SNØFRESER: Thomas Ekström fant enn RAV4 som freser gjennom det meste av norsk landskap. Fotografen har nylig tatt bilder av norsk natur og mennesker for det internasjonale magasinet Monocle.
SNØFRESER: Thomas Ekström fant enn RAV4 som freser gjennom det meste av norsk landskap. Fotografen har nylig tatt bilder av norsk natur og mennesker for det internasjonale magasinet Monocle.

Vi som elsker vår Toyota RAV4:

Bilen er RAV, ruskende genial

Nordmenn slutter aldri å kjøpe Toyota-SUV-en som vekker like mye oppsikt som et grantre. Møt tre husholdninger som forklarer hva greia er med RAV4.

Nordmenn + Toyota RAV4 = sant?

RAV4 i Norge

  • Mellomstor SUV fra Toyota, lansert på midten av 1990-tallet. Produseres siden 2018 i sin femte utgave.
  • RAV4 var først med (eldrift + fossil) i sin klasse.
  • Dagens RAV4 ladehybrid har klasseledende rekkevidde.
  • Toppåret var 2021 med hele 8928 enheter, over dobbelt så mange som året i forveien.
  • Fra introduksjonen i Norge og ut 2021 har Toyota solgt over 72.155 RAV4 her i landet.

Siden 1998, det uforglemmelige året da Norge på mirakuløst vis slo Brasil 2–1 i fotball-VM, har stadig flere av oss fylt Toyotas fulltreffer med familie, skiutstyr, vedsekker, bikkjer og badeballer.

Nå røsker, rister og river RAV4 salgsstatistikken i fillebiter, som – foruten denne firehjulstrekkeren med ladehybrid – mest befolkes av en stadig lengre kø av avgiftsnakne elbiler.

Etter 24 år på markedet har salget doblet seg på ett år – som gjør at vi fikk fandenivoldsk lyst til å sperre veien for noen av eierne og spørre om hva som bor i fenomenet «RAV4»:

Heng på høy-og-mørk mørkegrå RAV-eier Thomas Ekström, trippel RAV-duo Anna Maria Kalvø og samboer Jan Ove Hasseløsæter – samt av-og-på Ferrari- og RAV-rytter Kimm Saatvedt:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GLAMOUR-GLIS:</span> Kimm Saatvedt kjører stadig vekk morsomme biler som Ferrari, Maserati og Porsche – men til hverdags finner han for tiden mening i sin jadegrønne Toyota RAV4.
GLAMOUR-GLIS: Kimm Saatvedt kjører stadig vekk morsomme biler som Ferrari, Maserati og Porsche – men til hverdags finner han for tiden mening i sin jadegrønne Toyota RAV4.

Ansiktet til fotograf Kimm Saatvedt i Oslo får plutselig et uttrykk som kan ligne skuespilleren Bruce Willis: Han er et eneste stort flir når han vrikker seg selv på plass bak rattet på sin irrgrønne RAV4 – som han betalte «småpenger» for:

– Selv om jeg bor i Oslo, er jeg egentlig en enkel sjel fra landet, og elsker nøkternhet. Da er første generasjon RAV4 perfekt, forklarer mannen som står bak instagramkontoen @kimmagramm.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMIL ETTER SMIL:</span> Kimm Saatvedt mener at akkurat hans RAV4 har null status – men konstaterer at ganske mange hilser på ham langs veien.
SMIL ETTER SMIL: Kimm Saatvedt mener at akkurat hans RAV4 har null status – men konstaterer at ganske mange hilser på ham langs veien.

Han var «solgt» da han fant en «herlig» 1998-modell.

– Ja, i min favorittfarge jadegrønn, med overmotorisert bensinmaskin og perfekt lengde med tre dører. Nå er planen å se hvor billig bilhold kan bli: Hittil har det ikke blitt særlig dyrt, for å si det sånn, ler Saatvedt.

Han beskriver RAV4 som «Utkant-Norges trivelige fetter til Mercedes ML, Range Rover og Jeep Grand Cherokee».

– Nå er vel de nye RAV4 blitt svært tidsriktige og prøver hardt å være med i den kule SUV-gjengen – selv om føreren mest sannsynlig sitter med en Bigmac i fanget, analyserer han.

Som biler flest har også RAV4 en form for standing ute i befolkningen:

– Min første generasjon har null status, noe som er veldig befriende, siden jeg kjører Ferrari i sommerhalvåret, rapporterer han uten å blunke.

«Overraskende mange» smiler og vinker når Saatvedt kommer kjørende.

– I førersetet sitter man som på en åpen balkong, med utsikt og innsikt til det aller meste gjennom de svære gluggene.

Ifølge fotografen holder utseendet seg bedre enn andre biler fra samme tiår:

– Alle vet jo at 90-tallet er hot for tiden, og det synes veldig godt på Tesla Model 3: Det er ikke vanskelig å se at hele fronten på Teslaen er løftet fra den formfullendte første generasjon RAV4. Frosken lever videre, skratter Saatvedt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MIDT I BLINKEN:</span> Thomas Ekström hadde lovet seg selv at han aldri skulle kjøpe en grå bil, men Toyotas kvalitet og firehjulstrekk trumfet lovnaden: Han har kommet til at mørk grå er ganske greit.
MIDT I BLINKEN: Thomas Ekström hadde lovet seg selv at han aldri skulle kjøpe en grå bil, men Toyotas kvalitet og firehjulstrekk trumfet lovnaden: Han har kommet til at mørk grå er ganske greit.

Thomas Ekström reiser normalt på oppdrag for internasjonale magasiner og merkevarer, men i pandemien har det blitt flere lokale jobber, mer hverdagsliv – samt innkjøp av en mørk gå Toyota.

Nylig utlyste han det han kaller «en gallup» blant kollegene i kontorfellesskapet: «Hvilken bil burde den til nå fornøyde Saab-eieren kjøpe?»

– Først nevnte jeg siste utgave av Saab 9-5, men måtte innrømme at jeg var litt lei av stadig å kjøre helt ut til Vinterbro, hvor Saab-reparatøren min holder til, sier han.

De ivrige kollegene foreslo deretter så forskjellige biltyper som Volvo, Citroën og Hummer.

– Men: Mamma kjører Toyota Yaris, og den går jo aldri i stykker. Jeg satt i timevis på Finn.no og smakte på forskjellige merker og modeller. Til slutt snakket fornuften til meg, og jeg ble servert en 2009-model RAV4 til salgs på Ullern i Oslo. Annonsen lovet endatil at dette var en «Executive»-utgave, forteller Ekström.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELT PÅ SIDEN:</span> Fotograf Thomas Ekström lemper inn mengder av jobbutstyr i sin Toyota RAV4 og setter pris på praktiske detaljer som den sidehengslede bakluka.
HELT PÅ SIDEN: Fotograf Thomas Ekström lemper inn mengder av jobbutstyr i sin Toyota RAV4 og setter pris på praktiske detaljer som den sidehengslede bakluka.

Annonseteksten bedyret at vidunderet de seneste 11 årene kun var blitt kjørt frem og tilbake til hytta – av en pensjonist.

– Jeg har aldri før eid en dieselbil og har egentlig aldri likt lukten eller lyden: Men da jeg prøvekjørte RAVen i bratte, snøfylte bakker – hvor Saaben garantert hadde blitt stående og spinne i bånn – og bilen bare seilte oppover og frem, trakk jeg tilbake alle diesel-anklager, rapporterer han.

At RAV er lite spennende, plager ikke fotografen.

– Biltypen er litt som den typiske naboen i bygårder som alltid vet ting – som hvor hovedkranen er i kjelleren – altså lett å stole på.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STÅPLASS:</span> Oslo-mannen Thomas Ekström bruker RAV4 til sin familie på fire og i jobben som fotograf.
STÅPLASS: Oslo-mannen Thomas Ekström bruker RAV4 til sin familie på fire og i jobben som fotograf.

Ekström er medlem i diverse RAV4-grupper på Facebook:

– Mest for å kjenne på samhørigheten. Jeg har så langt ikke bestilt RAV4 supporter-caps eller annen merch, uttrykker han tørt.

Grunnet jobben må han rett som det er kjøre opp et fjell og ta noen bilder – og fortsatt rekke tilbake til Oslo for å kjøre sønnen til fotball:

– Da er det godt å vite at ingen RAV4-eiere jeg har snakket med, klager over kvaliteten.

Ekstra bonus?

– Jeg digger den sidehengslede bakluken som er praktisk i vår trange garasje fra 1970-tallet, fastslår han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TO MED TRE:</span> Anna Maria Kalvø og samboeren Jan Ove Hasseløsæter kjører sine tre ulike RAV4 i naturgilde omgivelser i områdene rundt den verdensberømte Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal.
TO MED TRE: Anna Maria Kalvø og samboeren Jan Ove Hasseløsæter kjører sine tre ulike RAV4 i naturgilde omgivelser i områdene rundt den verdensberømte Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal.

Jan Ove Hasseløsæter er Toyota-mekaniker på 14. året – og samboeren Anna Maria Kalvøy jobber som farmasøyt i et lokalt apotek. Paret bor på Averøya, med utsikt mot en av Norges mest fotograferte veistrekninger: Atlanterhavsveien, med den langstrakte Storseisundbrua, svinger seg så det ser ut som den danser på sjøoverflaten.

På tunet står to, nei: tre stykk RAV4 av ulike årganger.

– Vi har blitt glade i bilturer i naturskjønne omgivelser, aller helst med overnatting med taktelt, forteller Hasseløsæter.

Vinterstid er RAV-duoen opptatt av å bile avgårde for å få flest mulige kalde opplevelser i det lokale skitrekket.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ HUK:</span> Jan Ove Hasseløsæter lar samboeren Anna Maria Kalvø kjøre den nyeste av parets tre RAV: 2018-modellen har alt det de to andre mangler av komfort.
PÅ HUK: Jan Ove Hasseløsæter lar samboeren Anna Maria Kalvø kjøre den nyeste av parets tre RAV: 2018-modellen har alt det de to andre mangler av komfort.

Livet med RAV startet med et tilbud om å kjøpe et objekt med defekt motor:

– Som Toyota-mekaniker ble jeg ikke særlig avskrekket og slo til. Problemet viste seg å være en gåen turbo. Etter byttet til en ny har bilen gått og gått uten å klage, smiler han.

Etter en tid kom en 2006-modell inn i familien. Den tredje, en 2018-hybrid, er nå samboerens daglige transport.

For folk som vil handle brukt RAV, anbefaler mekanikeren å se etter bensinutgaver:

– Bensinmotorene er spesielt feilfrie.

Hasseløsæter mener de nyeste RAV4 bærer mindre preg av terrengbil enn tidligere:

– Kjørekomforten har likevel definitivt blitt bedre, og utseende er tøffere. Plug-in-hybrid gjør jo dessuten sitt til å dempe drivstoffutgiftene en hel del, skryter han.

– Det finnes jo biler med flere seter, og biler med større bagasjerom. Men RAV4 gir liksom litt fra flere verdener. De seneste åra har Toyota også satset skikkelig på design: Det er helt tydelig at merket sikter mot yngre kunder, analyserer Hasseløsæter.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?