Vi som liker lyden av totaktere:
– Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Noen av oss hører musikken som tyter ut fra totaktsmotorene. Lytt til lovsangene fra eierne av Saab og Trabant.
Hvem erindrer fortsatt lyden av en knitrende LP-plate, en
knatrende gressklipper, en knirkende låvedør, en sprakende reiseradio – eller hosten til en totaktsmotor?
Slike lyder blir stadig fjernere: noen lydkilder er rett og slett i ferd med å forsvinne.
Men: Lydbildene eksisterer fortsatt i hukommelsen, for dem som har opplevd dem. Og digitale greier som Youtube kan gjengi opplevelsen for ipad-generasjonens jyplinger: Om ikke på veien, så på video.
Totaktsmoteren var selve lyden av bekymringsløs landeveisferd
– og her er Tore Jørstad og Jan Upsahl – som på hver sin måte holder totakts-spøkelset
levende:
Jan Upsahl i Mosby ved Kristansand knuger nevene om rattet
på en 1988-modell Trabant 601 S Deluxe – som stammer fra Øst-Tyskland, nærmere
bestemt det gamle kommunistregimet DDR (1949–1990).
En tosylindret motor på 594 kubikk presser ut 26 gamper på hurtig
inn- og utpust.
– I 1985, på min første ferietur til Budapest,
falt jeg pladask for disse små bilene, som den gang dominerte i Øst-Europa,
sammen med Wartburg og Lada. Jeg husker få andre merker var å se.
Tilnærmet feilfri
Mange år senere i 2008, fikk han sin første Trabant i julepresang av hans daværende kone.
– Den hadde for mange feil og mangler til at prosjektet
ble noe av. I 2011 dukket i stedet denne opp
i en annonse. Da var ikke jeg vond å be.
Eksemplaret fremsto helt strøkent og hadde såvidt bikket
49.000 km.
– Nå har den passert 76.000 km og har vist seg
tilnærmet feilfri. I sommer fikk jeg den
EU-godkjent for fem nye år, uten en eneste anmerkning.
Hva fordelen med en totakter er, har han ikke noe godt svar
på:
– Annet enn at en annen veteranbilist kommenterte at
det «å snuse inn den totakts-lukten, er bedre enn god sex». Han om dét,
konkluderer Upsahl.
Han antyder isteden at gleden ved å kjøre knøttet overgår
selv de mest pampete åk:
– Den putrer lett av gårde på lavt turtall og fart og
trives godt på landevei i hastigheter fra 70 til 90 km/t. Du kan ikke sammenligne den med noen annen
bil.
Han mener hele 90 Trabanter nå er registrert på skilter her
i landet.
Tømmer!
– Trabanten og jeg deltar i veterankortesje på
17. mai i Vennesla. All oppmerksomheten den får, er kjempegøy. Jeg drister meg
til å tro at Trabanten er kortesjens mest fotograferte.
Den svært bilinteresserte sønnen Lars Richard Upsahl
forsøker å svare på spørsmålet om totakterens lydbilde: Låter den som en
symaskin, et kirkeorgel, en miksmaster, en skurtresker, en kaffeautomat, en
tidligere østtysk radio-propaganda-stasjon, en støysender – eller en øks som
treffer en ukløyvd, tykk vedkubbe?
– Tja, lyden ligner kanskje mest på kapping av
tømmer i et sagbruk, ler han.
Tore Jørstad i Oslo kommer ikke kjørende – men bortimot seilende – med rundt 880 kilo fettfri, svensk ingeniørkunst.
Hans Saab 93 framstår omtrent så sympatisk ukomplisert som nettopp et seilfly: Selv et av byens morratryner, som er mest opptatt med å lufte den utålmodige bikkja, kan fornemme Saab-fabrikkens flyfabrikk-aner i lufta.
Bilens bevegelser får selv dødt
høstløv til å danse oppspilt.
I motsetning til en del Saab totakter-fans, vokste Jørstad aldri
opp i en tilsvarende bil:
– Jeg var 42 år da jeg overtok en Saab som min
onkel hadde restaurert. Som barn kjente jeg likevel flere med slike totaktere,
både Saab og tyske DKW. Jeg har minner om bilturer på dårlige veier med full
bil – både voksne og barn – uten bilbelter – og følelsen av sakte fart og god
tid. En tur på få mil kunne oppleves som en vidunderlig evighet.
Han beskriver motorlyden som «putring»:
– Det herlige lydbildet kommer rykkvis: putt – putt – putt. Det hele topper seg ved at noe blårøyk kan vise seg – spesielt når
motoren er kald.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Historien er kjent: Saab slapp sin tosylindrede totakter løs
på verden i 1949 med 750 kubikk som tøt ut 25 kampvillige hester. Nærmest
årlige oppgraderinger ledet til Saab 93 – som i 1956 fikk en noe mer kraftfull,
tresylindret maskin. Med videreutviklingen 96 i 1960 fikk blokken 842 kubikk. Et uvanlig
glattslikket karosseri-skall med lav luftmotstand– tegnet av den driftige
industridesigneren Sixten Sason (1912–1967) – bidro til å gjøre ferden uanstrengt
og bekymringsløs.
Enkel konstruksjon
Underveis flyttet Saab produksjonen av motorene fra sin egen
fabrikk i Trollhättan til en tidligere vaskemaskinfabrikk i Göteborg. Totakter-kapitlet
ble lukket først i 1968, da Saab 96 introduserte en Ford Taunus-basert V4-motor
som erstatning for det karakteristiske lydbildet som har blitt kalt «lyden av
Sverige».
Saabs seige totakts-konstruksjon ble uansett en solid start
for merket.
– Saab har fordelen av en stillegående motor som er bruker lite bensin og som ellers også er billig i drift. Den enkle konstruksjon har få deler. Den var like billig å produsere som den er enkel å reparere for oss som kjører den. Saab 93 har jo egentlig en forstørret mopedmotor, sier han.
Tross beskjeden motorstørrelse gir svensken en viss
storbilfølelse bak rattet.
– I tillegg gir den spesielle Saab-løsningen med
frihjul (mulighet for utkobling av motor i nedoverbakker) overraskende
behagelige kjøreegenskaper.
Det vi gikk glipp av
I sammenlignende biltester fra den gang kom Saaben godt ut:
– 850 kubikk og 38 hestekrefter er på samme nivå
som andre europeiske biler fra slutten av 1950-tallet. Eksempelvis hadde Folkevogn
Boble med 1200 kubikk 34 hester. Eneste forskjell er at du på Saab må ha godt turtall for å få fullgod effekt.
Den kommer spesielt til sin rett på landeveier som nærmest
er uforandret siden bilen var ny.
– Bilen er lett å kjøre og passer best på småveier,
og gjerne grusveier.
Ved at den lille motoren for lengst er puttet i bilhistoriens
skuff, kan verden ha mistet noe stort:
– I disse klimafokuserte tider må det sies at dagens biler heldigvis forurenser mindre. Likevel har verden gått glipp av en motortype som er billig å framstille – med en smart konstruksjon med færre slitedeler, minner Jørstad om.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!