ALENETID: André Steenmark-Rødder omfavner et merkverdig merke – som er like sjelden å se på norske veier som gaupe i naturen. Les artikkelen for å finne navnet.
ALENETID: André Steenmark-Rødder omfavner et merkverdig merke – som er like sjelden å se på norske veier som gaupe i naturen. Les artikkelen for å finne navnet.

Vi som kjører et ukjent merke:

Disse folkene kjører Norges minst kjente biler

Tøff bil, men hva pokker er det? Møt to sjeler med Norges sjeldneste bilmerker.

Publisert Sist oppdatert

Hørt om De Soto, Bitter, eller Matra? Spiller ingen rolle. Dette skal handle om alternativene til bilene alle flokker seg om.

Ukjente og glemte bilmerker

  • Bare i USA er over 1000 merker nedlagt.
  • Mer enn 100 kinesiske bilmerker selges ikke internasjonalt.
  • Blant verdens åtte mest kjente merkevarer er ingen bilprodusenter (Toyota kommer på 9. plass og Mercedes på 10.).
  • Ungdom kjenner nå mer til Apple og Huawei enn Audi og Honda.
  • Rundt 5 prosent er usikre på hvilket merke de selv kjører.
  • (Kilder: Wikipedia og Autoscoops, IG International)

Takk og lov for at de finnes. 

For vi blir neppe lykkeligere av at alle kjører samme type bil, bor i samme slags hus eller eter den samme middagen.

Når hele gata kjører Tesla og Toyota, blir noen av oss glade av synet av alternativer. Ikke enda en grå bil, men noe helt annet som skriker: «Dette er gøy»!

I enkelte norske garasjer finnes kjøretøy få, eller ingen, kan sette et navn på. Motor har rotet rundt i by og bygd og funnet kompromissløse, uredde entusiaster som tar selvstendige valg.

Heng på André Steenmark-Rødder og Jonathan Pedersen!

STASJONERT: En motorisert brite (bildet øverst), som oftest blir tatt for være en tysker, ruller inn foran en restaurert bensinstasjon i Ed Dalsland i Sverige. Eier Jonathan Pedersen (nederst) er like stolt uansett folks uvitenhet.
STASJONERT: En motorisert brite (bildet øverst), som oftest blir tatt for være en tysker, ruller inn foran en restaurert bensinstasjon i Ed Dalsland i Sverige. Eier Jonathan Pedersen (nederst) er like stolt uansett folks uvitenhet.

Nei, ingen Opel!

Jonathan Pedersen i Aremark i Østfold har så mange Vauxhall at han pleier å si at han har «seks eller syv stykker». Den omtrentlige opptellingen begrunnes med at mange slike skapninger har kommet og gått.

Hans mest iøyefallende eksemplar av arten, en Vauxhall Firenza 2300 fra 1972, har vært utstilt på landets største bilmesse, Oslo Motor Show – og er ellers et hyppig skue på sommerlige treff.

– De mange som ikke skjønner at den er en Vauxhall, gjetter gjerne på Opel Manta eller lignende. De fleste synes uansett det er artig å se en Vauxhall, som attpå til er modifisert, rapporterer Pedersen.

Et blikk på bilen holder for å bli overbevist:

– Den har 13 lag med klarlakk, masse flakes (glitter, red anm) og motivlakk, bredda hjulbuer bak med luftinntak på sidene, samt eksos igjennom bakplata, ramser han opp.

FESTENS MIDTPUNKT: Jonathan Pedersens modifiserte monster har vært utstilt på landets største bilmesse, Oslo Motor Show, og er ofte å se på utendørs sommertreff, som her.
FESTENS MIDTPUNKT: Jonathan Pedersens modifiserte monster har vært utstilt på landets største bilmesse, Oslo Motor Show, og er ofte å se på utendørs sommertreff, som her.

Erkekonkurrent

Kort fortalt har Vauxhall rollen som Fords evige erkekonkurrent, vel og merke bare i England hvor bilene blir produsert og solgt.

Lenge var merkets modeller selvstendige, før de seint 1970-tallet stadig fikk mer Opel-preg. Bilene beholdt det særegne emblemet i grillen, som forestiller fabeldyret «griff» – en nokså grell krysning mellom løve og ørn.

– Selv ble jeg hekta på Vauxhall allerede i oppveksten: Faren min var og er en stor entusiast. Rent faktisk skiller Vauxhall seg fordelaktig ut med designet, kjørekomforten og kvaliteten, argumenterer Pedersen. 

Importøren General Motors Norge solgte merket ved siden av det tyske søstermerket Opel, men i stadig mindre antall. I 1970 klamret prisfornuftige Vauxhall Viva fortsatt seg til en respektabel syvende plass blant Norges mest solgte personbiler. 

Siden bar det ubønnhørlig utforbakke: I 1974 tok Vauxhall Cresta den lite glamorøse tittelen som Norges 10. minst solgte biltype (kilde: bilstoff.no).

BAKPÅ: Dette eksemplaret av Vauxhall Firenza har pådratt seg en konsekvent modifisering – helt ned til detaljer som baklysene.
BAKPÅ: Dette eksemplaret av Vauxhall Firenza har pådratt seg en konsekvent modifisering – helt ned til detaljer som baklysene.

Liv i ilden

Selv om aller siste Vauxhall trillet ut fra norsk forhandler på starten av 1980-tallet, holder Norsk Vauxhall Klubb flammen høyst levende – med over 1100 følgere på Facebook. I tillegg finner vi en annen gruppe, Vauxhall Norge, med omtrent like stort antall disipler.

Tross disse klubbenes gode folkeopplysningsarbeid, sies fortsatt mye rart om Vauxhall:

– Standardgreia er: «Det er samme bil som Opel», selv om det ikke stemmer. Andre igjen hevder at det elektriske Lucas-anlegget «bare er dritt», og minner om vitsen «Gud skapte lyset, Lucas ga oss mørket». Selv har jeg aldri hatt noe slikt tull med bilen.

En annen gjenganger er skjellsordet «rustbøtte».

– Men på den tiden rustet jo de fleste biler, mest fordi de ble solgt nye uten skikkelig understellsbehandling, smeller Pedersen tilbake.

ENE OG ALENE: Folk flest gjetter sjelden eller aldri at dette ikke er en Toyota. Talbot Matra Murena, og forgjengeren Simca Matra Bagheera, er fransk utfordrere til blant andre Ford Capri og Opel Manta.
ENE OG ALENE: Folk flest gjetter sjelden eller aldri at dette ikke er en Toyota. Talbot Matra Murena, og forgjengeren Simca Matra Bagheera, er fransk utfordrere til blant andre Ford Capri og Opel Manta.

Gratinert snegle

André Steenmark-Rødder i Stavanger innrømmer glatt sin sans for sære kjøretøy, spesielt franske frosker, unnskyld: biler.

Hils på Talbot Matra Murena, asfaltens «gratinerte snegle».

Den erkefranske sportsbilen – med Weberforgasser-matet 2,2 liters motor – er blant de mektigste opplevelsene i Rogalands trafikkbilde – innenfor et beskjedent format, såvidt over fire meters lengde.

– Som 14-åring observerte jeg en Murena for første gang, og ble rett og slett betatt. Tenk, noe så uvanlig som en knallrød, ekstremt lav sportsbil med tre seter foran. Jeg overbeviste meg selv om at jeg en dag skulle eie nøklene til en slik.

KONKURRANSEINSTINKT: Talbot Matra Murena blir aldri grå, uansett hvilken biltype man sammenligner med.
KONKURRANSEINSTINKT: Talbot Matra Murena blir aldri grå, uansett hvilken biltype man sammenligner med.

Den som kan vente

40 år skulle gå før sjansen bød seg.

– Men jeg reagerte for tregt, og en annen entusiast kjøpte herligheten. I fjor, fire år senere, kom samme eksemplar igjen på markedet. Jeg slo til, fløy til Oslo for å hente den – og kjørte lykkelig hele veien hjem til Stavanger.

Steenmark-Rødder har gitt den franske skapningen kallenavnet «Baguetten», etter den lysebrune fargen på interiøret. Stavanger-baguetten er ett av rundt 10 000 eksemplarer fabrikken tøt ut mellom 1980 og 1983.

Folk slenger mest kommentarer av typen: «hva slags bil er dette»?

– Mange gjetter på noe Italiensk, mens de aller fleste har aldri hørt om Talbot Matra Murena og synes den er kul – om litt rar – med disse tre setene.

VASKEDAG: Talbot/Matra brukte deler fra Lancia Beta, Citroën CX, Peugeot 505, Renault 12 og andre da de konstruerte sin Murena.
VASKEDAG: Talbot/Matra brukte deler fra Lancia Beta, Citroën CX, Peugeot 505, Renault 12 og andre da de konstruerte sin Murena.

En slags Toyota?

Nå som før, kan eiere av gammelfranske biler fort oppfattes som spesielle. Langs veien får bilen uansett mange tomler opp – og lange blikk.

– En gang ga en fyr uttrykk for at han trodde den var en slags Toyota, ler Steenmark-Rødder.

Til publikum som orker å lytte, kan han fortelle at Talbot Matra Murena er etterfølgeren til Simca Matra Bagheera (1973-1980). Begge generasjoner ble bygget på Matra-fabrikken i distrikt-Frankrike for Simca, som i 1980 ble til Talbot. Matra var i tre tiår, fra 1960- til 1980-tallet, fransk bilindustris kreative drivkraft – som foreslo og bygget konsepter de store merkene sjelden hadde ressurser til å utforske selv.

– Tre voksne, skulder til skulder, oppleves intimt, og sittestillingen er rar om man rager over 1,80 meter. Resultatet er blant annet at andregiret havner bak kneet, rapporterer Steenmark-Rødder lattermildt.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt

Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil

Vi som krymper bilholdet – små firehjuls­trekkere gir godt grep om humøret

Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?