TAKT OG TONE: Totaktsmotoren gir Saab 93-eier Tore Jørstad godt skyv.

Vi som liker lyden av totaktere:

– Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Noen av oss hører musikken som tyter ut fra totaktsmotorene. Lytt til lovsangene fra eierne av Saab og Trabant.

Publisert

Totaktsmotorer

  • Tenner hver gang stempelet er i topp, stempelet vender to ganger
  • Karakteristisk lukt: Luft- og bensinblandingen inneholder olje (veivhuset mangler oljebad som på vanlige firetaktere)
  • Kan gi 1,5 ganger mer effekt enn firetakts-motor

Hvem erindrer fortsatt lyden av en knitrende LP-plate, en knatrende gressklipper, en knirkende låvedør, en sprakende reiseradio – eller hosten til en totaktsmotor?

Slike lyder blir stadig fjernere: noen lydkilder er rett og slett i ferd med å forsvinne. 

Men: Lydbildene eksisterer fortsatt i hukommelsen, for dem som har opplevd dem. Og digitale greier som Youtube kan gjengi opplevelsen for ipad-generasjonens jyplinger: Om ikke på veien, så på video.

Totaktsmoteren var selve lyden av bekymringsløs landeveisferd – og her er Tore Jørstad og Jan Upsahl – som på hver sin måte holder totakts-spøkelset levende:

BLÅMANN: Jan Upsahl er trygg på at hans østtyske Trabant tåler oppgaven også som sitteredskap. Foto: PRIVAT

Jan Upsahl i Mosby ved Kristansand knuger nevene om rattet på en 1988-modell Trabant 601 S Deluxe – som stammer fra Øst-Tyskland, nærmere bestemt det gamle kommunistregimet DDR (1949–1990).

En tosylindret motor på 594 kubikk presser ut 26 gamper på hurtig inn- og utpust.

– I 1985, på min første ferietur til Budapest, falt jeg pladask for disse små bilene, som den gang dominerte i Øst-Europa, sammen med Wartburg og Lada. Jeg husker få andre merker var å se.

Tilnærmet feilfri

Mange år senere i 2008, fikk han sin første Trabant i julepresang av hans daværende kone.

– Den hadde for mange feil og mangler til at prosjektet ble noe av. I 2011 dukket i stedet denne opp i en annonse. Da var ikke jeg vond å be.

Eksemplaret fremsto helt strøkent og hadde såvidt bikket 49.000 km.

– Nå har den passert 76.000 km og har vist seg tilnærmet feilfri. I sommer fikk jeg den EU-godkjent for fem nye år, uten en eneste anmerkning.

ISTID: Jan Upsahl har bildebevis på at Trabanten med totaktsmotor er perfekt for bilturer i retning fjell og vidde. Foto: PRIVAT

Hva fordelen med en totakter er, har han ikke noe godt svar på:

– Annet enn at en annen veteranbilist kommenterte at det «å snuse inn den totakts-lukten, er bedre enn god sex». Han om dét, konkluderer Upsahl.

Han antyder isteden at gleden ved å kjøre knøttet overgår selv de mest pampete åk:

– Den putrer lett av gårde på lavt turtall og fart og trives godt på landevei i hastigheter fra 70 til 90 km/t. Du kan ikke sammenligne den med noen annen bil.

Han mener hele 90 Trabanter nå er registrert på skilter her i landet.

Tømmer!

– Trabanten og jeg deltar i veterankortesje på 17. mai i Vennesla. All oppmerksomheten den får, er kjempegøy. Jeg drister meg til å tro at Trabanten er kortesjens mest fotograferte.

Den svært bilinteresserte sønnen Lars Richard Upsahl forsøker å svare på spørsmålet om totakterens lydbilde: Låter den som en symaskin, et kirkeorgel, en miksmaster, en skurtresker, en kaffeautomat, en tidligere østtysk radio-propaganda-stasjon, en støysender – eller en øks som treffer en ukløyvd, tykk vedkubbe?

– Tja, lyden ligner kanskje mest på kapping av tømmer i et sagbruk, ler han.

DØRVAKT: Tore Jørstads Saab 9-3 har dører som – ifølge ham – åpner riktig vei.

Tore Jørstad i Oslo kommer ikke kjørende ­ – men bortimot seilende – med rundt 880 kilo fettfri, svensk ingeniørkunst. 

Hans Saab 93 framstår omtrent så sympatisk ukomplisert som nettopp et seilfly: Selv et av byens morratryner, som er mest opptatt med å lufte den utålmodige bikkja, kan fornemme Saab-fabrikkens flyfabrikk-aner i lufta. 

Bilens bevegelser får selv dødt høstløv til å danse oppspilt.

SAABOTASJE: Saab sluttet med totaktsmotorene i 1968 og siden har verden aldri vært den samme.

I motsetning til en del Saab totakter-fans, vokste Jørstad aldri opp i en tilsvarende bil:

– Jeg var 42 år da jeg overtok en Saab som min onkel hadde restaurert. Som barn kjente jeg likevel flere med slike totaktere, både Saab og tyske DKW. Jeg har minner om bilturer på dårlige veier med full bil – både voksne og barn – uten bilbelter – og følelsen av sakte fart og god tid. En tur på få mil kunne oppleves som en vidunderlig evighet.

Han beskriver motorlyden som «putring»:

– Det herlige lydbildet kommer rykkvis: putt – putt – putt. Det hele topper seg ved at noe blårøyk kan vise seg – spesielt når motoren er kald.

Historien er kjent: Saab slapp sin tosylindrede totakter løs på verden i 1949 med 750 kubikk som tøt ut 25 kampvillige hester. Nærmest årlige oppgraderinger ledet til Saab 93 – som i 1956 fikk en noe mer kraftfull, tresylindret maskin. Med videreutviklingen 96 i 1960 fikk blokken 842 kubikk. Et uvanlig glattslikket karosseri-skall med lav luftmotstand– tegnet av den driftige industridesigneren Sixten Sason (1912–1967) – bidro til å gjøre ferden uanstrengt og bekymringsløs.

Enkel konstruksjon

Underveis flyttet Saab produksjonen av motorene fra sin egen fabrikk i Trollhättan til en tidligere vaskemaskinfabrikk i Göteborg. Totakter-kapitlet ble lukket først i 1968, da Saab 96 introduserte en Ford Taunus-basert V4-motor som erstatning for det karakteristiske lydbildet som har blitt kalt «lyden av Sverige».

Saabs seige totakts-konstruksjon ble uansett en solid start for merket.

– Saab har fordelen av en stillegående motor som er bruker lite bensin og som ellers også er billig i drift. Den enkle konstruksjon har få deler. Den var like billig å produsere som den er enkel å reparere for oss som kjører den. Saab 93 har jo egentlig en forstørret mopedmotor, sier han.

LYDEN AV SVERIGE: Totaktsmotoren produserer en velkjent putte-lyd som kommer rykkvis.

Tross beskjeden motorstørrelse gir svensken en viss storbilfølelse bak rattet.

– I tillegg gir den spesielle Saab-løsningen med frihjul (mulighet for utkobling av motor i nedoverbakker) overraskende behagelige kjøreegenskaper.

Det vi gikk glipp av

I sammenlignende biltester fra den gang kom Saaben godt ut:

– 850 kubikk og 38 hestekrefter er på samme nivå som andre europeiske biler fra slutten av 1950-tallet. Eksempelvis hadde Folkevogn Boble med 1200 kubikk 34 hester. Eneste forskjell er at du på Saab må ha godt turtall for å få fullgod effekt.

Den kommer spesielt til sin rett på landeveier som nærmest er uforandret siden bilen var ny.

– Bilen er lett å kjøre og passer best på småveier, og gjerne grusveier.

Ved at den lille motoren for lengst er puttet i bilhistoriens skuff, kan verden ha mistet noe stort:

– I disse klimafokuserte tider må det sies at dagens biler heldigvis forurenser mindre. Likevel har verden gått glipp av en motortype som er billig å framstille – med en smart konstruksjon med færre slitedeler, minner Jørstad om.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!