GÅRDSTRAKTOR: Ole Martin Schei har genseren som kler en av Norges mest velstrikkede, unnskyld: velholdte og eldste Volvo Duetter – som ennå ikke het Duett i starten av produksjonsperioden, som begynte allerede i 1953.

Vi som duller med Duett:

Er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

En barsk Volvo er straks 70 års-jubilant. Over hele landet feirer folk sine Duetter ved å bruke dem til hverdag, fest, langtur og tullball.

Publisert Sist oppdatert

Én spesiell Volvo er voldsomt Volvo, sjarmfullendt barskere enn mange andre Volvoer til sammen.

Det hele startet i 1944, da slapp Volvo løs sin overjordisk snygge personbil PV444.

Volvo Duett

  • Varebil og stasjonsvogn/personbil basert på Volvo PV
  • Produsert i 16 år fra 1953 til 1969
  • Oppgradert i 1960 med blant annet stor, buet frontrute
  • Så populær at den ble solgt flere år etter PVs slutt
  • Blant Volvo-klassikere som stiger mest i verdi

Fra 1949 solgte Göteborg-fabrikken varianten 445, som en ren ramme karosseri­makere kunne gjøre hva pokker de ville med.

Hele 40 hk!

I 1953 tok Volvo kontroll og presenterte sin egen stasjonsvogn/varebil, og etter en stund fikk barnet til og med et navn: «Duett», fordi den var laget både til hverdag og fest.

Først ble svensken trukket av en forsiktig 1,4 liter med 40 dalahester, deretter av B16-maskinen med 60 hingster – etterfulgt av den ettertraktede B18 med 75 gærne gamper.

Her i landet var Duett synonymt med NAFs veipatrulje til et godt stykke ut på 1970-tallet og regnet som familiejuvel i mange husholdninger.

I 2023, det vil si straks, feirer Volvo Duett-eiere over hele landet biltypens 70 år, og her forteller Motors to utvalgte eiere hvorfor Duett er verdens beste svenske kasse – med mektig milelangt panser og frekt frodig kroppsfasong:

ÅRETS ANSIKT: Volvo Duett feirer straks 70 år. Ole Martin Schei har et nærmest rynkefritt eksemplar.

Telekommunikasjonsmontør Ole Martin Schei i Stadsbygd i Trøndelag jobber i Statkraft med drift og vedlikehold av vindturbiner.

På fritiden virvler han opp vind i veikanten med en fyndig Volvo Duett 445 fra 1955.

– Den har 43 elleville hestekrefter, forklarer han tørt.

Schei får mest oppmerksomhet fra menn som husker epoken da mange av dem rullet på veiene.

BLÅMANN: Ole Martin Schei mener hans egen Volvo Duett lukter nesten nyere enn nybilene som trillet av samlebåndet i fabrikken i Göteborg.

– Ellers funker Volvoen dessverre mer som prevensjonsmiddel enn damemagnet, ler han.

Duetten er nummer 304 av 1183 som kom til verden i modellåret 1955.

Oppvokst med bilen

Det beste ved evighetsmaskinen fra Gøteborg?

– At den er romslig, men samtidig svært elegant. Motorene er bunnolid og fasongen er folkelig.

Mindre imponerende er de knøttsmå, trege vindusviskerne:

– De er mer til pynt enn de er praktiske.

Scheis onkel var mannen som opprinnelig kjøpte Volvoen brukt.

– Etter en motorsykkelulykke i 2000, gikk han dessverre bort, og min morfar gjorde ferdig bilen. Jeg er oppvokst med den restaureringen.

MEDALJENS BAKSIDE: Ole Martin Schei mener bakenden er vel så tiltalende som frontpartiet.


En handelsreisende skal ha kjøpt doningen ny i Nyköping i Sverige. I 1960 ble den bruktimportert til Norge, hvor den gikk som gårdsbil i Tydalen i det sørlige Trøndelag, helt til 1989.

Det yppige kjælenavnet «Selma» kompenserte ikke for at hun til slutt var i en helt forferdelig forfatning.

Scheis Volvo er et såpass tidlig eksemplar at «Duett» ennå ikke var det offisielle navnet. Bilen er en PV 445 PH, hvor «PH» betyr «Personherregårdsvogn» og et mer påkostet, polstret interiør.

TAKGRIND: Ole Martin Schei sørger for tidsriktige detaljer som vintage takgrind til sin Volvo Duett.

Bilen er totalrestaurert helt ned til detaljer som klemmer, slanger, kabler, kabelsko og klebemerker.

– Jeg er nok en av få som i 2022 får oppleve en Volvo 445 som ny fra fabrikk, der alt er i orden og i henhold til tidsalderen, konstaterer Schei.

ATLANTERHAVSVEIEN: Geir Wiik og hans tofargede Duett bor en hyggelig, overkommelig kjøretur unna den internasjonalt berømte Atlanterhavsveien.

Geir Wiik på Averøy i Møre og Romsdal kjøpte sin første Duett som 17-åring.

– Jeg kjøpte den faktisk av stefaren til henne som senere ble kona mi. Jeg beholdt Volvoen til jeg fylte 21, da den ble vraket, rapporterer han.

Wiik – som driver Hyttestyring, et abonnement for å kontroll med villstyrig strøm og annet når man ikke er på hytta – har i dag en lignende svenske på tunet.

Fiskeslo-rust

– Duetten fra ungdomstiden hadde samme, flotte fargekombinasjon – dyp rød og hvit. Når min nåværende 1962-modell dukket opp til salgs i 2007, måtte det bli handel, jubler han.

KAPTEIN: Geir Wiik har Duett for å gjøre høyst vanlige kjøreturer ekstra «trevliga».

Før den tid gikk den i Haugesund-traktene, og ryktet sier den opprinnelig tilhørte en fiskehandler. Fiskehandlerens visittkort? Jo, da Wiik overtok bilen, var det meste av dørken i lasterommet rustet bort.

Den lokale Volvo-forhandleren Laastad har mest sannsynlig solgt bilen ny.

– Volvoen framstår nå rustfri, original med B16-motor, firetrinns girkasse og 6-volts anlegg. Fargen er også original, jamført med fabrikkens egne fargekoder.

Den djevelske detaljen som gjør dette eksemplaret spesielt? Jo, Wiik har selv utstyrt den med dørhåndtak i innerdørene i massiv mahogni.

BAKENFOR: Volvo Duett har en fysikk Geir Wiik setter pris på: Romslig, røslig og raus med takhøyde.

Hjemtraktene I Møre og Romsdal har vilt mange vakre veistrekk, inkludert den berømte Atlanterhavsveien, mellom Kårvåg til Bud.

På veien, som slynger seg i broformasjoner over havgapet, kan Duett og andre trille fra Kristiansand til Molde på rundt to og en halv time. Opplevelsen er en del av de såkalte Nasjonale turistvegene.

Forresten, hvordan slet han ut sin første Duett i de sene tenårene?

– Mest som råner- og feriebil, erindrer Wiik lattermildt.

Ta quiz her: Kan du litt om Volvo?

BONUS: Vi nevnte NAF-Duettene. De så slik ut! Denne bilen står på NAFs bane på Braskereidfoss i Solør.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker