
Kan bytte batteri fremfor lading:
Slik kan kinesiske Nio forandre elbil-Norge
Kinesiske Nio skal erobre det europeiske elbil-markedet med å tilby fulladet batteri på tre minutter og levering av bilservicetjenester på døra. Norge er inngangsporten med lansering i høst.
Trinn for trinn forklarte Marius Hayler, administrerende direktør for den kinesiske produsentens datterselskap i Norge, hvordan det nye merket skal erobre det norske elbilmarkedet.
En grundig forberedt strategi handler om elbiler med tilhørende servicetjenester, infrastruktur og tilkoblet brukersamfunn.
Allerede i september lanseres den første modellen:
En forbedret, europeisk utgave av SUV-en ES8.
Den fem meter lange modellen, som først ble lansert i Kina for tre år siden, presenteres som en konkurrent til de etablerte elektriske premium-SUV-ene i markedet.
Det er en velprøvd bil som har vært på markedet i Kina i tre år. Norge blir altså første land utenom Kina den selges i.
Les flere elbil-nyheter:
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
Heftig el-SUV på gang:
Elektrisk Lotus til Norge i 2023
-
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
-
Klar til å laste opp:
Mustang Mach-E godkjent for taklast
-
VW utvider tilbudet:
Slipper ny ID.4 med firehjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Elbil-prisene øker:
Frykter dyre elbiler kan ødelegge bilmarkedet
-
Nio åpner to batteribyttestasjoner daglig:
Hvert 2,8 sekund byttes det et batteri
-
Ny undersøkelse:
Tar ofte HELT feil om rekkevidden
-
Kia EV6 opp 50.000 kroner:
Nå skiller det 100.000 kroner mellom disse
-
Går ut av ACEA:
Volvo forlater lobby-gruppe i elbilprotest
-
Statens vegvesen:
Ber vogntog og bobiler kjøre sist ut av ferger
-
Green NCAP regnet feil:
Elbiler enda mer miljøvennlige, ifølge nye tall
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Bilen blir i Norge som standard utstyrt med en batteripakke på 100 kWt.
Rekkevidden er oppgitt til 500 km (WLTP). Takket være en motoreffekt på i overkant av 540 hk kan den sprinte fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Firehjulsdrift besørges ved en dual motor-konfigurasjon – med en elmotor på hver aksel.
Kapasitet for hjemmelading er 7 kW, mens bilen kan lade med en effekt på opptil 180 kW på lynlader. Lading fra 20 til 80 prosent av batterikapasiteten skal ta 30 minutter.
ES8 kan trekke tilhenger på opptil 1500 kg.
Selvkjørende storbil i 2022
Til neste år kommer den avanserte sedanen ET7 på markedet. Det ble
Den ble vist første gang under Nio Day i januar, er utstyrt med avanserte automatiske kjøresystemer (AD) og skal visstnok få en imponerende batterikapasitet. Detaljer om den europeiske versjonen følger senere.
Men Nios strategi handler ikke bare om bilen som produkt. Kineserne skal bygge et økosystem som inkluderer elbiler, servicetjenester, digitale opplevelser og livsstiltilbud – og et brukersamfunn med utgangspunkt i kjøretøyene.
Nio har allerede et team på 15 på plass i Norge og flere kommer til. Selskapet skal ikke etablere tradisjonelle forhandlere, men åpner et første «Nio House» i Oslo på Karl Johans gate, og deretter såkalte «Nio Spaces» i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.







Les mer om kinesiske biler:
-
Rekord for bilgigant:
Nå vokser bilsalget igjen
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Nio åpner to batteribyttestasjoner daglig:
Hvert 2,8 sekund byttes det et batteri
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Russisk bil-kollaps:
– Kineserne vil melke dette markedet til siste rubel
-
Dyrt å lade elbilen?
Fikk hurtiglader-regning på 5,5 millioner
-
Prøvekjørt: Maxus Euniq 6
Det finnes bare ett alternativ til denne bilen: to biler
-
Nøkterne salgsmål for Toyota bZ4X:
Tror det tar tid før verden er klar for denne
-
Lanseres i 10 byer i Kina:
Vil tilby lynraskt batteribytte til alle elbilmodeller
-
Oppgradert Maxus Euniq 5:
Flere mil og færre seter skal løfte det skuffende salget
-
Kuttes helt fra 2023:
Kina skroter elbil-fordeler
-
Kineserne med ny «kopi»:
Nio varsler ny sedan med rekordrekkevidde
-
Ny bil i bZ-serien:
Toyota forbereder elbil-samarbeid med BYD
-
Bytter ut toppsjefen:
VW-sjefen blir sendt til ny jobb i Kina
-
Produksjonsandel på 60 prosent:
Elbiler flest kommer fra Kina
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
Xpeng P7 har landet:
Skal bli «topp 3» på elbil i Norge innen 2025
-
Utfordrer Tyskland og Japan:
Slik har Tesla og kineserne plantet flaggene på norsk jord
-
Prøvekjørt: Hongqi E-HS9
Over 500 nordmenn har bestilt denne spektakulære luksusbilen
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Kina-bilene overbeviser i fersk krasjtest
-
Elon Musk til sine ansatte:
Varsler billig-Tesla uten ratt i 2023
-
Prøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
-
Genesis er en variant av Ioniq og Kia:
Får trådløs lading som standardutstyr
-
Kinesiske Nio satser i Norge:
– Skal være bedre og billigere enn Tesla
-
Fra 30 til 80 prosent på fem minutter:
Ny SUV lader like raskt som det tar å fylle bensin
-
Prøvekjørt: BYD Tang
Ferdigscoret for elbilfansen
-
Fersk video fra kinesiske Xpeng:
Her kommer en flygende elbil
-
Kommer med 800 voltssystem:
Denne småtassen skal kunne lade som en million-Porsche
-
Elbilvekst på 170 prosent siste år:
Nå eksploderer elbil-salget i verdens største bil-land
-
Ny el-SUV med firehjulsdrift:
Denne blir fort 100.000 billigere enn konkurrentene
-
Starter opp i Norge - med batteribytte-stasjoner:
Slik kan kinesiske Nio forandre elbil-Norge
-
Norge første marked utenom Kina:
Høyteknologisk elbil-flaggskip snart i Norge
-
Ny kupé-SUV kommer til Europa i år:
Kinesiske Aiways med Skoda-inspirasjon
-
Redaktøren i auto motor & sport:
Refser Volvos selvbilde, mener Lynk og co. er bedre
-
Kina leder an i gjenåpningen:
Se nyhetene fra verdens største bilutstilling
-
Startskudd for Audi-luksus:
Her er Audis neste elbil-modeller
-
BYD Tang kommer til sommeren:
Kinesisk el-SUV får syv seter som standard
-
Kineserne ruster ytterligere opp:
Lover 1000 km rekkevidde med ny batteriteknologi
-
Elbilsalget skyter fart:
Bare marginal nedgang i bilsalget i Kina
-
Holder fast på 2025-målet:
Kina kutter kraftig i elbil-insentivene
-
Rekordartet vekst for nye, smarte elbil-oppstarter:
Kinas elbil-offensiv skyter fart for alvor
-
Stor-SUV-en BYD Tang nærmer seg:
Nå vet vi mer om Audi e-tron-konkurrenten
-
MG lanserer ladbar hybrid:
Holder prisen hemmelig
-
Trenger penger til elbiler:
Skaffer elbil-cash med bensin-SUV fra Kina
-
Åpner nytt laboratorium:
Her skal Volvo utvikle sine egne elektriske motorer
-
Varsler ny elbil:
Makser med ny elektrisk Mini
-
30.000 Tesla S og X tilbakekalles:
Tesla og Kina krangler om feil med fjæringen
-
Økt interesse for Nio, Xpeng og BYD:
Flokker seg rundt kinesisk elbil-trio
-
Elektrisk luksus-SUV fra Kina:
Ny kinesisk elbil-luksus klar for Norge
-
Polestar med store ambisjoner:
Bygger ny fabrikk og lover ny Model S-konkurrent
-
MG lanserer ladbar hybrid:
Kinesisk norges-suksess kommer med ny modell
-
Musk varsler storsatsing:
Tesla lyser ut jobber – ny modell på gang?
-
Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
-
Valutakursen gir prisendringer:
Xpeng går ned 40.000 kroner
-
Motor først med å kjøre Xpeng P7 i Europa:
Imponerende bra Tesla-konkurrent
-
Aiways slår Byton i lanseringskamp:
Haren leder på skilpadden i kinesisk elbilrace
-
BYD slipper prisen på sin el-SUV:
100.000 billigere enn Audi e-tron
-
Tysk-kinesisk samarbeid:
Minis neste elbil skal bli en SUV
-
Oppdateringer på MG ZS EV:
Nå blir denne kinesiske elbilen bedre
-
Xpeng G3:
Selger seg dyrt
-
Investerer over 20 milliarder:
Volkswagen satser tungt på elbil i Kina
-
Maxus med sju seter til under 400.000 kroner:
Dette er elbilen mange har ventet på
-
Den kinesiske elbilprodusenten er alt i Norge:
Elbil med 5G lanseres til høsten
-
Prøvekjørt: Xpeng G3
«Kina-Teslaen» er bedre enn vi trodde
-
Kinesisk stor-SUV vil slå igjennom i Europa:
Norge blir prøvekanin for kinesisk e-tron-konkurrent
-
Xpeng kommer på norske veier i løpet av året:
Elektrisk luksus-SUV til under 400.000
-
Fullt operasjonell robot-taxitjeneste:
Kommer Tesla i forkjøpet
-
Verdens største bilnasjon deler ikke alt:
Kina beholder de råeste elbilene selv
-
Dramatisk fall i bilsalget i Kina:
Tesla-konkurrent frykter nedleggelse
-
Slik takler Tesla virus-krisen:
Passerer millionen i «korona-modus»
-
Bilprodusenter starter opp igjen i Kina:
Endelig en god korona-nyhet fra Kina
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
Coronaviruset kan gi milliardsmell for verdens bilprodusenter:
Stopp for I-Pace, Polestar 2 kan bli utsatt
-
Denne gangen er det alvor:
Her ruller de første Kina-bilene for salg i Norge
-
Sjekk Elbilkalenderen:
Elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020
-
Handelskrigen får konsekvenser for bilindustrien:
Bilsalget faller for andre år på rad i Kina
-
Elon Musk til Kina-åpning med dansetrinn:
– Model Y-etterspørselen vil overgå alle de andre Tesla-modellene samlet
-
Kinesisk elbil får fem stjerner:
Trillingene flopper i sikkerhetstest
-
Norgesavtalen i boks for MG:
Kinesisk el-SUV er bare noen uker unna
-
Fall i Kinas elbilsalg:
Legger vekk gulrota, tar frem pisken
-
Kinesiske myndigheter strammer målsettingen:
1 av 4 elektrifiserte i 2025
-
Subaru-importøren utvider med to splitter nye merker:
Disse kinesiske elbilene kommer til sommeren
-
Første billige Kina-SUV på norske veier:
Denne elbilen er litt for langt hjemmefra
-
Stiller strengere krav til produsentene:
Nå setter Kina på elbil-bremsene
-
Stanser gamle støtteordninger:
Slik skal Kina selge flere elbiler
-
Luksus-SUV på vintertest:
Elektrisk kuldetest for nytt publikum
-
Nytt kinesisk bilmerke lanseres i april:
– Verdens viktigste bil i 2025
-
Bytons sikkerhetssjef til Motor:
«Vår bil kommer til å revolusjonere bilindustrien»
-
Grønt bilskifte i Kina?
Elbil-salget doblet, alt annet stuper
-
Elbilprodusenter åpner for overvåking av kunder i Kina:
Storebror ser deg med lillebrors hjelp
Fornøyde kunder viktigere enn salgsmål
Nios grunnlegger, styreleder og konsernsjef, William Li, forklarte under den digitale presentasjonen hvordan Norge ble valgt som utgangspunktet for en europeisk storoffensiv som starter nå.
– Nio har fra dag én forsøkt å være en global merkevare og tilby gode produkter og tjenester til brukere globalt. Valget av Norge som vårt første internasjonale marked skyldes ikke bare at Norge er det mest elbil-vennlige landet i verden, men også fordi det er en bærekraftig og innovativ nasjon, som samsvarer godt med Nios visjon, sa Li .
På spørsmål om hvilke forventninger han har til den ferske norske organisasjonen, sier Li at han ikke har lagt teamet under press for å oppnå bestemte salgsmål.
– Det viktige er å komme inn i markedet og gi den best mulige kundeopplevelsen. Fornøyde kunder er det fremste målet, sier han.
Lanserer batteribytte
Nio kommer også til å introdusere selskapets helhetlige batteriladings- og byttetjenester i Norge.
I løpet av året vil Nio lansere et ladekart for Europa, og de første fire batteribytte-stasjonene, hvor elbilens batterier blir byttet automatisk i løpet av tre minutter, vil lanseres i Norge.
Innen utgangen av 2022 vil det være bygget batteribytte-stasjoner i ytterligere fem byer i Norge - til sammen 16. Slik fungerer batteribyttestasjonen:
Her demonstreres batteribyttet på SUV-en Nio ES8, som kommer til Norge i september.
Nio Norges første service- og leveransesenter i Oslo åpner allerede i september i år.
Sømløs service-tjeneste
Fra og med neste år skal selskapet få på plass et landsdekkende servicenettverk og Nio vil tilby servicetjenester med mobile servicebiler som reiser til brukerne for å utføre grunnleggende reparasjoner og vedlikehold, samt «pick-up-tjeneste».
Denne går ut på at man bestiller tjenesten via Nio-appen, hvorpå kjøretøyet hentes av Nios ansatte og, etter service/reparasjon, deretter returneres til eieren.
Mange er selvsagt spent på hvordan bilen vil klare seg om vinteren. Har den vært testet for norske forhold?
– Faktisk har vi allerede fått god anledning til å teste ut det, sier William Li.
– Rundt 10.000 kunder har anskaffet bilen i de nordlige provinsene i Kina de siste årene og der kan det bli minst like kaldt som i Norge. Det har skaffet oss nyttig erfaring, og det går veldig bra, forsikrer Nio-sjefen.
– Hvor utbredt er bruken av batteribytte blitt blant kinesiske kunder, og hvordan er kostnadsbildet?
– Vi har nå over 200 slike stasjoner langs viktige hovedårer i de mest befolkede strøkene som Shanghai, Beijing og Guangzhou, og de brukes flittig - allerede har det vært foretatt 2,4 millioner batteribytter. Vi har nå 10.000 brukere per dag og det foregår nå et batteribytte hvert 10. sekund på en av våre batteribyttestasjoner, sier Li til Motor.
Den første batteribyttestasjonen, for Nio ES8, ble installert for tre år siden - i mai 2018.
–Rimeligere med batteribytte
– 70 prosent av kundene våre har investert i en 7 kW-hjemmelader og vi har nå over 1000 superladere i Kina. Men kostnaden for kunden blir lavere totalt sett for kunden ved å bruke byttestasjonene enn superladerne, kan Nio-sjefen videre fortelle.
– Har dere fortsatt planer om å lansere en batterikapasitet på 150 kWt til neste år?
– Vi er i rute med planene vi allerede har annonsert, bekrefter William Li.
Battericellene Nio benytter kommer fra CATL. Disse pakkes i standardiserte pakker som lett kan byttes ut og leases. BaaS (Battery as a service) er en fleksibel måte å disponere den batterikapasiteten man trenger en viss tid på.
Det er uvisst hvordan dette konseptet vil tilpasses norske forhold - dette er fortsatt under utredning.