SJELDEN JAPANER: Ståle Oftedal er stolt eier av landets eneste Toyota Mark II Coupé. Underveis i reportasjen tikker en melding inn: En annen mann har noe som kanskje, muligens ligner, men Oftedals japaner er fortsatt like sjelden som hønsetenner.Foto: KYRRE LANGELAND
Vi som kjører Norges sjeldneste biler:
De har Norges eneste bil i sitt slag
I jakten på eiere av Norges sjeldneste biler håndplukker vi en svanehvit Chrysler fra 1950-tallet, en nyere, provokativt oransje Nissan Cube og en leppestiftrød Toyota coupé fra 1970-årene.
Helt i bånn, ja i bunnslammet av salgsstatistikkene, finner du de mest pirrende bilene.
Norges minst solgte biler
Spesialmodeller som ofte blir for dyre som nye
Modellvarianter importører tar inn for å skape PR
Lekre, upraktiske modellversjoner – som trange kupeer
I Norge i dag finnes hundrevis av eiere av helt unike biler fra alle tiår
Gjennom tidene har Norges minst solgte kjøretøy betydd eksotiske sportskupeer, dristige designeksperimenter eller andre raringer. En dose kløktig kunnskap og intens interesse hjelper deg å verdsette dem.
Mens nordmenn flest stadig flokker seg gledesløst ofte om de mest solgte bilene, finnes gløden et helt annet sted:
Da vi la ut spørsmålet «Hvem kjører en bil det bare finnes én av», fikk vi flere hundre, vidt ulike svar.
Møt Motors utvalg av sjeler som helst ratter noe gøy ingen andre har: Narve Nordanger, Ståle Oftedal og Haakon Ottesen:
Ståle Oftedal, bilselger med mellomfag i historie og sosialantropologi, er styreleder og andre generasjon Toyota-forhandler i Toyota Sørvest. Selv har han endt opp med en av klodens mest sjeldne japanere:
– Det er litt som da jeg som ungdom samlet på frimerker: det er kult å ha noe ingen andre har, men dét alene har likevel ikke styrt bilvalget.
Oftedal synes det uansett er kjekt å få være en kulturbærer for å fremme en slik sjeldenhet.
– Toyota Corona MkII Coupe regnes av mange, deriblant meg, som en av de vakreste og mest særpregede Toyota-modellene noen gang, klinker han til.
Rogalendingen er muligens eneste eneste sjel som har kjørt samtlige Toyota-modeller som har vært i vanlig salg i Norge fra import-starten i 1963 til i dag. Han har lenge hatt det høytstående vervet som president i den europeiske organisasjonen for Toyota-forhandlere (ETDA), og har besøkt Japan mer enn 25 ganger.
– Fra 1974 til 1977 solgte forhandleren bare tre nye Corona Coupé i Stavanger. Som brukte ble de populære ungdomsbiler med sitt tøffe utseende, og fikk antagelig nokså tøff behandling, gjetter han.
Selv brukte han 30 år på å jakte etter en brukbar MK II Coupé og fant eksemplaret på bildene i mai 2022.
– Før reportasjen trodde jeg kanskje Coupeen var den eneste i Norge. Men underveis har en annen eier av noe i samme gata gitt seg til kjenne, så nå er vi muligens to, ler Oftedal.
1970-tallets store bilpest, rusten, gikk hardt utover bestanden av arter som allerede var utrydningstruet. Å eie Norges nesten eneste Mark II Coupé gir ulike perspektiv:
– Yngre mennesker jeg treffer ute på veien, har aldri sett en slik bil og spør gjerne om det er en Mustang. «Så vakker bil» er en kommentarer jeg ofte får høre.
Da han tok førerkort i oktober 1975, kjørte faren og grunnleggeren av familiebedriften en kul Corona MK II demonstrasjonsbil – riktignok en 4- dørs – og det var første bilen han kjørte alene etter oppkjøring.
– På den tiden var såkalt «colaflaske-design» populært, og jeg syntes Corona MK II Coupé var nær perfekt utseendemessig. Det er noe med proporsjonene og vindusrekka uten b-stolpe som gir en svært vellykket helhet, mener han.
– Men førsteplassen for de flotteste Toyota-modellene fra 1970-tallet må den etter min smak dele med 1972 Toyota Celica, altså første generasjon Celica.
Oftedal skjøtter også en amerikansk 1950-modell Packard – som kanskje er ... én av fire eller flere i Norge. Han har i tillegg pådratt seg flere andre, unike Toyota-veteraner, for øyeblikket en barsk Toyota Landcruiser pickup fra 1980, en staselig Toyota Crown anno 1966, samt en langstrakt Corolla 1600 Liftback fra 1980.
– Jeg eier også en Lexus RX 300 fra 2005. Den var sjelden som ny i Norge, og så klart enda sjeldnere nå, flirer han.
Haakon Ottesen på Stord i Hordaland driver eget firma – Ottesen design – innen skilt og dekor, komplett med grafisk design.
– Nissan Cube er strålende som både bruks- og firmabil, sier han.
Nettsiden Regnr.info avslører at den er landets eneste. Den eneste andre som sto på listen, er vraket.
Tilfeldigheter gjorde at han via omveier ble eier av raringen. Han skulle egentlig kjøpe en Scion xB (Toyota USAs nå nedlagte merkevaresatsing overfor en hipp og kul målgruppe), som er samme type kultbil.
– Den ble solgt rett før jeg skulle bekrefte. Så tipset selgeren om denne, som lå til salgs på nett, bare en time unna meg. Dagen etter ble den min. Jeg er veldig fornøyd med akkurat det.
Cube er omtrent et like sjeldent syn i Europa som en geisha.
– Nissan solgte modellen i Europa kun i 2010 – før fabrikken røsket den ut av sortimentet. Bilene er relativt kostbare å importere fra kontinentet, rundt 150.000 kroner med avgifter. Drømmen er kanskje for sær til at folk går for det, analyserer Ottesen.
En gang i tiden restaurerte Narve Nordanger i Skien Folkevogner, men kuttet brått ut hobbyen.
– VW som veteranhobby var nesten blitt for populært. Da hadde jeg allerede observert at jo flere med samme biltype, desto mer kniving blir det om å ha den fineste – uten at det nødvendigvis medfører mer givende samtaler.
Han kjøpte sin Chrysler C-300 i 1985, året bilen fylte 30. En tid i forveien hadde han begeistret lest en artikkel i bladet Amcar om 300 Letter Series og bestemt seg for å finne en.
– Av en eller annen grunn kjøpte ingen andre nordmenn slik bil, verken i 1985 eller senere, og jeg har alltid vært ensom om å ha en slik.
Han ser fortsatt en tendens til flokkmentalitet, der de fleste i veteranmiljøet drømmer om objektene som blir frontet tungt i sosiale medier.
– Da er det kjekt med en ytterst sjelden bil. Du slipper å høre at «fetteren min har også en slik Chevelle, men han har større motor og blankere krom enn du har», rapporterer han.
Nordanger har brukt tid på å lese rubb og rake om Chrysler 300-serie, og snakker gjerne i timevis, om noen vil høre.
– Da kan jeg fortelle at bilen ble kåret til USAs flotteste i 1955, at den var verdens raskeste bil med baksete og at konseptet best kan forklares som en tidlig amerikansk GT-bil i king size-størrelse, lekser han opp.
Den linjelekre amerikaneren er også kjent som modellen Volvo kopierte da fabrikkens formgivere skulle tegne Amazon.
– Mercedes-Benz' W111 Coupe har også lånt svært mange linjer fra C-300, forteller Nordanger.
Han sukker når han nevner gigantiske messer for veteranbilentusiaster, som Techno Classica i Essen i Tyskland:
– Opptil flere utstillere viser minst én Mercedes 300 SL, altså W198. Etter den femte går du bare rett forbi resten og glor heller på en pent restaurert vanlig-Mercedes, en W123, som det likevel kun finnes én av i hallene blant mer enn 500 kjøretøy.
Eneste ulempe ved hans Chrysler C-300 er og blir at kun et fåtall kjenner biltypen:
– Og dermed kan enda færre tenke seg en slik.
Nå, 37 år senere, vurderer Nordanger å selge Chrysler C-300.
– Mest for å finansiere restaurering av en annen bil det også bare finnes én av i landet, sier Nordanger lurt.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: