ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.
Foto: GEIR RØED
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.
– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet .
Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.
Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.
I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.
Les flere bompenge-saker på Motor:
Rødt i Oslo reagerer:
Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest
Kjells sak er løst:
Til slutt fikk han penger fra bomselskapet
Alternativ NTP:
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
Byvekstavtalen:
Mener Oslopakke 3 blir et «bompengesjokk»
Utenlandske biler:
Over 9 millioner bompasseringer står ubetalt
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
MDG vil skrote bomstasjonene:
Hevder veiprising gir mindre trafikk i Oslo
Undersøkelse:
Flere kjørte bil og betalte mer i bompenger i 2023
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
Samferdselsministeren:
Vil begrense månedsgebyrer for bombrikker
Se oversikt:
Dette er forskjellen på bombrikkene
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger ga eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
Ap-politiker ut mot elbilistene:
«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»
Stor oversikt over bompenger:
I disse bommene er det fortsatt gratis for elbiler
Jukset for en tusenlapp:
Sniking i bomringen ga betinget fengsel
Etter rettskraftig dom:
Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger
57 prosent fornøyd med ordningen:
Bompenger støttes av stadig flere i Oslo-området
Nedbetalt fem år før tiden:
Bompengeinnkrevingen på Svinesund avsluttes 15. mars
Betydelig inntektsfall for Fjellinjen:
Trafikknedgang på 17 prosent gjennom Oslo-bommene
Bompengedommen er rettskraftig:
Fjellinjen var skråsikre på seier, men anker ikke
Krevde tetting Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp) , Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide responderte:
– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.
Helge Orten fra Høyre var utålmodig, og krevde umiddelbar tetting av hullene i Autopass-systemet.
– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.
MYE Å SPARE : Det er ingen synlig forskjell på bombrikkene til en elbil og til en fossilbil. Men takstene varierer kraftig.
Foto: GEIR RØED
Enkelt Så langt har det tatt 11 måneder.
Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:
Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.
På den måten sparer man masse penger.
Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
VW ID.7 GTX med 4X4:
Tror denne vil få fart på stasjonsvognsalget
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene
På litt mer enn ti år:
Over 2000 superladere i Norge
Merkevarelojalitet:
Elbilkunder bryr seg mindre om merker
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Fisker-konkursen:
Forbrukerrådet: – Heving av kjøp ikke mulig
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
Brønnøysundregisteret:
Fisker i Norge er konkurs
Kvartalsresultat:
Vekst for Polestar, men tallene er lave
Tror det skjer i høst:
Snart flere elbiler enn bensinbiler
Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Hvor mye vil du betale for en perfekt pakke?
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Må oppdateres:
EX90 blir levert uten at alle funksjoner er på plass
Mercedes:
Pumper mer penger i forbrenningsmotorer
Reagerer på elbil-krav:
Stellantis truer med å stenge bilfabrikker
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Partnerskap:
VW investerer stort i Rivian
Ladepriser:
Ikke hurtiglad på søndager
Ikke moms:
Denne presser seg under 500.000 kroner
Samme samlebånd?
BMW vil lage elbiler og bensinbiler side om side
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
Store problemer:
Fisker har søkt om konkursbeskyttelse
Satser elektrisk:
Alpine KAN komme til Norge – men ingen vet ennå
10-punktsjekken med Bård Hoksrud:
«Minst mulig avgifter på en best mulig bil»
Prøvekjørt: Xpeng G6 AWD Performance
Model Y-rival skal firedoble Xpengs salg
Ny «Saab»-vending:
Har Emily GT blitt til Gaza GT?
Venter flatere vekstkurve:
– Elbilsalget vil fortsette å vokse
Ny Fiat:
Det blir en hel Panda-familie
Raskeste elbil:
Slettet Rimac-rekorden
Amerikansk undersøkelse:
4 av 10 elbileiere vil ha fossilbil neste gang
Flere elbil-modeller fra München:
– BMW kommer med både i1 og i2
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Xpeng utvider:
Nytt billigmerke fra Xpeng
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
Venter med oppgraderingen:
Ingen ny Model Y i år
Rekkevidde-vinneren til Renault:
Mister sikkerhetsfunksjoner hvis du ikke betaler ekstra
Volkswagen ID.2:
VW klar med en elektrisk småbil neste år
Hyper-GT fra Lotus:
Nyheten lader 10-80 på 14 minutter
Jeep Wagoneer S kommer i 2025:
Denne skal knuse Model Y på rekkevidde og effekt
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Ble utsatt:
Nå ruller Volvo-båndet med EX90
Hard konkurranse:
Nio taper mer enn ventet
VW rygger om elbiler:
– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over
På besøk:
Den originale børstraktoren uten eksosrør, men med fire motorer
Den store ladetesten:
Hvilken elbil hurtigladet raskest?
Kommentar om rekkeviddetesten:
Opplagt kandidat hvis du vil ha mye familiebil for pengene
Ladetest live torsdag:
– Ladefart er viktig for folk
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Nybilsalget:
Elbil-andelen av nye biler gikk kraftig ned i mai
HiPhi:
Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant?
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Qashqai-ansiktsløftning:
Nissan pynter på bensin-storselger, men rigger seg for elbiler
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kinesisk vekst:
Første kinesiske merke – Geely topp-10 i verden
Bakhjulsdrift:
Den rimeligste varianten av Audi Q6 kommer ikke til Norge
Prøvekjørt: Citroën ë-C3
Slik er det å kjøre Norges billigste elbil
Nye modeller:
Peugeot: – Vil ta tilbake plassen vi mener vi fortjener
Toyota, Mazda og Subaru:
Satser hardt på nye forbrenningsmotorer
Ber kundene gå ut av bilen:
Tesla innrømmer svakheter med kamera-system
BRUDD:
Avtalen om «Saab-arvtakeren» har havarert
Prøvekjørt: Cupra Tavascan VZ
Utfordrer bestselgerne med stil
Renault og Volkswagen:
Samarbeidet strandet
Ladepriser:
Her er det billigst å lade
Kia EV3 lansert:
Bedre rekkevidde og mer plass enn bestselgerne
Undersøkelse:
Færrest ulykker i elbiler
Emily GT:
«Saab-arvtaker» går snart i produksjon
Her er Onvo:
Nå har Nio lansert sitt «billigmerke»
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
Elektrisk framtid:
Opel tror på elbiler – også i tiden framover
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Full stopp?
USA vil firedoble tollen på kinesiske elbiler
Leverer fortsatt:
Ikke helt stopp for Volkswagens fossilbiler
Kutter batteribestilling:
Ford taper milliarder på elbiler
Viser en større bil:
Smarts tredje modell heter #5
Oppgradert BMW i4:
Selger dårlig – men nå kommer firehjulsdriften
Norsk pris:
Elektrisk Mercedes G-klasse til under halv pris av AMG G 63
Mer Ocean-trøbbel:
Fabrikken tror ikke på videre Fisker-produksjon
«Få ut fingeren!» Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.
Likevel tettes ikke hullene.
– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.
Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:
– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.
Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.
– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.
NI PASSERINGER: Her er ni av de 11 passeringene vi gjorde hvor bomstasjonen feilaktig registrerte at det var en elbil og ikke en bensinbil som passerte.
Faksimile fra Autopass.
Sparer penger Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.
I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler , mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.
Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.