FERSK DIESEL-EIER: Petter Bruflat mener det er mye å spare på brukt diesel.
Foto: GEIR RØED
Petter har eid fem elbiler:
Derfor kjøper han diesel igjen etter 10 år med elbil
Etter 10 år som elbileier har Petter Bruflat solgt sin foreløpig siste elbil – og kjøpt brukt dieselvogn. – Elbilfordelene som var viktige for meg er borte, sier han.
Petter Bruflat (47) har vært elbilsjåfør lenger enn de fleste. .
Det begynte med en Think for 10 år siden. Deretter en Nissan Leaf, før han, som en av de første, kjøpte den elektriske utgaven av varebilen Citroën Berlingo.
Neste elbil var en Kia e-Soul, og de siste to årene har han kjørt Jaguar I-Pace. Totalt fem elbiler på 10 år.
Men nå er den foreløpig siste elbilen solgt. Bruflat går definitivt mot strømmen, på grunn av penger.
Les mer om bruktbil:
Arilds girkasse havarerte:
Møller-verksted krevde 172.000 kr for sent oljeskift
Rust-ødelagt elbil:
Ford håper å få Karls bil på veien igjen
Steinsprut og riper:
Vasken avdekket et hundretalls skader
Batterikassen ødelagt av rust:
Nå håper Karl å få 5000 kr for denne bilen
Merkeverkstedene snakket sammen:
Slik ble «feil montering» til «brukerfeil»
Rebecca opplevde marerittet:
Elbilen ødelagt av rust etter seks år
Bruktbilkonflikt i rettsrunder:
Vant søksmål om Audi S5, men så anket motparten ...
Kløtsjen røk rett etter levering:
Bilen ble fraktet 1469 km – og kjørt 136 km
Bilkjøp hevet – igjen:
Reparert med skum i bærende konstruksjoner
1,12 l på 100 mil:
Fikk hevet kjøpet på grunn av høyt oljeforbruk
Herman solgte privat:
Fikk 174.000 kr mer enn Tesla ville gi
Fikk heve kjøpet:
«Mekaniker-bilen» var full av feil
Luftfjæring-trøbbel
Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet
Bilkjøper kritiserer NAF:
NAF overså alvorlig feil i salgstest
Nesten ny Model Y:
Teslaen falt 238.000 kr i verdi på fire uker
Investeringsdirektør:
Tror Teslas nye priser gir kollaps i bruktmarkedet
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Bakluka var ikke elektrisk:
Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet
Fikk heve kjøpet:
Navigasjonen avslørte kilometerjukset
Ble solgt med ekstra pluss-garanti:
BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke
De verste bruktbil-historiene fra 2022:
Måtte vente 16 måneder på reparasjon
Bruktbilsalg:
Påsto at motor var byttet – nektet å betale
«Brukerfeil», hevdet selgeren:
Motoren havarerte etter fire dager
Bruktbilfirma:
Selgeren sa at service var fulgt – så sjekket kjøperen
Bruktbilkjøpet som gikk galt:
Bilfirma saksøkte kunde for penger til parkering
Bruktbilsalg:
Tesla trakk innbytte-tilbud på 190.000 uten forvarsel
Se bildene:
Rett etter kjøpet ble bruktbilen avskiltet
Solgte bil privat:
Fortalte ikke at Golfen var kondemnert
Krevde penger fra leasingtaker:
Møller helt tause om skade da de solgte bilen
BMW-kjøp ble hevet:
Fant store mengder spon i dieselen
Unngå dyrt bruktbilsalg:
Advarer mot å selge bruktbil via mellommann
Elbiler blir for dyre:
NAF: Nye avgifter kan gi økt salg av brukte dieselbiler
Pent brukt og godt kjøpt:
Hvilken bruktbil skal de velge?
Fem år gammel Outlander:
Ville sette inn brukt girkasse av ukjent type
Feilinformerte i salgskontrakten:
«Nye» dekk var åtte år gamle
Fikk smekk i retten:
Forhandler mener bilannonse bare er «generell»
«Uhørt», mener advokat:
Bruktbilfirma godtok å heve kjøp – men betalte ikke
«Trodde det var trygt»:
Leverte innbyttebil – fikk pengekrav
Kjørte i 70 km/t:
Dagen etter bruktbilkjøpet mistet Elene hjulet
Får prisavslag etter bruktbilhandel:
Omfattende rust på «meget pen» bil
Får heve kjøpet:
Registerreimen røk etter 833 km
Hjuloppheng knakk av mye rust:
Spesiell rustskade på 10 år gammel Toyota
Ikke service på ni år:
Får heve kjøpet av eldre bruktbil
Kjører du bensin- eller dieselbil?
Like viktig å sjekke dette som å fylle drivstoff
Dyrt å droppe service:
Tok ikke service, må betale 25.000 kr
Else Kristin advarer:
Ble tilbudt «fabrikkgaranti» på 11 år gammel Toyota
Verkstedkjeder reagerer på Toyota:
Så mye kunne Kristina spart på verkstedjobben
Kristina fortviler over ødelagt kløtsj:
– Toyota sa jeg må vente 16 måneder på reparasjon
Kostet titusener:
Selger oppga feil alder på girkasse – og måtte betale
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Lurt av bruktbilselger:
Hjulene passet ikke på bruktbilen
Problemer allerede på hjemveien:
«Nydelig bil», skrev selgeren – veivesenet nedla bruksforbud
Jonas vant sak mot Møller:
– Må fylle olje like ofte som man fyller bensin
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Skoda-merkeforhandler:
Tok problembil tilbake, sa ingenting da de solgte den til Ove
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84
NAF-ekspertene svarer:
Hvem har ansvaret hvis det er trikset med kilometerstanden?
Bilforhandler krevde gebyr:
Erlend angret på kjøpet, fikk regning på 53.000 kr
Bruktbilselger må betale erstatning:
Registerreimen røk, selv om selgeren sa den var i orden
Bilen var ikke «hel og grei»:
Motoren kokte over etter 2 kilometer
Rust på gammel bruktbil:
«Ikke rust» sa selgeren, men det var ikke sant
Åge Martin ble overrasket:
– Bilselgeren sa ikke at bilen vår besto av to biler
Sjokkert over elbilens forhistorie:
Ble reparert for 192.000 kr, uten at Kjetil fikk vite noe
Vi drømmer oss bort:
Slik drømte vi oss bort i 2021!
Andreas ble lurt:
Kjøpte «7-seter» – som var en 2-seter
Bruktbilkjøper ble lurt:
Får heve kjøp av brukt elbil med «lang rekkevidde»
Manglet dokumentasjon:
Solgte bobil med fukt og gikk på en smell
Ga garanti, nektet etterpå:
Må betale for utbedring av 12 år gammel bil
Her er 2021-tallene:
Her er bruktbilene nordmenn elsker å kjøpe
Nybilregistreringene i 2021:
Ingen over, ingen ved siden
Raus, men senere taus selger:
Ga angrerett på 15 år gammel bil – svarte aldri
Ikke lyv når du selger bil:
Manglende service kostet 10.000 kr.
Stadig mer populært:
Er privat bilimport lønnsomt?
Spørsmål til NAF-ekspertene:
Kan jeg selge en gammel bil «som den er», for å slippe risiko?
Spørsmål til NAF-ekspertene:
Må selger opplyse at en bil er bruktimportert?
«Vrakbil» ble til «ekstremt velholdt»:
Didrik ble lurt trill rundt av bruktbilselgeren
Ser inn i krystallkula:
Ekspertenes beste råd om bilkjøpet
Tingretten brukte «særlov»:
Bilselger dømt 7 år etter bruktbilsalget
Endelig kvitt tidligere kondemnert bil:
– Verkstedet forsøkte å «overselge» bilen
Brukt diesel Han blir dieselbil-eier igjen. Bruflat har bestemt seg for å kjøpe en Range Rover Sport, helst en tre år gammel modell.
– Ny koster den typen jeg vil ha rundt 1,8 millioner kroner. Tre år gammel brukt som har gått 30-40.000 km skal jeg kunne få for ca. 700.000 kroner, spår Bruflat – som er svært tydelig på hva han mener om verdifall på rundt én million kroner.
– Det er ekstremt. Faktisk helt ekstremt. Det er ikke et spesielt gunstig bilhold å kjøpe slike biler nye.
– Men du mener det er gunstig for deg å kjøpe brukt?
– Ja, for meg er det lønnsomt.
– Helt rått Petter Bruflat bor på Nordstrand i Oslo og jobber i bilbransjen. Han eier og driver Dekkgutta. Motor møter ham på Kolbotn, hvor han holder på å bygge opp nok et utsalg.
Elbilfordelene var viktige for ham da han ble elbilsjåfør for 10 år siden.
– Jeg suste rett inn på Mosseveien hver dag i bussfila, og parkerte gratis ved Akershus festning. Det var helt rått. Helt konge. Men nå er det ikke mulig lenger. Ikke er det gratis parkering, og i bussfila kan man ikke kjøre alene lenger.
Den siste elbilen hans, Jaguar I-Pace, er nettopp solgt. Mens han leter etter brukt luksus fra Land Rover, har han kjøpt en 16 år gammel Land Rover Freelander som «ventebil».
– Det er en 2005-modell. Men den har gått bare 87.000 km., og jeg betalte bare 30.000 kroner. Det var et godt kjøp!
LUKSUS-SUV: Dette er modellen Bruflat nå vil kjøpe brukt, en Range Rover Sport.
Foto: LAND ROVER
Frykter ladekøer Han vurderte en liten stund å fortsette med elbil, og tittet både på «Kina-Rolls Roycen» Hongqi og Kias nye elbil EV6 .
– Men de ville komme på 550.000 kroner. Jeg får mer for pengene ved å kjøpe en brukt Range Rover.
– Med dieselbil må du betale mye i bompenger. Hva tenker du om det?
– Det er ingen tvil om at det blir mye bompenger nå, sier Bruflat. Men det mener han blir småpenger i forhold til det han sparer på å kjøpe diesel med høyt verdifall. Dessuten frykter han køene ved ladestasjonene.
– Det blir problemer med lading langs veien når det blir så mange flere elbiler på veiene fremover.
Kun midlertidig Men elbil-pausen blir kun midlertidig for Bruflat. Når de gode diesel-kuppene blir færre, om noen år, regner han med å kjøpe elbil igjen.
– Elbil er fremtiden. Men politikerne må gjøre de rimeligere elbilene billigere. Det er litt galskap å subsidiere de største og dyreste luksus-elbilene med mest i kroner. Jeg er nesten enig med SV som vil ha moms på dyre elbiler.
– Hvorfor tror du ikke flere gjør som deg – går fra elbil til nyere brukt diesel?
– Jeg vet egentlig ikke. Men fokuset er på elbiler. «Alle» med luksus-diesel skal jo ha elbil. De selger Range Roverne sine og kjøper Audi e-tron. Da blir det prisfall. Jeg tipper at eksklusive brukte dieselbiler har blitt 30 prosent billigere bare siden i fjor. Det er ekstremt fordelaktig å kjøpe brukt diesel nå, i hvert fall i det dyrere segmentet.
Her er alle Motors biltester:
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste