SJELDEN JAPANER: Ståle Oftedal er stolt eier av landets eneste Toyota Mark II Coupé. Underveis i reportasjen tikker en melding inn: En annen mann har noe som kanskje, muligens ligner, men Oftedals japaner er fortsatt like sjelden som hønsetenner.
SJELDEN JAPANER: Ståle Oftedal er stolt eier av landets eneste Toyota Mark II Coupé. Underveis i reportasjen tikker en melding inn: En annen mann har noe som kanskje, muligens ligner, men Oftedals japaner er fortsatt like sjelden som hønsetenner.

Vi som kjører Norges sjeldneste biler:

De har Norges eneste bil i sitt slag

I jakten på eiere av Norges sjeldneste biler håndplukker vi en svanehvit Chrysler fra 1950-tallet, en nyere, provokativt oransje Nissan Cube og en leppestiftrød Toyota coupé fra 1970-årene.

Publisert Sist oppdatert

Helt i bånn, ja i bunnslammet av salgsstatistikkene, finner du de mest pirrende bilene.

Norges minst solgte biler

  • Spesialmodeller som ofte blir for dyre som nye
  • Modellvarianter importører tar inn for å skape PR
  • Lekre, upraktiske modellversjoner – som trange kupeer
  • I Norge i dag finnes hundrevis av eiere av helt unike biler fra alle tiår

Gjennom tidene har Norges minst solgte kjøretøy betydd eksotiske sportskupeer, dristige designeksperimenter eller andre raringer. En dose kløktig kunnskap og intens interesse hjelper deg å verdsette dem.

Mens nordmenn flest stadig flokker seg gledesløst ofte om de mest solgte bilene, finnes gløden et helt annet sted:

Da vi la ut spørsmålet «Hvem kjører en bil det bare finnes én av», fikk vi flere hundre, vidt ulike svar.

Møt Motors utvalg av sjeler som helst ratter noe gøy ingen andre har: Narve Nordanger, Ståle Oftedal og Haakon Ottesen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SJELDEN JAPANER:</span> Ståle Oftedal vokter sin ur-sjeldne Toyota Mark II Coupé, som andre knuger et smykke.
SJELDEN JAPANER: Ståle Oftedal vokter sin ur-sjeldne Toyota Mark II Coupé, som andre knuger et smykke.

Ståle Oftedal, bilselger med mellomfag i historie og sosialantropologi, er styreleder og andre generasjon Toyota-forhandler i Toyota Sørvest. Selv har han endt opp med en av klodens mest sjeldne japanere:

– Det er litt som da jeg som ungdom samlet på frimerker: det er kult å ha noe ingen andre har, men dét alene har likevel ikke styrt bilvalget.

Oftedal synes det uansett er kjekt å få være en kulturbærer for å fremme en slik sjeldenhet.

– Toyota Corona MkII Coupe regnes av mange, deriblant meg, som en av de vakreste og mest særpregede Toyota-modellene noen gang, klinker han til.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SJELDENT VAKKERT: </span>Ståle Oftedal viser gjerne fram sin Toyota Mark II Coupé, slik at folk får oppdage hvordan en av Norges sjeldneste biler ser ut. Her i høstlig landskap på Jæren.
SJELDENT VAKKERT: Ståle Oftedal viser gjerne fram sin Toyota Mark II Coupé, slik at folk får oppdage hvordan en av Norges sjeldneste biler ser ut. Her i høstlig landskap på Jæren.

Rogalendingen er muligens eneste eneste sjel som har kjørt samtlige Toyota-modeller som har vært i vanlig salg i Norge fra import-starten i 1963 til i dag. Han har lenge hatt det høytstående vervet som president i den europeiske organisasjonen for Toyota-forhandlere (ETDA), og har besøkt Japan mer enn 25 ganger.

– Fra 1974 til 1977 solgte forhandleren bare tre nye Corona Coupé i Stavanger. Som brukte ble de populære ungdomsbiler med sitt tøffe utseende, og fikk antagelig nokså tøff behandling, gjetter han.

Selv brukte han 30 år på å jakte etter en brukbar MK II Coupé og fant eksemplaret på bildene i mai 2022.

– Før reportasjen trodde jeg kanskje Coupeen var den eneste i Norge. Men underveis har en annen eier av noe i samme gata gitt seg til kjenne, så nå er vi muligens to, ler Oftedal.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KNESTÅENDE: </span>Ståle Oftedal mener Toyota Corona Mark II Coupé må brukes, selv om den er blant Norges aller mest sjeldne kjøretøy.
KNESTÅENDE: Ståle Oftedal mener Toyota Corona Mark II Coupé må brukes, selv om den er blant Norges aller mest sjeldne kjøretøy.

1970-tallets store bilpest, rusten, gikk hardt utover bestanden av arter som allerede var utrydningstruet. Å eie Norges nesten eneste Mark II Coupé gir ulike perspektiv:

– Yngre mennesker jeg treffer ute på veien, har aldri sett en slik bil og spør gjerne om det er en Mustang. «Så vakker bil» er en kommentarer jeg ofte får høre.

Da han tok førerkort i oktober 1975, kjørte faren og grunnleggeren av familiebedriften en kul Corona MK II demonstrasjonsbil – riktignok en 4- dørs – og det var første bilen han kjørte alene etter oppkjøring.

– På den tiden var såkalt «colaflaske-design» populært, og jeg syntes Corona MK II Coupé var nær perfekt utseendemessig. Det er noe med proporsjonene og vindusrekka uten b-stolpe som gir en svært vellykket helhet, mener han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">COUPEENS COUPÉ:</span> Ståle Oftedal synes designen til Toyota Corona Mark II Coupé er like sofistikert utenpå som inni.
COUPEENS COUPÉ: Ståle Oftedal synes designen til Toyota Corona Mark II Coupé er like sofistikert utenpå som inni.

– Men førsteplassen for de flotteste Toyota-modellene fra 1970-tallet må den etter min smak dele med 1972 Toyota Celica, altså første generasjon Celica.

Oftedal skjøtter også en amerikansk 1950-modell Packard – som kanskje er ... én av fire eller flere i Norge. Han har i tillegg pådratt seg flere andre, unike Toyota-veteraner, for øyeblikket en barsk Toyota Landcruiser pickup fra 1980, en staselig Toyota Crown anno 1966, samt en langstrakt Corolla 1600 Liftback fra 1980.

– Jeg eier også en Lexus RX 300 fra 2005. Den var sjelden som ny i Norge, og så klart enda sjeldnere nå, flirer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPEILBILDE:</span> Haakon Ottesen har latt sin Nissan Cube gjennomgå diverse underlige, vidunderlige form- og fargeforvandlinger.
SPEILBILDE: Haakon Ottesen har latt sin Nissan Cube gjennomgå diverse underlige, vidunderlige form- og fargeforvandlinger.

Haakon Ottesen på Stord i Hordaland driver eget firma – Ottesen design – innen skilt og dekor, komplett med grafisk design.

– Nissan Cube er strålende som både bruks- og firmabil, sier han.

Nettsiden Regnr.info avslører at den er landets eneste. Den eneste andre som sto på listen, er vraket.

Tilfeldigheter gjorde at han via omveier ble eier av raringen. Han skulle egentlig kjøpe en Scion xB (Toyota USAs nå nedlagte merkevaresatsing overfor en hipp og kul målgruppe), som er samme type kultbil.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORANGUTANG: </span>Haakon Ottesen utnytter det faktum at han ruller rundt i landets eneste Nissan Cube, mye for å få oppmerksomhet rundt firmaet Ottesen Design.
ORANGUTANG: Haakon Ottesen utnytter det faktum at han ruller rundt i landets eneste Nissan Cube, mye for å få oppmerksomhet rundt firmaet Ottesen Design.

– Den ble solgt rett før jeg skulle bekrefte. Så tipset selgeren om denne, som lå til salgs på nett, bare en time unna meg. Dagen etter ble den min. Jeg er veldig fornøyd med akkurat det.

Cube er omtrent et like sjeldent syn i Europa som en geisha.

– Nissan solgte modellen i Europa kun i 2010 – før fabrikken røsket den ut av sortimentet. Bilene er relativt kostbare å importere fra kontinentet, rundt 150.000 kroner med avgifter. Drømmen er kanskje for sær til at folk går for det, analyserer Ottesen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UNIFORMERT: </span>Hvit 1955 Chrysler som bruksbil matcher fargen på antrekket når man jobber i Marinen. Narve Nordanger kjøpte sin Chrysler som ung mann i 1985.
UNIFORMERT: Hvit 1955 Chrysler som bruksbil matcher fargen på antrekket når man jobber i Marinen. Narve Nordanger kjøpte sin Chrysler som ung mann i 1985.

En gang i tiden restaurerte Narve Nordanger i Skien Folkevogner, men kuttet brått ut hobbyen.

– VW som veteranhobby var nesten blitt for populært. Da hadde jeg allerede observert at jo flere med samme biltype, desto mer kniving blir det om å ha den fineste – uten at det nødvendigvis medfører mer givende samtaler.

Han kjøpte sin Chrysler C-300 i 1985, året bilen fylte 30. En tid i forveien hadde han begeistret lest en artikkel i bladet Amcar om 300 Letter Series og bestemt seg for å finne en.

– Av en eller annen grunn kjøpte ingen andre nordmenn slik bil, verken i 1985 eller senere, og jeg har alltid vært ensom om å ha en slik.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FINNERLØNN:</span> Narve Nordanger handlet sin 1955-modell Chrysler for 37 år siden.
FINNERLØNN: Narve Nordanger handlet sin 1955-modell Chrysler for 37 år siden.

Han ser fortsatt en tendens til flokkmentalitet, der de fleste i veteranmiljøet drømmer om objektene som blir frontet tungt i sosiale medier.

– Da er det kjekt med en ytterst sjelden bil. Du slipper å høre at «fetteren min har også en slik Chevelle, men han har større motor og blankere krom enn du har», rapporterer han.

Nordanger har brukt tid på å lese rubb og rake om Chrysler 300-serie, og snakker gjerne i timevis, om noen vil høre.

– Da kan jeg fortelle at bilen ble kåret til USAs flotteste i 1955, at den var verdens raskeste bil med baksete og at konseptet best kan forklares som en tidlig amerikansk GT-bil i king size-størrelse, lekser han opp.

Den linjelekre amerikaneren er også kjent som modellen Volvo kopierte da fabrikkens formgivere skulle tegne Amazon.

– Mercedes-Benz' W111 Coupe har også lånt svært mange linjer fra C-300, forteller Nordanger.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TVILLINGSJELER:</span> Chrysler C-300 (venstre) skal ha stått modell for Volvos designere da de gjøv løs på oppgaven med å finne formene til Amazon (høyre). Narve Nordangen ser de amerikanske genene i ytterligere modeller fra andre fabrikanter.
TVILLINGSJELER: Chrysler C-300 (venstre) skal ha stått modell for Volvos designere da de gjøv løs på oppgaven med å finne formene til Amazon (høyre). Narve Nordangen ser de amerikanske genene i ytterligere modeller fra andre fabrikanter.

Han sukker når han nevner gigantiske messer for veteranbilentusiaster, som Techno Classica i Essen i Tyskland:

– Opptil flere utstillere viser minst én Mercedes 300 SL, altså W198. Etter den femte går du bare rett forbi resten og glor heller på en pent restaurert vanlig-Mercedes, en W123, som det likevel kun finnes én av i hallene blant mer enn 500 kjøretøy.

Eneste ulempe ved hans Chrysler C-300 er og blir at kun et fåtall kjenner biltypen:

– Og dermed kan enda færre tenke seg en slik.

Nå, 37 år senere, vurderer Nordanger å selge Chrysler C-300.

– Mest for å finansiere restaurering av en annen bil det også bare finnes én av i landet, sier Nordanger lurt.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet