SPORTSBIL-OPPRØRER: 23-åringen Markus Holme har ønsket seg Datsun 280Z siden jypling-alderen.

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023:

– Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi feirer et nytt år med folka som er 23 i 2023. Heng på tre – nei fire – 23-åringer med bil-nørding til felles.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som vi sklir skrensende over i 2023, blir noen også 23:

Unge bak rattet

  • Rekordmange (149.957) nordmenn tok førerprøven i 2021.
  • I 2020 var antallet 127.709, i 2019 139.397.
  • I 2021 tok 10 prosent flere 18-åringer lappen enn i 2020.
  • Norske sjåfører blir stadig flinkere, spesielt de unge.
  • Kilde: Bilimportørenes landsforbund

Du er 23 når du ser muligheter, og nesten ingen problemer.

Du er 23 når du ivrer etter å mestre nye greier, selv om du må lære alt.

Du er 23 når du bekymringsløst drysser cash over bilhobbyen, mens eldre, snusfornuftige tilskuere gyser.

Sjekk de fyrverkeriaktige 2023-prosjektene til 23-åringene Shawn Kristoffer Kirkvaag, Loke Tjenntun, Markus Holme og Malin Thorsby:

EN ODE TIL ORANSJE: Malin Thorsby sørger for at fargene på skoene og 1978-modellen matcher.

En helt spesiell ting motiverer 23-årige Malin Thorsby i Hokksund til stadig å lirke sin oransje Volvo 242 fra 1978 ut på asfalten:

– Det er så koselig å se alle som smiler langs veiene, og andre som stopper når vi fyller drivstoff – og ivrer etter å fortelle historier fra barndom med samme type bil. Jeg pønsker på å stille den ut etter hvert, annonserer hun.

Hun og samboeren legger ut på langturer hvor de gjerne kjører hele fellesferien, pakket med telt, hengekøyer og annet trivelig turutstyr.

– Dét kjenner jeg knapt andre som gjør. Fordelen er jo at jeg har blitt tvunget til å lære meg bilens mekanikk, og hvor mye glede jeg kan spre til andre mennesker. Alt dette hadde jeg gått glipp av med ny bil.

SVENSK STÅL: Malin Thorsby har en 1978-modell Volvo 242 som en gang solgte som varmt hvetebrød, men som nå begynner å bli sjelden, ja nær sagt, usynlig på veiene. Årgangen var siste med runde frontlys.

Å være nokså ung, vintage-Volvo-eier har fordeler og ulemper:

– Mange ønsker å påpeke hvordan en veteranbil skal behandles. Kritikk går ofte mot langturene våre, at vi gir bilen unødvendig høy kilometerstand.

Slikt preller praktfullt av på Thorsby:

– Volvoen er min bil og mitt valg. Bil skal jo brukes, uansett om den har over 40 år på baken eller ikke, fastslår hun.

– Jeg har en godt utviklet lidenskap for friluftsliv, og fordi jeg dessverre ble ufør, gir Volvoen likevel solide muligheter for å komme seg ut med han jeg er glad i.

KLINKER TIL MED KLASSIKER: Markus Holme sikter på obskjønt naturskjønne sideveier med Datsun 280Z.

Markus Holme i Oslo mekker, dyrker og nyter en Datsun 280Z fra 1978 og en Toyota Cressida RX30 Coupé fra året før.

– Når man driver med bil som jeg gjør, tilegner man seg mange gode egenskaper, enten man vil eller ikke. De fleste kan kjenne seg igjen i en tvungen tålmodighet, når du begynner på den femte timen av en forventet 20-minutters jobb. Bilhobby har gjort meg bedre på kreativitet, rapporterer han.

BACKSTREET BOY: Datsun 280Z-digger Markus Holme investerer tid og ressurser i bilhobby og mener han får avkasting i fullt monn i form av fellesskap og lærdom.

Mangel på mekanikerutdannelse kompenseres med lærdom fra alt fra kyndige onkler til bil-bekjente.

– Jeg blir aldri utlært, det finnes heldigvis alltid noe nytt.

Den sjeldne, ettertraktede Datsunen har han drømt om siden han var en liten spjæl.

– 280Z har det meste jeg kan ønske meg av en bil, med tidløst design og den herlige lyden fra rekkesekseren. Selv om den låter som en racer, er den langt fra den kvikkeste. Jeg hadde planer om modifikasjoner, men klarer rett og slett ikke å tukle med et slikt klenodium, innrømmer han.

Hans Toyota Cressida er på langt nær like kjent og like strøken:

SJELDEN TOYOTA: Oslo-boer Markus Holme dyrker et av Toyotas mest nisjete produkter fra noen tiår tilbake. Toyota Cressida Coupé er nærmest like sjeldent som sushi med brunost.

– At tilstanden har forbedringspotensial, senker terskelen for å sette mitt preg på den. Så fort søknaden til SFOOR (Statens vegvesens spesialistgruppe for ombygde kjøretøy) er godkjent, oppgraderer jeg med den kraftigere motoren med betegnelsen 2JZ-GE.

Fart og spenning driver Holme, men det finnes viktigere saker som trekker:

– Det er noe eget ved å sette seg bak rattet på en bil som er dobbelt som gammal som meg, uansett hvor mange hester som gjemmer seg under panseret. Herlige biler uten servostyring og alt av moderne sikkerhetssystem, fra airbag til ABS, gir en følelse at det virkelig er en selv som kjører.

Bilinteressen har gitt Holme inngang til det beste felleskapet han har opplevd.

– I bilsamfunnet er alle velkomne, uavhengig av hvilket kjøretøy du måtte ha, eller om du er uten bil og bare vil glo, ler han.

RACER-RYTTER: En 45-år gammel Datsun 280Z gir 23-åringen Markus Holme et skyv og sjarm selv nyere biler har problemer med å parere.

Bilhuet oppgir å være særs glad i naturen.

– Den kommer jeg nær på på landeveier langs fjorden, over vidda eller gjennom skoglandskapet på fylkesveiene. Musikk nytes også på en mer intens måte bak rattet, og de beste samtalene oppstår på kjøretur, lover Holme, som også ser ulemper ved bilinteresse i ung alder:

– Jeg har jo tatt et valg om å legge mye kapital i bil, som kunne vært puttet i bolig. Håpet er at disse bilinvesteringene ikke vil tape seg voldsomt i verdi, men dét vil tiden vise.

GUTTEN I RØYKEN: Loke Tjenntun gjør mye greier ut av biler som koster lite.

23-åringen Loke Tjenntun i Drangedal synes bil er givende på flere måter:

– Jeg synes for eksempel det er gøy å redde et kjøretøy få eller ingen gidder å bruke tid eller penger på – nå er dette typisk nok tidlige 2000-talls-biler. Samtidig synes jeg å børne er vanvittig morsomt, som noen av profilbildene mine røper på @tjenntun på Instagram og Tik tok.

Tjenntun er selvlært på lettere avansert sladding og bedriver såkalt endurance racing med skrapbiler på arrangementer som Svenska skrotbilklassikern.

– Jeg blir også glad hver gang jeg får start på en bil som har pådratt seg grums og annen faenskap.

Han tror trikset er å ha forskjellige åk til ulike formål.

– Man drifter for eksempel dårlig med framtrekk, så jeg har jo rundt 30 biler rundt om i hagen. Da har jeg litt å velge i, sånn i forhold til dagshumøret.

Han lister opp kontraster som Mercedes C32 AMG og Ford Sierra 2.0is og en og annen bil han har fått til en pris tilsvarende vrakpanten.

Han innrømmer at å bruke hagen som oppsamlingsplass er originalt.

– Å forklare folk hvor jeg bor, og hvor de finner meg, er blitt enkelt, ler han.

Som aktiv i speideren har han blitt populær sjåfør:

– En grei fordel med å ha så mange biler, er at jeg alltid har en som starter og går.

Han mener flertallsløsningen hans gir billig bilhold:

– Om du kjøper en bil til 5000, kan du maks tape 2000 på den. Og du slipper plutselige dyre reparasjoner eller ekstreme verditap, argumenterer han, og sier folk har fordommer mot unge, trivelige skrotnisser:

– Jeg overhører kommentarer som: «Huset med alle bilene? Jeg trodde en gal mann bodde der», skratter Tjenntun.

TROLLMANN: Shawn Kristoffer Kirkvaag har tryllet sin Mazda om til et rastløst, ustoppelig ombyggingsprosjekt – helt siden han var tidlig tenåring.

Shawn Kristoffer Kirkvaag på Jessheim i Akershus har ifølge eget utsagn «vært omringet av bilkultur siden fødselen».

– Ingenting slår det å bygge noe som skriker ut at 'dette er min bil'. Jeg elsker mestringsfølelsen ved å skape noe selv, og å gjøre noe få andre tør.

Som 15-åring gikk han til innkjøp av en Mazda RX-7 2000-modell.

– Den var blant mine aller største drømmebiler, siden jeg første gang spilte Gran Turismo på gutterommet.

Han ombygde den etter eget hode, men ble aldri helt fornøyd.

– I 2019, etter at motoren havarerte, trillet jeg bilen inn på verksted, for å bygge den fullstendig slik jeg ville ha den.

SORT MAGI: Shawn Kristoffer Kirkvaag har ombygging av biler som hobby, og har som mål å aldri bli ferdig – og ha noe nytt å glede seg til hver dag. Bildet er tatt før bilen ble delvis rødlakkert.

Kirkvaag lister opp i fleng: Monstermotor som huser 1000 hester, karosseri-kit av typen «Rocket bunny wide body», tredelte felger av sorten «Work Rezax 1» som han utførte i det han kaller «en av Norges sjukeste spesifikasjoner». For dem som kan tyde slikt: Forhjulene ble skodd med 11,5x18 et-0 255/35 med såkalt «strekk» og bakhjulene med 15,5x18 et-20 med 335/30 med enda mer strekk.

– Målet har hele tiden vært å få et mer JDM-inspirert design, sier han og referer til begrepet Japanese Domestic Market, som hinter til funky utseende og utstyr som ofte er forbeholdt japanske bilmodeller som kun er beregnet på hjemmemarkedet.

PROSJEKTANSVARLIG: Shawn Kristoffer Kirkvaag finner en fandenivoldsk glede i å pønske ut stadig nye overraskelser. Mazdaens utseende, mekanikk og ekstra rigg er hentet fra japansk bilkultur.

Han bruker Mazdaen til alt fra utstillinger til motorsport og har ellers bygd en BMW for ren drifting.

– Eneste fordel ved å starte som ung, er energien. Jeg har hele veien vært ivrig etter å lære nye ting.

Og ulempen?

– Den økonomiske biten. Jeg ønsker jo å drive dette til noe stort, og for de fleste i 20-åra er slikt vanskelig å gjennomføre når du må kombinere med andre utgifter, fastslår Kirkvaag.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet