FJORD, FJELL OG SVENSK BIL: Motor-leser Lars Saunes vokste opp i familiesleden Volvo Herregårdsvogn: Låtene fra musikkassettene – som ble spilt om og om igjen – surrer fortatt i hodet. Bildet fra familiealbumet over er gjengitt med tidsriktig «raster». Fra venstre: Mor Sidsel, lillebror Erik, lillesøster Hanne og Lars selv – med Tresfjordfjellene i Møre og Romsdal i bakgrunnen.

Vi som vokste opp i Volvo:

Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Halve landet har vokst opp i Lego-kloss-formede svenske biler. Slikt gjør noe med sjela: Les historiene til to som fikk livet formet av vidunderlige Volvoer.

Publisert Sist oppdatert

Oppvekstår i en fullstendig firkantet Volvo som rister over ferister og bakser over fartshumper – hva gjør dét med et menneske?

De litt rigide og veldig svenske skapningene føltes verken like fyrrige som italienere eller kreative som franskmenn.

Volvo og barn

  • Volvo var først i verden med å tenke helhetlig sikkerhet for barnefamilier.
  • Den svenske produsenten var tidlig ute med bakovervendte barneseter som tilleggsutstyr.
  • Göteborg-ingeniørene oppfant trepunkts sikkerhetsseler, som ble verdensstandard.
  • Baksetepassasjerer hadde like god plass og utsyn som de voksne i front.

Ifølge humoristiske tunger var Volvoer med 1970-tallets enorme støtfangere «det selvsagte bilvalget for overbeskyttende foreldre» – og vi kan bare gjette at tørrvittige lektorer og snusfornuftige, snustyggende ingeniører valgte Volvo oftere enn utsvevende markedssjefer og masete meglere.

Volvo-barna ble muligens rettere i ryggen og rakere i blikket av de oppreiste sittestillingene i sikkerhetssetene.

Her er to som aldri blir lei barndommens svorske bildrøm: Legg ut på en heidundrende nostalgi-tripp med veteran-Volvo-grossist Leif Ole Walle og Volvo-svermer Lars Saunes:

RØDT LIV: «Rødt var tingen den gang», kommenterer Lars Saunes, som vokste opp med far (bildet) og øvrig familie med rødt hus, rød garasje og ditto Volvo.

Lars Saunes i Oslo har mange mil med minner om viltre, vakre dager som ung jypling ombord i diverse Volvoer.

– Å vokse opp i Volvo gjør deg i det minste sosialdemokratisk innstilt, utbryter han, mens han blar fram og tilbake i familiealbum som om han satt med girspaken.

– De Göteborg-produserte bilene var enkle og klasseløse som en uniform.

I løpet av 1970-tallets bekymringsfrie somre reiste Volvo-familien i retning Ulsteinvik.

– Jeg glemmer aldri alle kassettene til fatter’n med artister som James Last og Beach Boys – musikk som gikk uavbrutt den om lag 60 mil lange veien fra Bærum til Nordvest-Norge.

Hverdagens virkelighet trengte seg på like sterkt som den forbipasserende naturidyllen:

– Å jada, på svingete Vestlandsveier spydde jeg i ryggen på fatter’n – nærmere bestemt mellom skjorten hans og setet – mens Beach Boys gjallet gjennom 1970-tallshøyttalerne: «Surfin' is the only life, The only way for me. Now surf, surf with me …», synger Saunes.

Volvo-odysseen tok en hel dag:

– Og lærposen med kronestykker til å betale på parkometre – som jeg hadde laget på barneskolen – hang alltid rundt girspaken. Den pryder fortsatt girspaken på fatter’ns nåværende Nissan X-Trail, sier han.

Oppkjørslene i nabolaget hjemme på Blommenholm var fylt opp med ymse Volvoer, gjerne Herregårdsvognene 145 or 245.

– Både versjonene L og DL. Og enkelte strakte seg til og med helt til den noe mer luksuspregede GL-utgaven: Gromme nyanser som avdekker de ørsmå forskjellene i et sosialdemokrati, skratter Saunes.

HENGER MED: Leif Ole Walle vokste opp i en Volvo på vei fra Ås i Akershus til Midtøsten hvor faren arbeidet for FN. Leif Ole poserer i midten på hengeren med bror Tor Arne til venstre og minstemann Bjørn Erik til høyre.

Løten-lektor Leif Ole Walle, som underviser i Hedmark fengsel, gikk fra barn til ungdom i Volvo – og dét på langt lengre strekk enn de fleste.

På 1970-tallet arbeidet faren for FNs fredsbevarende styrker i Midtøsten, nærmere bestemt på Golanhøydene og Sinaihalvøya.

Familien vinket farvel til hjemstedet Ås i Akershus i en fullstappet Volvo med henger av typen combi-camp – komplett med hjemmelaget registreringsskilt i papp.

– På et tidspunkt fraktet vi også en skilpaddeunge fra Gaza i hanskerommet, sier Walle uten å blunke.

Volvo-vidunderet vagget gjennom Tyskland, Sveits, Jugoslavia, Hellas, Tyrkia, Syria, Jordan og - endelig - via gamle Allenby Bridge over Jordanelva og inn på den okkuperte Vestbredden, og til målet: Jerusalem. Et søk på Google maps forteller oss at distansen på rett over 500 mil krever 54 timer i ett strekk – i 2022.

KIKKHULL: Leif Ole Walle på Løten lekte, skravlet og opplevde verden fra baksetene på en rekke Volvoer sammen med brødrene Tor Arne og Bjørn Erik.

– I dag er selvsagt utenlandsturer noe alle gjør. For 50 år siden var slikt fortsatt eksotisk, og de fleste i nabolaget hjemme visste om familien som hadde kjørt Volvo med tilhenger fra Ås til Jerusalem og tilbake, ler Walle.

Walle vil ikke være med på at han har blitt noe bedre menneske av all Volvo-påvirkningen:

– Jeg kjenner meg dog litt igjen i imaget Volvo kanskje hadde rundt 1970-tallet: Innfødt nordbo, solid, til å stole på, absolutt ikke prangende – da heller nøysom og diskret. Fabrikken hadde knapt mål om å tilhøre det såkalte premiumsegmentet – et begrep som neppe eksisterte.

MOBIL KANTINE: Leif Ole Walle vet hva det vil si å vokse opp i Volvo. Her som ung, sulten, livsnytende mann.

Oppvekstens Volvoer spente fra en Amazon i starten til en rekke stasjonsvogner, som endte med en griselekker, nesten sportslig 245 GLT med 136 hester.

Walles egen hverdagsbil som voksen er en nå en 30 år gammel Volvo 940 GLE – kjøpt rimelig i Jerusalem av en «tøff dame på 75 år».

– Jeg kjører den av pur interesse, men også som et bittelite spark til ukritisk forbruk, kortlivede trender og det jeg oppfatter som helt unødvendig jåleri. Dette er arvelig: På fritida gikk fatter’n gjerne i Forsvarets hullete stillongs, og dattera mi på 16 tilhører ikke «dameveskegjengen», for å si det sånn, rapporterer han, og opplyser at skilpadden fra hanskerommet levde et godt liv, men at den nå – i liket med enkelte av Volvoene – for lengst har tatt kvelden.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler