
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.
– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet.
Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.
Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.
I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.
Les flere bompenge-saker på Motor:
-
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Mer bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
-
Mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
-
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
-
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
-
Bomselskap brøt lov:
Bilistene må betale bomselskapets bot
-
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
-
Mener det lønner seg økonomisk:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
-
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
-
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
-
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
-
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
-
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
-
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
-
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
-
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
-
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
-
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
-
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
-
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
-
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
-
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
-
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
-
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
-
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
-
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
-
Ap-politiker ut mot elbilistene:
«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»
-
Stor oversikt over bompenger:
I disse bommene er det fortsatt gratis for elbiler
-
Jukset for en tusenlapp:
Sniking i bomringen ga betinget fengsel
-
Etter rettskraftig dom:
Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger
-
57 prosent fornøyd med ordningen:
Bompenger støttes av stadig flere i Oslo-området
-
Nedbetalt fem år før tiden:
Bompengeinnkrevingen på Svinesund avsluttes 15. mars
-
Betydelig inntektsfall for Fjellinjen:
Trafikknedgang på 17 prosent gjennom Oslo-bommene
-
Bompengedommen er rettskraftig:
Fjellinjen var skråsikre på seier, men anker ikke
-
Bompenger fra 1. februar:
Nå er det slutt på gratisturene gjennom Ryfast
-
Koronaeffekten i storbytrafikken:
Ni prosent mindre trafikk gjennom bomringen i Oslo
-
Bompenger for elbiler:
Oslo dobler elbil-takstene, Bergen halverer i bommen
-
Rogfast vedtatt i Stortinget:
Nå er bompengegjelden over 250 milliarder kroner
-
Utelatt i programforslaget:
Frp har skrinlagt kampen for bompengefradrag
-
Halverte takster i to veiprosjekter:
Bompengekutt på 277 millioner i saldert budsjett
-
Bompengeselskap tapte i tingretten:
Marcus slipper å betale for ny eiers bompasseringer
-
Nå spikres Rogfast:
Gigantprosjektet betyr nye milliarder i bompenger
-
Stortinget vedtok ny Rv4:
Ny riksvei gir milliardregning til bilistene i Innlandet
-
Tallene for november:
Strenge koronaregler førte til færre bompasseringer i Oslo
-
Kutter gjelden med 1,2 milliarder:
Her blir det bompengekutt
-
«Vi jobber med saken»:
KrF med u-sving om bompengefradrag
-
Enstemmig nominasjonskomite:
Delt ledelse i bompengepartiet
-
Ny rekord også i 2020:
Bompenge-innbetalingene vokser for 11. år på rad
-
Ny bompengerekord for norske bilister:
Rundet 12 milliarder i bompenger i 2019
-
Rekordstort samferdselsbudsjett:
Kritiseres for å utsette vedlikeholdsløftet
-
Går ut mot nye elbilanbefalinger:
Bompengeforslag møter bred motstand
-
Utvalg med rapport om bomringene:
Vil fjerne alle elbil-fordeler i bomringene
-
Kjørte personbil – fakturert som buss:
Du bør sjekke ferjeregningen etter avgiftsblemme
-
Bominnkreving utsettes og utsettes:
Staten må betale erstatning til bompengeselskap
-
750.000 kunder berøres:
Forsikringsselskap kjøper bompasseringene dine
-
Vi legger igjen 14,2 milliarder i bommene:
Bompengeinntektene øker med 25 prosent i 2020
-
Fjellinjen var skråsikre på seier:
Marcus (20) vant over Fjellinjen
-
Etter Motors avsløringer:
Ber Hareide stoppe bompengejuks NÅ
-
Takstøkning utsatt til senhøsten:
Elbilistene sparer 150 millioner i Oslo
-
«Frontruten er for tykk»:
Slik kan du gjemme Autopass-brikken
-
Hareide etter Motors avsløringer:
Skal stoppe misbruk av bompenge-brikken
-
1 milliard passeringer i år:
Antall bomstasjoner doblet siden 2013
-
Sjokkert over brikkesvikt:
– Forventer at Hareide rydder opp
-
Reagerer etter avsløringer:
Krever full gjennomgang
-
Ingen sjekker brikken:
Slik kan du overvåkes via bombrikken
-
Enighet på Stortinget:
10,7 milliarder i bom-regning for 4,4 km vei
-
Frp og regjeringen enige:
Bomstasjonene på disse fem veiene fjernes nå
-
Autopass-problemer gjør nytt system mer aktuelt:
Tar opp Autopass-svakheter med statsråden
-
Bombrikkene brukes som bevis i straffesaker:
Bompasseringer kan gi feilaktig alibi
-
Korona-forlengelse på Svinesund:
Vil øremerke bompenger til ny tog-utredning
-
Reagerer på Motor-avsløring:
Ber Hareide rydde opp i bompenge-juks
-
Hva er svakhetene i bombrikke-systemet?
Derfor har vi byttet brikkene
-
Her passerer Motor med elbilbrikke i dieselbilen:
Så lett er det å jukse i bomstasjonene
-
Jan Sverre fortviler over bomplassering:
10 km til bomveien, 10 meter til bomstasjonen
-
Fortsatt billig for elbiler i hovedstaden:
Oslo utsetter dobling av bomtakstene
-
NRK melder om et «siste E18-utspill»:
Tygger på fire år gammelt E18-kompromiss
-
Andreas gikk på bompengesmellen:
Solgte bil for 6000, fikk bomregning på 14.000 kr
-
Regjeringen endrer halv bompengetakst-ordning:
– Dette er ingen enkel sak for regjeringen
-
«Ikke veldig oppløftende», mener opposisjonen:
Skal hindre bompenge-sjokk med «pop-up»
-
Stortingspolitiker reagerer på at Marcus må betale:
«Umusikalsk krav» kommer opp i Stortinget
-
NAF reagerer på Fjellinjens pengekrav:
– Fjellinjen er veldig lite smidige og veldig vanskelige
-
Korona kutter storbytrafikken:
Så mange færre kjører i storbyene nå
-
Fjellinjen gir seg ikke:
Tar Marcus til forliksrådet for bompasseringer andre har gjort
-
Marcus (20) fortviler over pengekrav:
Fjellinjen krever 7300 kroner, men Marcus har ikke kjørt
-
Husk dette når du selger bil:
Slik unngår du bomregning etter bruktbilsalg
-
Ny rekord i bompengeutgifter:
Kjempebyks i bompengekostnader
-
Passerte bomstasjoner 62 ganger:
Kjøpte bil – lot selgeren få bomregningene
-
Første store rapport om veiprising:
– Veiprising for tungtrafikk trolig lønnsomt
-
Trafikkøkning på 5,7 prosent i hovedstaden:
Hver fjerde bil i bomringen i Oslo er en elbil
-
NAF kritiserer TØI-beregning av veiprising:
– Vil aldri godta avgiftsbonanza for bilistene
-
Transportforsker varsler et paradigmeskifte:
«Veiprising vil gi penger i bøtter og spann»
Krevde tetting
Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp), Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide responderte:
– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.
Helge Orten fra Høyre var utålmodig, og krevde umiddelbar tetting av hullene i Autopass-systemet.
– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.

Enkelt
Så langt har det tatt 11 måneder.
Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:
Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.
På den måten sparer man masse penger.
Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Oppgradert Mustang Mach-E:
Bestselgerne får bedre hengervekt
-
Oppgradering:
«Billig-Polestar» får mer krefter og bedre rekkevidde
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Bygger over 100.000 ladeplasser:
Her kommer Europas største P-hus for elbiler
-
Ny Volkswagen Amarok:
Får fire nye dieselmotorer før den elektriske kommer
-
Cupra gir Born ekstra kraft:
Går så boosta fyker
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Sprekker alliansen?
Renault vil selge i Nissan for å satse på elbiler
-
OECD om Norges klima- og miljøpolitikk:
Anbefaler veiprising – og økte elbilavgifter
-
Lexus RZ 450e:
Luksus for ikke altfor lange etapper
-
BMW i7 koster fra 1,7 millioner:
Denne bamsen gir moms
-
Kia Niro EV starter på 379.900:
Skrur ned prisen på oppgradert Niro
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Nissan forbereder sin elbil 2.0:
«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»
-
Honda legger om kursen:
Lanserer 30 nye elbiler og egne faststoffbatterier
-
Vil stimulere kollektivtrafikk:
Ekspertgruppe foreslår å kutte i elbilfordeler
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
Tid for å tenke smart igjen?
Liten SUV vekker nytt liv i Smart-merket
-
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
-
Honda får kraftig refs:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
-
Subaru Solterra-priser klare:
Dette er tvillingen du husker navnet på
-
Ny analyse fra DNV:
Tror krigen vil forsinke elbil-veksten i Europa
-
100 mill. til hurtigladere:
– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Uten bil på ubestemt tid:
Nå kan en liten bilskade gjøre deg til fotgjenger
-
Se Toyota bZ4X mot konkurrenter:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
-
Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
-
Toyota bZ4X kan bestilles:
Nå er prisene og rekkviddetallene klare
«Få ut fingeren!»
Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.
Likevel tettes ikke hullene.
– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.
Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:
– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.
Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.
– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.

Sparer penger
Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.
I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler, mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.
Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.