FERSK DIESEL-EIER: Petter Bruflat mener det er mye å spare på brukt diesel.Foto: GEIR RØED
Petter har eid fem elbiler:
Derfor kjøper han diesel igjen etter 10 år med elbil
Etter 10 år som elbileier har Petter Bruflat solgt sin foreløpig siste elbil – og kjøpt brukt dieselvogn. – Elbilfordelene som var viktige for meg er borte, sier han.
Petter Bruflat (47) har vært elbilsjåfør lenger enn de fleste..
Det begynte med en Think for 10 år siden. Deretter en Nissan Leaf, før han, som en av de første, kjøpte den elektriske utgaven av varebilen Citroën Berlingo.
Neste elbil var en Kia e-Soul, og de siste to årene har han kjørt Jaguar I-Pace. Totalt fem elbiler på 10 år.
Men nå er den foreløpig siste elbilen solgt. Bruflat går definitivt mot strømmen, på grunn av penger.
Han blir dieselbil-eier igjen. Bruflat har bestemt seg for å kjøpe en Range Rover Sport, helst en tre år gammel modell.
– Ny koster den typen jeg vil ha rundt 1,8 millioner kroner. Tre år gammel brukt som har gått 30-40.000 km skal jeg kunne få for ca. 700.000 kroner, spår Bruflat – som er svært tydelig på hva han mener om verdifall på rundt én million kroner.
– Det er ekstremt. Faktisk helt ekstremt. Det er ikke et spesielt gunstig bilhold å kjøpe slike biler nye.
– Men du mener det er gunstig for deg å kjøpe brukt?
– Ja, for meg er det lønnsomt.
Annonse
– Helt rått
Petter Bruflat bor på Nordstrand i Oslo og jobber i bilbransjen. Han eier og driver Dekkgutta. Motor møter ham på Kolbotn, hvor han holder på å bygge opp nok et utsalg.
Elbilfordelene var viktige for ham da han ble elbilsjåfør for 10 år siden.
– Jeg suste rett inn på Mosseveien hver dag i bussfila, og parkerte gratis ved Akershus festning. Det var helt rått. Helt konge. Men nå er det ikke mulig lenger. Ikke er det gratis parkering, og i bussfila kan man ikke kjøre alene lenger.
Den siste elbilen hans, Jaguar I-Pace, er nettopp solgt. Mens han leter etter brukt luksus fra Land Rover, har han kjøpt en 16 år gammel Land Rover Freelander som «ventebil».
– Det er en 2005-modell. Men den har gått bare 87.000 km., og jeg betalte bare 30.000 kroner. Det var et godt kjøp!
– Men de ville komme på 550.000 kroner. Jeg får mer for pengene ved å kjøpe en brukt Range Rover.
– Med dieselbil må du betale mye i bompenger. Hva tenker du om det?
– Det er ingen tvil om at det blir mye bompenger nå, sier Bruflat. Men det mener han blir småpenger i forhold til det han sparer på å kjøpe diesel med høyt verdifall. Dessuten frykter han køene ved ladestasjonene.
– Det blir problemer med lading langs veien når det blir så mange flere elbiler på veiene fremover.
Men elbil-pausen blir kun midlertidig for Bruflat. Når de gode diesel-kuppene blir færre, om noen år, regner han med å kjøpe elbil igjen.
– Elbil er fremtiden. Men politikerne må gjøre de rimeligere elbilene billigere. Det er litt galskap å subsidiere de største og dyreste luksus-elbilene med mest i kroner. Jeg er nesten enig med SV som vil ha moms på dyre elbiler.
– Hvorfor tror du ikke flere gjør som deg – går fra elbil til nyere brukt diesel?
– Jeg vet egentlig ikke. Men fokuset er på elbiler. «Alle» med luksus-diesel skal jo ha elbil. De selger Range Roverne sine og kjøper Audi e-tron. Da blir det prisfall. Jeg tipper at eksklusive brukte dieselbiler har blitt 30 prosent billigere bare siden i fjor. Det er ekstremt fordelaktig å kjøpe brukt diesel nå, i hvert fall i det dyrere segmentet.