BRANT: Elbilbatteriet i Xpengen ble kjølt ned med vann etter den dramatiske brannen hos merkeforhandleren på Mo i Rana.

Dramatisk brann:

Xpeng sa batteriet var trygt, så brant det

Bilprodusenten Xpeng sa at elbil-batteriet til Frank Westgård ikke er brannfarlig. Natt til tirsdag brant det.

Publisert Sist oppdatert

– Det sto ganske høye flammer opp fra batteriet, forteller brannberedskaps­leder Kjell Espen Solhaug i brannvesenet i Rana.

Natt til tirsdag denne uka begynte det å brenne i elbilbatteriet som sto i bilen til Xpeng-kunde Frank Westgård. Bare for noen uker siden hevdet importøren at batteriet ikke er brannfarlig.

– Men denne brannen er et bevis på at man må ta feilmeldinger på alvor, sier Solhaug i brannvesenet.

BILEIER: Frank Westgård.

Overoppheting

Motor skrev i sommer om Frank Westgård på Helgeland, som i fjor høst kjøpte en ny Xpeng G6 fra merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana.

Les saken om Westgård her eller nederst i denne artikkelen.

Noen uker etter overtakelsen fikk han opp melding på skjermen i bilen om at elbilens batteri er overopphetet.

Da bilen litt senere sto på merke­verkstedet, meldte bilens systemer om at batteriet kunne ta fyr.

Verkstedet rullet raskt bilen ut på parkeringsplassen, hvor den ble stående i mange måneder, i tilfelle den skulle begynne å brenne.

– Ikke brannfarlig

Frank Westgård krevde å få heve kjøpet, men fikk avslag helt inntil Motor i august tok kontakt med importøren og merkeforhandleren.

Da gikk importøren med på at Westgård skal få en ny tilsvarende bil.

Importøren hevdet imidlertid at «bilen aldri har vært brannfarlig».

– Bilen ble flyttet utendørs som en del av den rutinemessige håndteringen. Dette innebærer ikke at bilen var eller er brannfarlig, skrev markedssjef Trine Johansen hos importøren Xpeng Motors Norway i en epost til Motor.

Høye flammer

BRANT OPP: Batteriet som brant sto i denne bilen.

Men ved 05-tiden tirsdag morgen denne uka begynte det å brenne i elbilbatteriet.

Batteriet var ifølge brannvesenet da montert ut av bilen til Westgård. 

Bilen sto ute, mens batteriet sto på en tralle inne på verkstedet.

Politiet og brann­vesenet rykket ut og meldte om full fyr i batteriet, samt kraftig røykutvikling. Røyken var så ille at naboene ble bedt om å holde vinduer lukket, skriver lokalavisen Rana Blad, som først omtalte brannen.

– Brannmannskapene våre fikk slått de høye flammene ned, og deretter fikk de fraktet batteriet ut av bilverkstedet, forteller brannberedskapsleder Kjell Espen Solhaug til Motor.

Først drøyt halvannen time etter at brannen startet, meldte politiet at den var slukket.

– Glad

Frank Westgård har nylig levert fra seg eierskapet til bilen og venter nå på en ny Xpeng. Han er glad han ikke eide bilen nå.

– Ja, jeg er veldig glad for at jeg ikke eier bilen. Denne brannen viser at man må ta slike feilmeldinger som jeg fikk fra bilen, på alvor, sier han til Motor.

Tirsdag fikk han bekreftet fra selgeren som han kjøpte bilen fra, at brannen oppsto i bilen han har eid.

Daglig leder Roger Storrødvann ved merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana vil ikke svare på spørsmål. Han henviser til PR-sjef Knut Arne Marcussen hos Xpeng-importøren.

Marcussen ønsker ikke å stille til intervju, men skriver i en tekstmelding at de tar brannen på største alvor.

– Dette er ikke et kjent problem med våre biler. Vi vil nå samarbeide tett med alle relevante instanser for å avklare hendelsesforløpet og årsaken. Vi har allerede involvert våre fremste tekniske ressurser fra hovedkontoret. Vår høyeste prioritet er sikkerhet for både kunder, ansatte og samarbeidspartnere, skriver Marcussen.

– Et bevis

Brannberedskapsleder Kjell Espen Solhaug ved brannvesenet i Rana understreker det bileieren sier.

– Får du feilmeldinger fra bilen, må de tas på alvor. Det er denne brannen et bevis på.

Frank Westgård venter nå på sin nye Xpeng.

– Jeg håper ikke noe slikt skjer med den bilen, sier han, før han understreker:

– Det er viktig å få med at jeg ikke er skeptisk til elbiler, eller til Xpeng. Jeg håper den nye bilen min vil fungere bra.

Brannen førte til at verkstedet har fått røykskader, og verkstedet er inntil videre stengt.

Powered by Labrador CMS