ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.
Foto: GEIR RØED
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.
– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet .
Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.
Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.
I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.
Les flere bompenge-saker på Motor:
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger i Troms har gitt eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
Ap-politiker ut mot elbilistene:
«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»
Stor oversikt over bompenger:
I disse bommene er det fortsatt gratis for elbiler
Jukset for en tusenlapp:
Sniking i bomringen ga betinget fengsel
Etter rettskraftig dom:
Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger
57 prosent fornøyd med ordningen:
Bompenger støttes av stadig flere i Oslo-området
Nedbetalt fem år før tiden:
Bompengeinnkrevingen på Svinesund avsluttes 15. mars
Betydelig inntektsfall for Fjellinjen:
Trafikknedgang på 17 prosent gjennom Oslo-bommene
Bompengedommen er rettskraftig:
Fjellinjen var skråsikre på seier, men anker ikke
Bompenger fra 1. februar:
Nå er det slutt på gratisturene gjennom Ryfast
Koronaeffekten i storbytrafikken:
Ni prosent mindre trafikk gjennom bomringen i Oslo
Bompenger for elbiler:
Oslo dobler elbil-takstene, Bergen halverer i bommen
Rogfast vedtatt i Stortinget:
Nå er bompengegjelden over 250 milliarder kroner
Utelatt i programforslaget:
Frp har skrinlagt kampen for bompengefradrag
Halverte takster i to veiprosjekter:
Bompengekutt på 277 millioner i saldert budsjett
Bompengeselskap tapte i tingretten:
Marcus slipper å betale for ny eiers bompasseringer
Nå spikres Rogfast:
Gigantprosjektet betyr nye milliarder i bompenger
Stortinget vedtok ny Rv4:
Ny riksvei gir milliardregning til bilistene i Innlandet
Tallene for november:
Strenge koronaregler førte til færre bompasseringer i Oslo
Kutter gjelden med 1,2 milliarder:
Her blir det bompengekutt
«Vi jobber med saken»:
KrF med u-sving om bompengefradrag
Enstemmig nominasjonskomite:
Delt ledelse i bompengepartiet
Ny rekord også i 2020:
Bompenge-innbetalingene vokser for 11. år på rad
Ny bompengerekord for norske bilister:
Rundet 12 milliarder i bompenger i 2019
Krevde tetting
Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp) , Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide responderte:
– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.
Helge Orten fra Høyre var utålmodig, og krevde umiddelbar tetting av hullene i Autopass-systemet.
– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.
MYE Å SPARE : Det er ingen synlig forskjell på bombrikkene til en elbil og til en fossilbil. Men takstene varierer kraftig.
Foto: GEIR RØED
Enkelt Så langt har det tatt 11 måneder.
Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:
Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.
På den måten sparer man masse penger.
Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
Hyundai Kona testet i Norge:
Hurtiglader mye bedre enn forventet
Ny undersøkelse
NAF: «Elbilinterressen har flatet noe ut»
Gjør det enklere for alle:
Her er Teslas nye ladere, klare til bruk
Prøvekjørt: BMW i7 M70 xDrive
Nå er dette slagskipet blitt BMWs aller raskeste elbil
«Ny» start i 2026:
Lexus vil lære av Tesla
Miljøvernere raser:
Storbritannia utsetter bensinbil-forbud
Milepæl:
Mer enn hver femte bil som selges i EU, er elektrisk
Prøvekjørt: Nio ET5 Touring
Plutselig ble det gøy med stasjonsvogn igjen
Sier stopp i 2024:
Volvo slutter å lage dieseldrevne biler
Ypper seg mot «premiummerkene»:
Dette blir prisen på Kias storfamilie-SUV
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Spektakulær konflikt:
Tesla-kunde seiret i rettskraftig dom
Ultra-akselerasjon:
Studenter satte verdensrekord med håndbygget elbil
Dyrekjøpt erfaring:
Ladetabben kostet Erlend 4200 kroner
Peugeot E-3008 offisiell:
Får firehjulsdrift, hengerfeste og 525 kilometer
Uten sjeldne jordarter:
Tysk selskap har utviklet ny, magnetløs motor
Det globale elbil-salget:
To merker har de åtte mest solgte elbilene
Forsikringsselskap:
Kraftig økning i behov for veihjelp
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Peugeot e-3008 lanseres:
Nye bilder av familiebilen med 70 mils rekkevidde
NAF:
Bompenger i Troms har gitt eksplosiv elbilinteresse
Starter produksjon i 2024:
Viste fram elektrisk råskinn
Stellantis-åpning:
Storbritannias første rene elbilfabrikk er i sving
Varsler «billigutgave»:
Mercedes kommer med liten, elektrisk G-klasse
«Experimental»:
Snart har du sett den siste kjedelige Opelen
Seal U blir BYDs sjette modell i Norge:
Satser på å bli SUVerene
Satser globalt:
Xpeng trapper opp etter norsk pilot-prosjekt
Elektrisk GTI:
VW lar det gå sport ID
Skyter ned forslag:
Vedum avlyser ny elbil-avgift
Renault Scenic avduket:
Familie-SUV-en får over 60 mil rekkevidde
Ny veibruksavgift:
Elbil-eiere kan bli skattlagt med tusener hvert år
Bildene av Neue Klasse:
Her er neste generasjon fra BMW
Første elektriske Countryman:
Nå skjer det store ting med Mini
Legenden tilbake i elektrisk versjon:
Familie-nyhetene står i kø
Nye bilder:
Slik blir Fiskers billigbil
Lotus-blomstring i Oslo:
Trykker premium-gassen i bånn mot 2028
Ny undersøkelse:
– Hurtiglading sliter ikke på batteriet
Rangering:
Mener Tesla, Nio og Xpeng har best digital kompetanse
Tesla Model Y:
Har slått Bobla igjen – og slår snart sin egen rekord
Ampera-e-eiere tapte:
Får ikke erstatning etter at funksjoner forsvant
Misfornøyd med Xpeng G3:
Får heve bilkjøp på grunn av kort rekkevidde
El og hybrid tar over:
Nesten slutt på salg av rene bensin-Volvoer i Sverige
Slutt på trøbbelet:
Nå får Tesla ladestolper som passer alle biler
Fersk prisoversikt:
Kraftig ladepris-kutt
Se bildet:
Her lader ingen Teslaer hos Tesla
MG4 med større batteri:
Rimeligere kommer du deg ikke over 50 mil
Bryter den globale trenden:
Veksten i elbilsalget flater ut i USA
Kommer først i 2024:
Ford utsetter lansering av ny elbil med et halvt år
Prislapp på 4 millioner:
Produserer bare 999 eks av denne bilen
Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Viser fremtidens bil i september:
Nå forbereder Opel comeback for en legende
VW på elbiltoppen:
Nå slår de slår Tesla på hjemmebane
Lucid brenner penger:
Elbilselskapet tapte 7750 millioner i andre kvartal
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
ë-C3 til 25.000 euro:
Lanserer bilen som skal stanse «invasjonen fra Kina»
Bilkjøperen fikk sjokk:
«Kun to års garanti. Det stemmer vel ikke?»
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Det er slett ikke opplagt at du heller velger en BMW
Viste nye biler i natt:
Her er Fiskers ekstreme flåte
Advarer mot rekkevidde-trend:
Så mye har elbil-rekkevidden økt siden 2018
Prøvekjørt: Fisker Ocean (elbil)
Fisker med napp på første forsøk
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Historiske drivstoff-tall:
Elbil større enn diesel i EU for første gang
Vi som gifter oss i elbil:
Er disse blitt Norges mest populære bryllupskjøretøy?
Opprettet eget klage-team:
Beskylder Tesla for å rigge falske rekkevidde-anslag
En av 10 lader fra vanlig stikkontakt:
112.000 elbileiere bryter lade-loven
Snart Kina-sjakk-matt?
Kina fester grepet i bilindustrien
Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Investerer sju milliarder:
Volkswagen kjøper eierandel i Xpeng
Her er Audis neste elbil:
Q6 e-tron lanseres i høst med nær 600 km rekkevidde
Premiere i september:
Mercedes varsler elektrisk CLA-versjon
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
1,9 millioner bestillinger:
Nå er det fem års ventetid på Teslas nye modell
Prøvekjørt: Tesla Model X Plaid
Denne flyr fra 0-100 på 2,6 sekunder
Sliter med programvaren:
Varsler ny forsinkelse for Volvos flaggskip
Se filmen – og bildene:
Her er Minis splitter nye interiør
Tesla med tall og Cybertruck-detaljer:
«Den mest unike bilen som er lansert på flere tiår»
Færre, men dyrere feil:
De finner bruktbilfeilene som går igjen
Audi e-tron:
Disse funksjonene virket ikke på importbilen
Peugeot 3008 med ny teknologi:
Her kan du kose deg i 70 mil
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Nærmer seg Tesla:
Priskutt på lading
Vil stoppe «flipping»:
Videreselger noen denne, får de aldri kjøpe en ny
Merkeforhandler:
Krevde 25.000 kr i avbestillingsgebyr
150 kWt:
«100-milsbatteriet» lanseres i disse dager
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Toyota med ny batteriteknologi:
Rekkevidde på 120 mil, ladetid på 10 minutter
Prøvekjørt: BYD Dolphin
Blir dette en prisbombe? Da kan den lykkes
Fiat 600e til Norge:
De har skjønt det: Kjedelige elbiler må ha et kult design
Prøvekjørt: Peugeot e-2008 (elbil)
Nye klør og mer rekkevidde for en av markedets beste
USA:
Elbilkjøpere er minst merkelojale
Britisk guide:
«Greit å la folk som skal lade lite, komme først i køen»
Nissan Leaf:
Antakelig tidenes billigste familie-elbil i Norge
Nybilregistreringer:
Tesla Model Y på topp for femte måned på rad
Samferdselsministeren:
Vil tvinge det offentlige til å kjøpe bruktbiler
Ny undersøkelse av alle biler:
Elbiler har 30 prosent lavere nyttelast enn dieselbiler
Etterspørsel og produksjon ned:
Volkswagen-ansatt: «Sterk motvilje mot elbiler»
Bensinbiler enklest å selge:
Kraftig prisfall på brukte elbiler
NAF:
Dropp å lade elbilen i tordenvær
USA-undersøkelse:
Bensinbiler med best kvalitet, Polestar og Tesla skuffer stort
Avfeier konkurrenten:
Ford-sjefen håner Teslas Cybertruck
«Få ut fingeren!» Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.
Likevel tettes ikke hullene.
– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.
Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:
– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.
Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.
– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.
NI PASSERINGER: Her er ni av de 11 passeringene vi gjorde hvor bomstasjonen feilaktig registrerte at det var en elbil og ikke en bensinbil som passerte.
Faksimile fra Autopass.
Sparer penger Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.
I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler , mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.
Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.