ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.
Foto: GEIR RØED
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.
– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet .
Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.
Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.
I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.
Les flere bompenge-saker på Motor:
Nye tall fra NAF:
Bilen tar innersvingen på bussen i byene
Rødt i Oslo reagerer:
Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest
Kjells sak er løst:
Til slutt fikk han penger fra bomselskapet
Alternativ NTP:
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
Byvekstavtalen:
Mener Oslopakke 3 blir et «bompengesjokk»
Utenlandske biler:
Over 9 millioner bompasseringer står ubetalt
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
MDG vil skrote bomstasjonene:
Hevder veiprising gir mindre trafikk i Oslo
Undersøkelse:
Flere kjørte bil og betalte mer i bompenger i 2023
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
Samferdselsministeren:
Vil begrense månedsgebyrer for bombrikker
Se oversikt:
Dette er forskjellen på bombrikkene
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger ga eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
Ap-politiker ut mot elbilistene:
«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»
Stor oversikt over bompenger:
I disse bommene er det fortsatt gratis for elbiler
Jukset for en tusenlapp:
Sniking i bomringen ga betinget fengsel
Etter rettskraftig dom:
Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger
57 prosent fornøyd med ordningen:
Bompenger støttes av stadig flere i Oslo-området
Nedbetalt fem år før tiden:
Bompengeinnkrevingen på Svinesund avsluttes 15. mars
Betydelig inntektsfall for Fjellinjen:
Trafikknedgang på 17 prosent gjennom Oslo-bommene
Krevde tetting Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp) , Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide responderte:
– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.
Helge Orten fra Høyre var utålmodig, og krevde umiddelbar tetting av hullene i Autopass-systemet.
– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.
MYE Å SPARE : Det er ingen synlig forskjell på bombrikkene til en elbil og til en fossilbil. Men takstene varierer kraftig.
Foto: GEIR RØED
Enkelt Så langt har det tatt 11 måneder.
Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:
Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.
På den måten sparer man masse penger.
Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
Geelys første modell i Norge:
Utfordrer BYD med ny billig-SUV
Problemer innad i Volkswagen:
VW skroter jobbgarantier, åpner for oppsigelser
EUs nullutslippsmål:
Italia: – 2035-forbudet må endres
I 2026:
Her er første glimt av Lucids «billig-SUV»
Ingen nye modeller:
Jaguar-sjefen: – Det har vært utrolig frustrerende
Faser ut fossilbilene:
Opel mener fortsatt at framtiden er elektrisk
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Storbritannia:
Fossibileiere kan svært lite om elbiler
Kinesisk statskringkasting:
Xi åpen for vennlig elbil-samarbeid med Norge
Følger trenden:
Toyota kapper elbilproduksjonen med en tredel
Nio-sjefen:
– Elbilene blir for fort gamle
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Terreng-elbiler:
Volkswagen-eide Scout lanseres i oktober
Bensinhoder:
Kundene vil ikke ha elbiler
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Nyheter inne og ute:
Kia oppgraderer bestselgeren
Peugeot E-5008:
Dette må du betale for sjuseteren
Omtrent slik ...:
Volvo-sedanen ES90 lanseres i mars
Kom ikke opp bakken:
Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent
Konflikt:
Krisen i VW: «Markedet er rett og slett ikke der»
90/90 for Volvo:
Markerer farvel til elbilmål med ny ladehybrid
Volkswagen skal spare:
Vurderer nedleggelse i Tyskland for første gang
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
Nærmer seg 100 prosent:
Elbilrekord i august
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
På veien i 2025:
Smart utfordrer til Tesla Model Y: #5
Sveriges radio:
Polestar-sjefen fikk sparken
Nordiske hovedsteder målt:
Oslo på bunn i antall ladestasjoner
Ting tar tid for Honda:
– Insentiver ikke nok til at folk kjøper elbiler
Tyske bilprodusenter:
Vil ha forbud mot bensin og diesel
Ford krangler om elbilene:
– De ber til Gud om å få fortsette med det gamle
Tilbakegang:
Salget av Model Y stuper i Europa
Lanseres i høst:
Laaaaaang kø for elektrisk Range Rover
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
Salget tredoblet på et år:
Her er de 8 beste Kina-bilene
Norge er viktig:
Nio vil mangedoble markedsandelen
Over og ut for herregårdsvogna:
Volvo slutter med stasjonsvogn i Norge
Elektrisk hyperbil:
En av de råeste elbilene blir enda raskere
Bildel-gigant:
Må sparke 14.000, skylder på elbiler
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
Nærmer seg lansering:
Zeekr snart på plass i Norge
Mer muskler:
Volkswagen biffer opp ID.3
Donald Trump:
Åpner for elbil-kutt – og Musk inn i regjeringen
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
Lakk som avviser varme:
Billakken som skal få ned forbruket
10-punktsjekken med Maria Navarro Skaranger:
«Liker at den har knapper, ikke bare en skjerm»
Praktisk M5:
Familiebil for folk med tjukk lommebok og kresen smak
Bensin + diesel ut?
Nullutslippsmålet: – I løpet av 2025, men ingen forbud
Moderne GTI:
Cupra «skrur opp volumet»
Ikke kampanje:
Barberer prisen med 190.000 kroner
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Fra Kina:
Ny elektrisk Mazda styrer mot Europa
Salgspause:
Snart slutt på nye Jaguar-modeller
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
Frykt for kollaps:
Lave bruktpriser kan torpedere EUs elbil-mål
Prioriterer Golf og A4:
Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Mercedes-Benz-exit:
Bestselgeren er borte, ingen erstatter klar
Store forskjeller:
Elbilsalget tar av i Danmark
Tror på hybrid-renessanse:
Bildelgigant ser mot hybrider – og bort fra elbiler
Aehra:
Her kommer et nytt, italiensk bilmerke
Se listene:
Derfor må bensin-, diesel- og elbiler berges
Til tross for dyrtid:
De aller fleste velger den dyreste løsningen
Se utviklingen:
Designsjef mener Porschene er blitt for store
«Uforenelige verdier»:
Tysk firma dropper Tesla etter Musks Trump-støtte
Elektrisk hjelp:
Elbilene og Europa gir Volvo vekst
Dramatisk nedtur:
Ekstremt elbil-fall i Tyskland
Sammen mot Tesla og Kina:
Nissan og Honda tar med Mitsubishi på elbil-satsing
Amerikansk-kinesisk storhandel:
Uber kjøper 100.000 kinesiske elbiler
21 til sykehus:
Her eksploderer elbilen
Bilindustrien sliter med elbilene:
«Ukomfortabelt i styrerommene nå»
Første gang 11 prosent i Europa:
Kinesiske elbiler brøt ny grense i juni
Ned inntil 25.000 kroner:
Senker prisene for Norges mest solgte biler
Test i varmekammer:
Elbil knuser fossilbil i effektivitet
Nye grep i Sverige og Kina:
Nå øker de vrakpanten i øst og vest
Rivian-gründer om elbilmarkedet:
– Uheldig at alle skal kopiere Tesla
Nye regler på vei:
Nå skal du lettere få vite hva hurtigladingen koster
Politisk skivebom?
Musks Trump-støtte slaktes fra høyre og venstre
Hanemarsj mot hybrider:
Nå snakker til og med Volvo om å drøye elbilskiftet
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
«Få ut fingeren!» Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.
Likevel tettes ikke hullene.
– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.
Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:
– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.
Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.
– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.
NI PASSERINGER: Her er ni av de 11 passeringene vi gjorde hvor bomstasjonen feilaktig registrerte at det var en elbil og ikke en bensinbil som passerte.
Faksimile fra Autopass.
Sparer penger Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.
I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler , mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.
Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.