TORINO (Motor): Det var enklere for ganske kort tid siden: Du var vant til å se Vauxhaller hvis du besøkte Storbritannia, men visste godt at omtrent samme bil fantes i Norge, bare med Opel-logo.
Lengre sør i Europa kunne – og kan – du observere biler av merkene Dacia og Seat i et annet omfang enn på hjemlige trakter. Eksempelvis.
Men merkene er i hvert fall velkjente.
Det samme gjelder USA-turister, uten entusiastkunnskap har de neppe kontroll på alle modellnavnene. Likevel: Merkene, de har man tross alt hørt om, stort sett.
Slik er det ikke nødvendigvis nå.
Ta en titt på disse bilene som ble vist frem under Salone dell'automobile di Torino sist helg.
Relevant for deg? Tja. I hvert fall hvis du er nysgjerrig på hva som finnes der ute og kanskje liker å ha litt kontroll.
Og Motors lille redaksjon har allerede observert en god del av disse på veiene. Én av dem har vi til og med blitt tildelt som tilfeldig ferieleiebil.
Vi begynner mykt, med noe som verken er kinesisk (ja, det er naturlig nok en god del kinesere her), helt nytt eller aldeles ukjent.
Dallara Stradale
Dallara Stradale er merkets første bil for vanlige veier, lansert i 2017.
Dallara lager ellers rammer for banebiler – Indycar (særlig), Formel 1 og Formel 3. Merket er italiensk, og joda: Det går fort.
Denza Z9
Denza er BYDs premiummerke, og her ser du modellen Z9, det vil si Z9 GT. I dette tilfellet betyr GT shooting brake, ikke spør hvorfor.
Bilene finnes både som ladehybrider og elbiler, og ytelsene ser temmelig pene ut – 3,4 s til 100 km/t og over 60 mils rekkevidde, dog ifølge kinesiske CLTC. Utstyret matcher, denne bilen har for eksempel to kjøleskap. Så er da også Denza til dels laget for å kunne konkurrere med merker som Mercedes-Benz og Porsche.
Denza D9
Nok en Denza, her D9. En såkalt MPV/minivan/flerbruksbil, som du sikkert ser, det er visst nærmest en regel at disse utstyres med slike voldsomme griller. Ladehybriden har sju innvendige skjermer, dermed bør vel håndballaget være godt underholdt på tur.
EMC 212
For denne bilen er både inspirasjon og antatte bruksområder nokså innlysende, bilen er en EMC 212. Det er Beijing Automobile Works som lager disse, en privatisert del av stadig statseide BAIC. Bilen har såkalt «transparent chassis»-funksjon, slik at man kan «se gjennom» gulv og motorrom når bakken blir for bratt. Og her handler det kun om bensin.
Merket Foton er derimot et underbruk for nettopp BAIC, og de lager denne pickupen – Tunland. Såkalt mildhybrid og med en potensielt villedende ekstrabetegnelse, V9. Disse bilene har gjerne amerikansk motor og hjuloppheng (Cummings + Dana) og tysk girkasse (ZF eller Borg Warner).
DFSK Glory 500, også kjent som Fengon 500
DFSK E5, eller Fengon 580
De to modellene over bærer merket DFSK, og nå begynner det å bli komplisert. Merket oppsto som et samarbeid mellom Seres og Dongfeng, men Seres er med tiden blitt eneeiere.
På hjemmemarkedet Kina brukes DFSK-merket til kommersielle kjøretøy, mens begge bilene du ser over, har Fengon-logo der.
Her i Europa, derimot – deriblant i Sverige og Danmark, for eksempel – vil du finne biler som dette, Fengon-modeller med DFSK-navnet. Det har vært gjort et forsøk i Norge, også. Det ble med forsøket, så langt.
Omoda er et av flere merker fra kinesiske Chery. Modellene er 5 og 7.
La oss ta 5 som eksempel og se på navngivingen, noe av det samme gjelder nemlig svært mange av bilene som er omtalt her:
Den går under navnene Omoda C5 og Chery Tiggo 5x High Energy i Kina, Omoda E5/C5 EV som elbilversjon samme sted, Chirey (!) Omoda 5 i Mexico, Chery C5 (Australia og Indonesia), Chery 05 (Malaysia), Chery E5 (Australia og Indonesia, igjen elbil), Chery FX (Israel) og kalles Fownix FX i Iran.
Hvorfor så mye forskjellig? Det skulle vi gjerne visst.
Lepas L8
Lepas L8 er, så vidt vi kan begripe, en reinspikka Chery, så nær som navnet.
Dette er kort og godt et merkenavn valgt for eksport av bilen som ellers heter Chery Tiggo 8. Det skal sies at den også kalles Chery Fulwin T8L, når den selges som ladehybrid i Kina.
Nå går vi over i et annet landskap, men det blir ikke mindre relevant, for dette merket – eller disse merkene – brer om seg i Europa. Vi har sett mange av dem.
Samtlige biler herfra og ut i artikkelen hører hjemme under paraplyen DR Automobiles, som er et italiensk selskap.
DR har spesialisert seg på å importere modeller fra kinesiske selskaper og sette sine egne merker på disse.
● Merkene er DR, EVO, ICH-X, Sportequipe, Tiger og Birba.
● De kinesiske leverandørene er BAIC, Chery, Dongfeng og JAC.
Årvåkne lesere vil ha fått med seg at Omoda 5 et par punkter ovenfor hadde Chery Tiggo 5X High Energy som et av sine mange navn. DR 5 er basert på ... Chery Tiggo 5X. Men ikke den med High Energy-navnet på toppen, så vidt vi kan begripe. Forvirret? Du er ikke alene.
EVO Spazio
EVO 6
EVO Spazio er basert på Forthing Yacht, Forting er et av Dongfengs undermerker.
EVO 6 er basert på Forthing T5 EVO, men vi er nødt til å nevne at den forrige generasjonen var basert på Chery Tiggo 5, som nå klinger kjent? Forgjengeren til 5X!
ICH-X K2
ICH-X K3
Litt tøffere: Her ser du ICH-X K2 og K3.
De to har ikke samme opprinnelse. K2 er en rebadge-variant av Beijing BJ40 fra BAIC, mens K3 har Jetour T2 fra Chery som basis. Førstnevnte finnes også med merkenavnene Beijing, BAIC, Innoson, Mobius og Aras andre steder i verden. Sistnevnte heter faktisk ingenting annet enn Jetour og ICH-X.
Sportequipe S6 (eller bare 6) GT
Sportequipe 6 er basert på Jetour Dashing. Sportequipe 8, til høyre, på Chery Tiggo 8 Pro Max.
Nesten synd at Sportequipe 5 ikke var på utstillingen, siden den er basert på – du gjettet det – Chery Tiggo 5X.
Tiger Six
Der du ser en fin, liten våpenskjold-formet logo på panseret, står det BEIJING på originalen. Tiger Six er i bunn og grunn en Beijing X7.
Birba
Vi avslutter med stil, synes vi, med Birba. Under tre meter lange, men slett ikke mopedbiler, de gjør over 100 km/t med litt medvind.
Opprinnelig Chery QQ Ice Cream, og søker du dem opp, finner du stort sett bare pastellfarger.
Også her figurerer det selvsagt en bukett av andre navn, men vi nevner Cenntro Avantier, fordi disse er å få tak i parallelt i Europa.