SELGES FOR BRUKTBILPRIS: Billigbilen Seagull er blitt betydelig rimeligere.

Ekstreme avslag:

«Blodbad»-priskrig i Kina 

På hjemmemarkedet tilbyr nå Byd nye biler til langt under 100.000 kroner. Konkurrentene som tør og kan, svarer.

Publisert

Byd har redusert prisene på mer enn ti modeller i Kina. Kraftig. 

Seagull, fra før produsentens billigste, kan nå kjøpes for 55.800 yuan – snaut 80.000 norske kroner, med dagens kurs. For kort tid siden viste prislappen rundt 30 prosent mer.

Sedanen Seal, med firehjulsdrift, er satt ned 34 prosent og koster nå litt over 140.000 norske kroner i Kina.

Giganten Geely, som eier både Volvo og Polestar, er blant dem som følger etter. Selskapet selger nå en rekke biler med avslag på 12–25.000 norske kroner. 

Den første dominobrikken?

Mindre aktører som IM Motors og Leapmotor prøver seg også, med rabatter helt opp på Byd-nivå. 

Michael Dunne

Dermed har priskrigen, som ifølge enkelte kilder har pågått så lenge som tre år –  dratt seg til med enda noen knepp.

– Det peker mot et blodbad senere i år. Dette kan bli den første dominobrikken, den som til slutt får vaklende, mindre aktører som Polestar og Neta til å falle, sier analytikeren Tu Le i Sino Auto Insights til Reuters.

– Byds priskutt kommer til å sette en stopper for noen av de svakest stilte aktørene. Men for hver som dukker under, kommer det en ny Xiaomi eller Huawei brasende inn, sier den uavhengige analytikeren Michael Dunne.

Flere advarer

I dag opererer 169 bilprodusenter i Kina. Cirka halvparten av disse deler til sammen en markedsandel på rundt én promille, ifølge Jato Dynamics.

Electrek skriver at Tesla kan bli en av de største taperne, fordi de ikke har mer å gå på. Selskapet tjener svært lite i Kina per nå, ifølge nettstedet, etter egne, nylige priskutt. 

Kinas myndigheter er på ingen måte blinde for problemet. Så sent som i forrige uke advarte de mot et altfor opphetet marked. 

Great Wall Motors' styreleder Wei Jianjun sier dette:

– Noen produkter er blitt satt ned fra 220.000 til 120.000 yuan. Hvem kan sette ned prisen på industriprodukter med 100.000 yuan og fortsatt garantere for kvaliteten?