ENGELSK KONFEKT: Svenn Andre Nedberg-Grøsland mener Rover 75 er prakteksempel på en utdøende rase kjøretøy – som fortsatt er nødvendig for å pynte opp biltrafikken.

Vi som digger utskjelte, engelske biler:

– Norske bilister er engstelige for å skille seg ut

Bilene senket britisk bilindustri, men vi fortsetter å like dem. Møt tre bilister som gjør vårtrafikken litt mer inderlig English.

Publisert Sist oppdatert

Noen av oss vil ha bil med innredning lik en trivelig, engelsk pub. Fasong med krimskrams som hentet fra et lite, rufsete slott utenfor London. Motor og drivverk som lever sitt eget, spøkelsesaktige liv på skremmende, sjarmerende vis.

British Leyland / Rover

  • Slutten av 1960-tallet: Kriserammet, britisk bilindustri har 40 prosent av hjemmemarkedet
  • 1968: En rekke, skadeskutte merker samles i British Leyland
  • 1975: Britiske staten overtar British Leyland, senere BL
  • 1980-årene: BL blir til Austin Rover og senere bare Rover
  • 2000: Slutt for Rover og tradisjonell, britisk bilindustri

Er det rart vi aldri slutter å elske erke-engelske kjøretøy?

Også de motoriserte egotrippene som sørget for britisk bilindustris brutale død. Merkene som ble borte i en støvsky på engelske country roads, en stolt, sta og streikerammet industrihistorie som nærmest bare etterlater luksusdyrene Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, Mini og Rolls –reddet av utenlandsk kapital.

Entusiastene smeller klistremerket «Vær kritisk, kjøp britisk» på koffertlokket og smetter inn i vårtrafikken, for å vise nordmenn at bil fortsatt kan handle om selvstendig tenking. Bli kjent med Svenn Andre Nedberg-Grøsland, Niels Christian Nielsen og Chris Kehus:

MAKSIMAL STYRKE: Chris Kehus i Østfold mener Austin Maxi er et knallgodt valg om målet er å skjelle ut, unnskyld: skille seg ut i – trafikken.

Chris Kehus i Askim i indre Østfold kjører Mercedes til daglig og Austin Maxi (1969–1981) når han har lyst. Briten er blant de mest utskjelte av British Leylands mest forhatte biler – hver bidige produksjonsdag fra 1969 til 1981.

«Landkrabbe»

Den smarte grunnkonstruksjonen kopierte tvert Minis geniale konsept, der alle fire hjul er godt plantet ytterst i hvert hjørne – kjøreegenskapene ble fantastiske, men utseendet led.

Kallenavnet er fortsatt «landkrabben». Folka som fortsatt tar vare på bilene, lovpriser likefullt raringen:

– Demping, sittekomfort og enkel motor å skru – der vinner Austin over min Mercedes, rapporterer Kehus, som har eid flere eksemplarer av det tyske merket.

FORMTOPPEN: Austin Maxi har en fornuftig konstruksjon som prioriterer god plass og ditto kjøreegenskaper. Chris Kehus bryr seg mindre om at utseendet ble diskutabelt.

– Om du kombinerer Mercedes’ kjørefølelse med Austins komfort, får du den perfekte bilen, oppsummerer mekanikeren – som også jobber som kundemottaker på bilverkstedet rett ved hjemstedet.

Søsteren var Maxiens forrige eier:

– Da hun skulle selge den igjen, grep jeg muligheten. At den er så sjelden, gjør eierskapet ekstra spennende, mener han.

Oljeskift bør planlegges minst én måned i forveien:

– Oljefilteret er jo så spesielt at det må bestilles fra England, flirer han.

ANSIKTSBEHANDLING: Nesepartiet var eneste forandring på Austin Maxi – i løpet av 11 år fra produksjonsstart i 1969. På tampen av modellkarrieren ble kromgrillen (bildet) erstattet av sort plast.

At Maxi ble en salgsflopp for det skakkjørte bilkonsernet British Leyland, bryr Kehus seg lite om.

– Det kompakte ytre gir overraskende raus, innvendig plass. Og til folk som sutrer over britisk kvalitet kan jeg melde at den aldri har sviktet meg.

Stygg? Kul?

Han og bilen har hatt mange glade møter med eldre:

– Mange kommer begeistret bort og utbryter at de ikke har sett denne bilmodellen på 50–60 år.

Bortsett fra i kommentarfeltet til Facebook-gruppen «Norske veteranbiler», har han knapt fått høre at den er «fin».

– Kommentarene går gjerne på at den er stilig, interessant – og «så stygg at den er kul». De mener selvsagt, som meg, at den er svært sjarmerende, ler Kehus.

SPORTSREVYEN: Niels Christian Nielsen omfavner det britiske sportsbilsmerket TVR, som lenge var et røft alternativ til Porsches verstinger. Foto: PRIVAT

Niels Christian Nielsen i Trondheim pleier to eksemplarer av TVR – et merke som for litt siden var den engelske byen Blackpools hissige, rå Porsche-konkurrent.

Den ene er en 1968-modell Vixen serie 1 med Daimler 2,5 liters V8-maskin, og den andre en T350n fra 2004 med hjemmebrygget, fabrikkbygd rekkesekser på 3,6 liter.

– De to føles som samme bilen, bare med 36 års mellomrom, ler han og forteller om oppvekst i en anglofil familie, der nær alle biler var engelske.

Den uredde, hjemmekoselige lille fabrikken ble grunnlagt i 1946 av Trevor Wilkinson, som lot de hardtklingende konsonantene i fornavnet forme firmanavnet.

TO MÅ MAN VÆRE: Niels Christian Nielsen hygger seg med to ulike eksemplarer fra sportsbilmerket TVR – modeller med 36 års mellomrom.

– TVR er undervurderte, evigvarende underdogs, men gir til gjengjeld «bang for the bucks» (mye krefter for penga, red.anm.), lover Nielsen.

T350 veier knappe 1150 kilo – og tyter samtidig ut 350 hk.

– Jeg er oppriktig redd den bilen. Her er en lett nervøsitet hver gang jeg kjører den, for den kan kaste deg baklengs gjennom en hekk, om du ikke husker at du mangler både ABS, antispinn og traction-kontroll, sier han – med kjærlighet i stemmen.

– Sjelen til en bil sitter jo i feilene, også kalt «idiosynkrasiene». Til sammenligning mangler feilfrie, japanske biler litt sjel, etter min mening.

Lyden = viktig!

Nielsen koser seg med å kjøre noe radikalt annerledes.

– Disse produserer i tillegg voldsomt hissig lyd, som får hårene til å reise seg i nakken.

Og glassfiberkarosseriene ruster ikke:

– Men det gjør derimot rørrammen – ergo er man like langt, skratter han.

Merket TVR eies i dag av en gruppe britiske forretningsfolk.

– Det rykters om en nyhet på strøm, men den blir neppe noe for «die hard»-entusiaster, som kjører disse på grunn av lydbildet. Det gjenstår å se om TVR klarer å lansere en ny bil, undrer han.

BRITISK IMPERIUM: Buskerud-beboer Svenn Andre Nedberg-Grøsland er med på å drifte en egen, norsk klubb for den stadig sjeldnere Rover 75.

Svenn Andre Nedberg-Grøsland i Bingen i Buskerud driver klubben Rover 75 & MG ZT Entusiast Norway i lag med to gode venner.

– Jeg har alltid har hatt sans for vakre, engelske biler, og 75 har alle de rette detaljene på plass: Design, detaljer og personlighet, ramser han opp.

Han falt pladask for biltypen allerede i 2009, da han fikk prøvekjøre et eksemplar av arten.

11 år senere shoppet han sin egen, som da var et rent reparasjonsobjekt.

– Jeg liker å kjøpe et utgangspunkt som trenger en gjennomgang, slik at jeg kan bli ordentlig kjent med bilen – og oppgradere den på min måte.

Usynlig brikke?

At stilige sedaner med karakter forsvinner fra veiene, synes han er synd og skam.

– Altfor mange norske bilister er engstelige for å skille seg ut og ta egne valg – når du i stedet burde bidra til å pryde trafikkbildet med biler som faktisk sier noe om deg. Og ikke at du bare er en usynlig brikke i et stort puslespill, fyrer han av.

STILSIKKER: Engelske biler hadde lenge en trofast tilhengerskare grunnet tradisjonsrik design. Svenn Andre Nedberg-Grøsland ønsker å se flere biler i trafikken med samme stilnivå som sin Rover 75.

Fra før skjøtter han en MG ZTT, som er den langt mindre kjente, sportslige tvillingsøsteren til Rover 75.

– Bilene er enkle og greie å reparere, deletilgangen er god og prisene fornuftige.

Rover bygget 75 under BMWs eierskap (1994–2000), noe som sørget for en god del tysk teknologi ombord.

Nedberg-Grøsland har likevel opplevd skuffelser, som vannlekkasje i kupé og bagasjerom, samt el-kontakter under sete – som umotivert aktiverer varsellampen for airbag.

– Kjørefølelsen er finstemt og stabil, men langt fra revolusjonerende. Interessen min for Roveren handler mest om former, konkluderer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler