LIMEGRØNN VÅR: André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten kjører en av de snodigste snodige Citroënene gjennom tidene – Visa, lansert i 1978, med utgangspunkt i Peugeot 104.

Vi som skal på fransk bildag:

Ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Franske biler er bygget av materialet som heter «sjarm». Møt froskene ... unnskyld, folkene, som har gjort dem til en livsstil.

Publisert Sist oppdatert

Noen måler bilentusiasme i illsint motorlyd og aggressiv frontdesign.

Et godt alternativ er å måle bilmoro i antall kilo sjarm.

Fransk bildag

  • Årlig arrangement, avholdes ofte før fellesferien
  • Arrangeres av en av de franske bilklubbene på rundgang
  • Samler eiere av Citroën, DS, Peugeot, Renault ...
  • ... men også mindre kjente merker: Facel Vega, Matra, Simca etc.

Franske kjøretøy er elsket spesielt for selvstendig tenking gjennom løsninger som skaper undring og nysgjerrighet – og, ja, ganske ofte vidunderlig forvirring.

Sjekk vippevinduet til 2CV, de bakre blinklys-hornene til DS, blikket til frontlysene på klassiske Peugeot og det bøllete-med-glimt-i-øyet oppsynet til små Renaulter.

Det er synd på folk som aldri får oppleve franske bilers snodigheter. Derfor samler vi her fem frekke eksempler fra Fransk bildag, arrangert i mai i år av Norsk 2CV Klubb:

Heng på Roger Isaksen, Øystein Silius, Erik Holde og Siv Øyen Holde, Tove Olafsen og André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten:

POPULÆR PISJÅ: Roger Isaksen har en av Norges aller sjeldneste Peugeot: En varebil av 305-serien som fant veien til Norge fordi forrige eier mistet et fly og møtte kjøpe en bil.

Roger Isaksen driver hobbybil-butikken L & R Youngtimers på Dal i Akershus og kan i teorien velge og vrake blant mange snasne familie- eller sportsbiler fra nær fortid, men stiller med en arbeidsbil.

– Jeg digger Peugeot 305 varebil: Med tiden har alle typer klassiske varebiler man så overalt i gatene i Frankrike, blitt sjeldne.

Franskmennene kaller varebilene «fourgonette», mens engelskmennene: «panel van».

– Jeg synes det er så tøft med yrkesbiler som er varianter av vanlige familiebiler, som her, stasjonsvognen. Denne er en 1988-modell, men mange tror den er eldre, fordi Peugeot lanserte 305 allerede på slutten av 1970-tallet.

TO VENNER: «Fransk bildag» på Tyrigrava langs Gamle Mossevei straks sør for Oslo viser spennet i fransk bilproduksjon. Her er Renault Speedster, et racingkjøretøy for gatebruk og Renault 4, merkets bestselger gjennom flere tiår.

Peugeoten ble tatt inn til Norge for fire år siden av en nordmann som skulle hjem fra Frankrike, men da det ble noe kluss med flybillettene, kjøpte han like godt bilen – som han tenkte han kunne selge igjen da han var vel hjemme i Norge.

– 1580 kubikk er langt fra voldsomme krefter, men motoren gjør en god jobb.

Den berømte vinkelreima alle snakker om: Viftereima går i vinkel rundt motoren.

– Det er jo ganske sært, skratter han: – Mange klarer ikke skifte, men de som kan, gjør det på få minutter.

Jålet opp bilen

Han bruker bilen til å transportere ting som dekk, felger og diverse bildeler.

– Jeg får ofte høre:«Sånn firmabil skulle vi hatt».

Han har pyntet varebilen med det han kaller «bredda stålfelger fra Peugeot 106 Rallye S2»:

– De kler jo bilen. Og jeg har satt inn seter fra 305 GTX, altså toppmodellen av personbilutgaven. De ble ikke levert fra fabrikk i noen varebil. Jeg har jålet opp mitt eksemplar med disse deilige velursetene, for på jobb vil jeg trives ombord, fastslår Isaksen.

RENAULT-REKKE: Øystein Silius pynter familiebilen Renault 18 (1978–1989) med tidsriktig sykkel-racer.

Øystein Silius arbeider hos Sveits’ ambassade i Oslo, som sjåfør og tekniker – og med ansvar for ve og vel til både biler og bygninger.

– Jeg hadde først en Renault 12 og en Renault 15 som jeg dessverre ikke fikk orden på, og en grei kar i Førde lurte på om jeg ville bytte dem inn i hans Renault 18. Derfor står jeg med den her nå, ler han.

Bilpreferansene hans styres av ting som hvilke favoritter han hadde blant leke- og modellbiler i oppveksten.

– Formene og fasongene er slikt som setter i bevisstheten, analyserer han.

Duver avgårde

Renault la inn femtegiret da fabrikken presenterte nyheten 18 nærmest samtidig med sportsbilen Fuego (spansk for «ild») – som hadde mye av den samme linjeføringen som på tampen av 1970-årene brøt med fabrikkens tidligere skapninger.

– Jeg liker spesielt hverdagsbilene fra noen tiår tilbake, dem folk kjenner seg igjen som knapt finnes mer, fordi de av åpenbare har blitt oppbrukt – og dessverre i liten grad har blitt tatt vare på.

Tradisjonelt har Renault vært franske bilkjøperes rasjonelle valg, mens Citroën har vært assosiert med kreativitet. Selv om konstruksjonen er tradisjonell, er seter og fjæring av det mykere slaget.

– Som mange andre franske biler bare duver den avgårde. Interiøret er forresten like stille som i en ny bil, rapporterer Silius.

ÅPEN DAG: Erik Holde og Siv Øyen Holde har kontroll på den eneste Peugeot 204 Cabriolet som importøren Bertel O. Steen i sin tid tok inn til Norge.

Erik Holde og Siv Øyen Holde ruller inn på grusplassen med en illrød Peugeot 204 décapotable – det siste betyr på norsk at den har kalesje som kan skrelles av.

Erik har 45 års fartstid i Bertel O. Steen, avdeling Drammen, først som lærling i 1978, siden servicesjef, og nå på post i ettermarked.

Han hadde tidligere en maken 204 som forsvant ut av livet hans

- Så kom jeg over denne og ble glad. Dette er eneste eksemplar av åpen, takløs 204 som Bertel O. Steen noensinne importerte. Vi er bare de tredje eierne, fastslår Erik.

I de to foregående eierskapene gikk den som «konebil», et antikvarisk begrep som nå forlengst er parkert.

TREFFSIKRE: Siv Øyen Holde og Erik Holde deltar gjerne på treff når tema er «fransk bildag».

Begge er medlem av Norsk Peugeot klubb.

– I sommer sikter vi mot Ålesund med denne i forbindelse med klubbtur. Og vi har tidligere kjørt den til steder som Voss og Eidfjord, forklarer paret.

På spørsmål om hvordan paret vil beskrive «fransk kvalitet», former Siv hendene til et hjerte.

– Peugeot har laget mange flotte, solide biler – og derfor solgte merket i tidligere år mye her i landet, supplerer Erik.

LYKKEHJUL: «Gladbilen Lykke» er Tove Olafsens livsprosjekt. Citroën 2CV har alltid fulgt henne gjennom livet i en annen form, og nå satser hun alt på et karosseri i full blomstring.

Tove Olafsen på Tjøme i Vestfold tyter ut meldinger og oppdateringer om Gladbilen Lykke på nett (Facebook ) – til stor underholdning for følgerne – men i dag forlater både hun og bilen med de svære øyevippene den virtuelle verden og sjekker ut virkeligheten.

– 2CV er lykken: Jeg hadde et sterkt forhold til denne minste Citroënen allerede som liten og eide et eksemplar som ung, forklarer hun.

I mange år gikk hun rundt og følte på et savn.

– Jeg fant liksom igjen selve Lykken for noen år siden, da jeg kom over dette eksemplaret av arten.

ØYEÅPNER: Tove Olafsen forteller om «Gladbilen Lykke» på facebook-siden med samme navn.

Siden håndmalte og dekorerte hun egenhendig klenodiet i detalj, og gjorde den fullstendig til sin: Man kan trygt si at det ikke finnes maken til Gladbilen Lykke. Men: Hvor pokker går grensen mellom lykke og nytte?

– Altså, jeg bruker for eksempel gjerne tre timer bak rattet på å kjøre og kjøpe et brød.

Havari

For et par år siden sviktet bremsene på og Olafsen og bilen landet på taket.

– Denne skjøre konstruksjonen tåler jo ingenting, alle minst å bli kastet rundt. Den ble jo egentlig totalhavari.

Viktigst av alt: Til alt hell kom Olafsen uskadet fra dramaet.

– Jeg var aldri tvil om at jeg skulle få bilen bygd opp igjen – for man vraker ikke sitt barn, sier hun bestemt.

GRØNT ALTERNATIV: André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten kommer til «fransk bildag» med Visa, Citroëns merkverdige, sjarmerende svar på... noe midt mellom VW Polo og Golf.

André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten fra Oslo braser inn på parkingsplassen til det franske biltreffet med en vibrerende Visa Club fra 1979 – omtrent som en sprengklar syrinknopp som plutselig blir til et dirrende grønt blad i vårsola.

I 1978 slapp Citroën sin Visa løs på verden – med skarve 36 hester.

– Den låter som en symaskin. Når du gir bånn gass her, minner det om pedalen på en symaskin. Og inni ser den ut som et litt rotete, hyggelig syskrin – med mange designdetaljer. Dashbordet er uoversiktlig, men funksjonelt. På den måten fungerer egentlig alt veldig bra, oppsummerer Ingrid.

SKYNDER SEG SAKTE: Oslo-paret André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten synes ikke at Citroën Visa går fort, men det er fort nok for dem.

Under panseret sitter den svakest motoriserte versjonen – en oppdatering av den gamle tosylindrede 2CV-motoren med aner tilbake til 1948, i motsetning til de sterkere variantene med Peugeots fire sylindre på 1,1 liter kubikk.

– Enkelte ganger føler man det går sakte. Men i går kjørte vi til Kongsvinger og holdt minst 110 på motorveien, rapporterer André.

Småbilen er i særklasse den mest iltert vårgrønne bilen på treffet denne lørdagen.

Den siste, ekte?

– Fargen understreker at den er en morsom bil, fordi den har sjarm. Det hjelper også ar kjæresten min er det jeg vil kalle «veldig frankofil», mener Ingrid.

Hvordan lukeparkere den litt glemte, forsmådde Visa, blant de mest ikoniske Citroënene, hvor mange av modellene var langt forut for si tid?

– Jeg ser på Visa som én av modellene på toppen av dette hierarkiet, for den var kanskje siste ekte Citroën med egne løsninger, før den nye eieren Peugeot tok for mye styring. Det låter muligens provoserende, men det får så være, fyrer han av, og legger til:

– Visa er kanskje ikke direkte pen, men den er interessant.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil