I 2021 sa Volvo-sjef Håkan Samuelsson at merket skulle være elektrisk fra 2030 – med i all hovedsak elbiler, og en liten del ladehybrider. Siden den gangen har han rukket å være ute av stillingen, bli erstattet av Jim Rowan og bli gjeninnsatt i april i år.
Til Automotive News sier Samuelsson nå at forbrenningsmotoren blir med Volvo i lang tid.
– Vi trenger en andre generasjon av ladbare hybrider, som vil vare til slutten av 2030-tallet.
For Volvos del har dette resultert i en større oppgradering av XC90, som kom på markedet ved årsskiftet, og i sommer en oppgradert XC60. Begge med bensinmotor, og som ladehybrider.
Dette er modeller som i utgangspunktet var planlagt erstattet av elektriske EX90 og den kommende EX60.
Annonse
XC70 til Europa
Samuelsson ønsker at Volvo skal ha flere modeller som har en helelektrisk drivlinje som primær kraftkilde, men med en bensinmotor for å lade batteriet. Denne løsningen kalles rekkeviddeforlenger, hvor det er den elektriske motoren som driver hjulene.
Håkan SamuelssonFoto: VOLVO
Nylig lanserte Volvo en slik modell i Kina, XC70, som har en elektrisk rekkevidde på 200 kilometer. Og i kombinasjon med forbrenningsmotoren: 1200 kilometer.
Målet til Samuelsson er at Volvo skal tilby XC70 i Europa, men det kan ta litt tid. Grunnen er blant annet at bilens infotainmentsystem kan ikke overføres fra den kinesiske versjonen, fordi Volvo bruker Google i Europa, men ikke i Kina. I tillegg må XC70 også oppfylle europeiske utslipps- og sikkerhetsstandarder.
Det gjør at det fort er 2027 før bilen er i Europa.
Viktig i USA
Samuelsson ser samtidig muligheter for XC70 i Europa, da merker som Audi, BMW og Mercedes-Benz så langt ikke har vist fram noen planer om en modell med rekkeviddeforlenger.
Potensialet for en bil av denne typen vil samtidig henge sammen med hvordan EUs utslippsregler blir, bilbransjen jobber iherdig for å få lettelser i de vedtatte kravene.
Uansett hva EU-lovgivere bestemmer seg for, er Volvo klar til å øke utvalget av rekkeviddeforlengere, fordi de ser biltypen som en overgangsteknologi for kunder i USA, hvor kjøpere har vist seg mer motvillige når det gjelder elbiler. Der blir det elektriske skiftet enda mer trøblete, nå som Trump-administrasjonen har fjernet insentivene.