ELBIL: Mercedes-Benz EQB var basert på fossilbilen GLB.

Kort karriere:

Sluttkjørt for Mercedes EQB

Mercede-Benz EQB har bare vært på markedet i drøyt tre år, men ofres nå på framskrittet og teknologiens alter.

Publisert

Mercedes-Benz EQB kom på markedet i 2022, som en kompaktbil for storfamilien. Basert på samme plattform som EQA, men 20 centimeter lengre, som ga plass til en ekstra seterad.

EQB kunne med andre ord leveres som sjuseter. Modellen fikk underveis også fornuftige oppgraderinger, som firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste.

Erstatter neste år

Etter drøyt 4600 registrerte nye biler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, er det over.

– Mercedes‑Benz videreutvikler modellporteføljen for å møte kundenes behov og ta i bruk ny teknologi. I forbindelse med overgangen til den nye elektriske Modular Architecture (MMA), vil produksjonen av dagens EQB avsluttes ved utgangen av 2025, sier Thorbjørn Myrhaug, sjef for Mercedes-Benz hos den norske importøren, Bertel O. Steen.

Les også: EQC – Bestselgeren er borte, ingen erstatter klar

I perioden modellen har vært på markedet i Norge er det Mercedes-Benz' nest mest populære modell, etter EQA.

MMA-plattformen debuterte med den nylig lanserte CLA-modellen, og Myrhaug sier det vil komme en elektrisk SUV på den plattformen som erstatter EQB i første kvartal neste år.

Straks tomt

Han sier de har bestilt et godt antall EQB, før det kroken på døra. Samtidig har en kampanje med modellen truffet bra i markedet.

– Konkurransedyktig kjøpspris og attraktiv månedspris på leasing har medført en høyere salgstakt enn vi hadde forventet, og vi ser at vi burde bestilt flere biler på de siste produksjonsmånedene for å dekke etterspørselen.

Dette betyr at han regner med at de går tomme for EQB i oktober.

Myrhaug sier det ikke er noen signaler om at EQBs produksjonsstans også gjør at slutten for EQA er nært forestående.

Powered by Labrador CMS