenter for å hindre konkurrentene i å rappe ideene. Den er forresten min eneste bruksbil, sier han lattermildt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅPEN KJEFT: </span>Panseret på Panhard Dyna Z er er i bunn og grunn hele fronten. Eieren Maurice Degout demonstrerer dramatikken når det hele står på vidt gap.
ÅPEN KJEFT: Panseret på Panhard Dyna Z er er i bunn og grunn hele fronten. Eieren Maurice Degout demonstrerer dramatikken når det hele står på vidt gap.

Farkosten har avrundet, vindvennlig karosseri, cockpit som i et jagerfly, kompakte dimensjoner – og er likevel registrert for seks voksne.

– Jeg har hatt flere Panharder finner gjerne bilene i Frankrikes fjellområder. Årsaken kan være at vannavkjølte motorer hadde lett for å koke i varmen i strie oppoverbakker. Panhard og Citroën 2CV var blant få luftkjølte alternativer, lekser han opp, vrenger opp panseret og spør om vi vil høre motorlyden:

– Den tosylindrede motoren på bare 850 kubikk produserer bortimot 45 hester. På papiret har den til gjengjeld bare bilens egenvekt på knappe 650 kilo å dra på. Det er ikke rart Panhard ble regnet som sportslig. Den er gøy å kjøre, fastslår Degout.

Samtidige biler, som Porsche, trengte en større, firesylindret motor på 1290 kubikk for å tyte ut samme antall hestekrefter.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRUKSKUNST:</span> Maurice Degout kjenner ikke oss, men gir en spontandemonstrasjon av bruksbilen, en Panhard Dyna Z fra en tid da ingeniører – og ikke stylister – var bilindustriens konger.
BRUKSKUNST: Maurice Degout kjenner ikke oss, men gir en spontandemonstrasjon av bruksbilen, en Panhard Dyna Z fra en tid da ingeniører – og ikke stylister – var bilindustriens konger.

I 1955 jafset den større konkurrenten Citroën 25 prosent av Panhard – da Frankrikes eldste bilmerke. Etter ti år tok de full kontroll.

Citroëns solide forhandlernettverk kunne hjulpet Panhard til økt salg, men Citroën-selgerne rynket mest på nesa over å få et fremmed merke inn i salgslokalene: På den tiden var ventelistene for merkets egne modeller milelange. I 1967 la like godt Citroën søstermerket ned.

Men nå skal vi ikke tenke for mye på triste ting.

– Jeg liker meg her på landsbygda, sukker Degout:

– Her kan jeg parkere Panharden uten å være bekymret for at noen skal herpe den. Og når kassadamen på supermarkedet begynner å skravle med en kunde, og spør hvordan det går med alle slektningene, blir sjelden de som står bak i kø irriterte. I storbyen er det dessverre annerledes, lover han.

Det spontane foredraget er kommet til veis ende: Degout må tilbake til enda et verv – som landsbyens vise-borgermester.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?