Vi som skal på fransk bildag:
Ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Franske biler er bygget av materialet som heter «sjarm». Møt froskene ... unnskyld, folkene, som har gjort dem til en livsstil.
Noen måler bilentusiasme i illsint motorlyd og aggressiv
frontdesign.
Et godt alternativ er å måle bilmoro i antall kilo sjarm.
Franske kjøretøy er elsket spesielt for selvstendig tenking gjennom løsninger som skaper undring og nysgjerrighet – og, ja, ganske ofte vidunderlig forvirring.
Sjekk vippevinduet til 2CV, de bakre blinklys-hornene til DS, blikket til frontlysene på klassiske Peugeot og det bøllete-med-glimt-i-øyet oppsynet til små Renaulter.
Det er synd på folk som aldri får oppleve franske bilers snodigheter. Derfor samler vi her fem frekke eksempler fra Fransk bildag, arrangert i mai i år av Norsk 2CV Klubb:
Heng på Roger Isaksen, Øystein Silius, Erik Holde og Siv Øyen Holde, Tove Olafsen og André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten:
Roger Isaksen driver hobbybil-butikken L & R Youngtimers på Dal i Akershus og kan i teorien velge og vrake blant mange snasne familie- eller sportsbiler fra nær fortid, men stiller med en arbeidsbil.
– Jeg digger Peugeot 305 varebil: Med tiden har alle typer klassiske varebiler man så overalt i gatene i Frankrike, blitt sjeldne.
Franskmennene kaller varebilene «fourgonette», mens engelskmennene: «panel van».
– Jeg synes det er så tøft med yrkesbiler som er varianter av vanlige familiebiler, som her, stasjonsvognen. Denne er en 1988-modell, men mange tror den er eldre, fordi Peugeot lanserte 305 allerede på slutten av 1970-tallet.
Peugeoten ble tatt inn til Norge for fire år siden av en nordmann som skulle hjem fra Frankrike, men da det ble noe kluss med flybillettene, kjøpte han like godt bilen – som han tenkte han kunne selge igjen da han var vel hjemme i Norge.
– 1580 kubikk er langt fra voldsomme krefter, men motoren gjør en god jobb.
Den berømte vinkelreima alle snakker om: Viftereima går i vinkel rundt motoren.
– Det er jo ganske sært, skratter han: – Mange klarer ikke skifte, men de som kan, gjør det på få minutter.
Jålet opp bilen
Han bruker bilen til å transportere ting som dekk, felger og diverse bildeler.
– Jeg får ofte høre:«Sånn firmabil skulle vi hatt».
Han har pyntet varebilen med det han kaller «bredda stålfelger fra Peugeot 106 Rallye S2»:
– De kler jo bilen. Og jeg har satt inn seter fra 305 GTX, altså toppmodellen av personbilutgaven. De ble ikke levert fra fabrikk i noen varebil. Jeg har jålet opp mitt eksemplar med disse deilige velursetene, for på jobb vil jeg trives ombord, fastslår Isaksen.
Øystein Silius arbeider hos Sveits’ ambassade i Oslo, som sjåfør og tekniker – og med ansvar for ve og vel til både biler og bygninger.
– Jeg hadde først en Renault 12 og en Renault 15 som jeg dessverre ikke fikk orden på, og en grei kar i Førde lurte på om jeg ville bytte dem inn i hans Renault 18. Derfor står jeg med den her nå, ler han.
Bilpreferansene hans styres av ting som hvilke favoritter han hadde blant leke- og modellbiler i oppveksten.
– Formene og fasongene er slikt som setter i bevisstheten, analyserer han.
Duver avgårde
Renault la inn femtegiret da fabrikken presenterte nyheten 18 nærmest samtidig med sportsbilen Fuego (spansk for «ild») – som hadde mye av den samme linjeføringen som på tampen av 1970-årene brøt med fabrikkens tidligere skapninger.
– Jeg liker spesielt hverdagsbilene fra noen tiår tilbake, dem folk kjenner seg igjen som knapt finnes mer, fordi de av åpenbare har blitt oppbrukt – og dessverre i liten grad har blitt tatt vare på.
Tradisjonelt har Renault vært franske bilkjøperes rasjonelle valg, mens Citroën har vært assosiert med kreativitet. Selv om konstruksjonen er tradisjonell, er seter og fjæring av det mykere slaget.
– Som mange andre franske biler bare duver den avgårde. Interiøret er forresten like stille som i en ny bil, rapporterer Silius.
Erik Holde og Siv Øyen Holde ruller inn på grusplassen med en illrød Peugeot 204 décapotable – det siste betyr på norsk at den har kalesje som kan skrelles av.
Erik har 45 års fartstid i Bertel O. Steen, avdeling Drammen, først som lærling i 1978, siden servicesjef, og nå på post i ettermarked.
Han hadde tidligere en maken 204 som forsvant ut av livet hans
- Så kom jeg over denne og ble glad. Dette er eneste eksemplar av åpen, takløs 204 som Bertel O. Steen noensinne importerte. Vi er bare de tredje eierne, fastslår Erik.
I de to foregående eierskapene gikk den som «konebil», et antikvarisk begrep som nå forlengst er parkert.
Begge er medlem av Norsk Peugeot klubb.
– I sommer sikter vi mot Ålesund med denne i forbindelse med klubbtur. Og vi har tidligere kjørt den til steder som Voss og Eidfjord, forklarer paret.
På spørsmål om hvordan paret vil beskrive «fransk kvalitet», former Siv hendene til et hjerte.
– Peugeot har laget mange flotte, solide biler – og derfor solgte merket i tidligere år mye her i landet, supplerer Erik.
Tove Olafsen på Tjøme i Vestfold tyter ut meldinger og oppdateringer om Gladbilen Lykke på nett (Facebook ) – til stor underholdning for følgerne – men i dag forlater både hun og bilen med de svære øyevippene den virtuelle verden og sjekker ut virkeligheten.
– 2CV er lykken: Jeg hadde et sterkt forhold til denne minste Citroënen allerede som liten og eide et eksemplar som ung, forklarer hun.
I mange år gikk hun rundt og følte på et savn.
– Jeg fant liksom igjen selve Lykken for noen år siden, da jeg kom over dette eksemplaret av arten.
Siden håndmalte og dekorerte hun egenhendig klenodiet i detalj, og gjorde den fullstendig til sin: Man kan trygt si at det ikke finnes maken til Gladbilen Lykke. Men: Hvor pokker går grensen mellom lykke og nytte?
– Altså, jeg bruker for eksempel gjerne tre timer bak rattet på å kjøre og kjøpe et brød.
Havari
For et par år siden sviktet bremsene på og Olafsen og bilen landet på taket.
– Denne skjøre konstruksjonen tåler jo ingenting, alle minst å bli kastet rundt. Den ble jo egentlig totalhavari.
Viktigst av alt: Til alt hell kom Olafsen uskadet fra dramaet.
– Jeg var aldri tvil om at jeg skulle få bilen bygd opp igjen – for man vraker ikke sitt barn, sier hun bestemt.
André Verheugen og Ingrid Marie Hvidsten fra Oslo braser inn på parkingsplassen til det franske biltreffet med en vibrerende Visa Club fra 1979 – omtrent som en sprengklar syrinknopp som plutselig blir til et dirrende grønt blad i vårsola.
I 1978 slapp Citroën sin Visa løs på verden – med skarve 36 hester.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
– Den låter som en symaskin. Når du gir bånn gass her, minner det om pedalen på en symaskin. Og inni ser den ut som et litt rotete, hyggelig syskrin – med mange designdetaljer. Dashbordet er uoversiktlig, men funksjonelt. På den måten fungerer egentlig alt veldig bra, oppsummerer Ingrid.
Under panseret sitter den svakest motoriserte versjonen – en oppdatering av den gamle tosylindrede 2CV-motoren med aner tilbake til 1948, i motsetning til de sterkere variantene med Peugeots fire sylindre på 1,1 liter kubikk.
– Enkelte ganger føler man det går sakte. Men i går kjørte vi til Kongsvinger og holdt minst 110 på motorveien, rapporterer André.
Småbilen er i særklasse den mest iltert vårgrønne bilen på treffet denne lørdagen.
Den siste, ekte?
– Fargen understreker at den er en morsom bil, fordi den har sjarm. Det hjelper også ar kjæresten min er det jeg vil kalle «veldig frankofil», mener Ingrid.
Hvordan lukeparkere den litt glemte, forsmådde Visa, blant de mest ikoniske Citroënene, hvor mange av modellene var langt forut for si tid?
– Jeg ser på Visa som én av modellene på toppen av dette hierarkiet, for den var kanskje siste ekte Citroën med egne løsninger, før den nye eieren Peugeot tok for mye styring. Det låter muligens provoserende, men det får så være, fyrer han av, og legger til:
– Visa er kanskje ikke direkte pen, men den er interessant.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil