– Det sto ganske høye flammer opp fra batteriet,
forteller brannberedskapsleder Kjell Espen Solhaug i brannvesenet i Rana.
Natt til tirsdag denne uka begynte det å brenne i
elbilbatteriet som sto i bilen til Xpeng-kunde Frank Westgård. Bare for noen uker siden hevdet importøren at batteriet
ikke er brannfarlig.
– Men denne brannen er et bevis på at man må ta
feilmeldinger på alvor, sier Solhaug i brannvesenet.
BILEIER: Frank Westgård.
Overoppheting
Motor
skrev i sommer om Frank Westgård på Helgeland, som i fjor høst kjøpte en ny
Xpeng G6 fra merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana.
Noen uker etter overtakelsen fikk han opp melding på
skjermen i bilen om at elbilens batteri er overopphetet.
Da bilen litt senere sto på merkeverkstedet, meldte
bilens systemer om at batteriet kunne ta fyr.
Verkstedet rullet raskt bilen ut på parkeringsplassen,
hvor den ble stående i mange måneder, i tilfelle den skulle begynne å brenne.
Annonse
– Ikke brannfarlig
Frank Westgård krevde å få heve kjøpet, men fikk avslag
helt inntil Motor i august tok kontakt med importøren og merkeforhandleren.
Da gikk importøren med på at Westgård skal få en ny tilsvarende
bil.
Importøren hevdet imidlertid at «bilen aldri har vært
brannfarlig».
– Bilen ble flyttet utendørs som en del av den
rutinemessige håndteringen. Dette innebærer ikke at bilen var eller er
brannfarlig, skrev markedssjef Trine Johansen hos importøren Xpeng Motors
Norway i en epost til Motor.
Høye flammer
BRANT OPP: Batteriet som brant sto i denne bilen.Foto: FRANK WESTGÅRD
Men ved 05-tiden tirsdag morgen denne uka begynte det å
brenne i elbilbatteriet.
Batteriet var ifølge brannvesenet da montert ut av bilen til
Westgård.
Bilen sto ute, mens batteriet sto på en tralle inne på verkstedet.
Politiet og brannvesenet rykket ut og meldte om full fyr
i batteriet, samt kraftig røykutvikling. Røyken var så ille at naboene ble bedt
om å holde vinduer lukket, skriver lokalavisen Rana Blad, som først omtalte brannen.
– Brannmannskapene våre fikk slått de høye flammene ned,
og deretter fikk de fraktet batteriet ut av bilverkstedet, forteller
brannberedskapsleder Kjell Espen Solhaug til Motor.
Først drøyt halvannen time etter at brannen startet, meldte
politiet at den var slukket.
Annonse
– Glad
Frank Westgård har nylig levert fra seg eierskapet til bilen og venter nå på en ny Xpeng. Han er glad han ikke eide bilen nå.
– Ja, jeg er veldig glad for at jeg ikke eier bilen.
Denne brannen viser at man må ta slike feilmeldinger som jeg fikk fra bilen, på
alvor, sier han til Motor.
Tirsdag fikk han bekreftet fra selgeren som han kjøpte
bilen fra, at brannen oppsto i bilen han har eid.
Daglig leder Roger Storrødvann ved merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana vil ikke
svare på spørsmål. Han henviser til PR-sjef Knut Arne Marcussen hos Xpeng-importøren.
Marcussen ønsker ikke å stille til intervju, men skriver i en tekstmelding at de tar brannen på største alvor.
– Dette er ikke et kjent problem med våre biler. Vi vil nå samarbeide tett med alle relevante instanser for å avklare hendelsesforløpet og årsaken. Vi har allerede involvert våre fremste tekniske ressurser fra hovedkontoret. Vår høyeste prioritet er sikkerhet for både kunder, ansatte og samarbeidspartnere, skriver Marcussen.
– Et bevis
Brannberedskapsleder Kjell Espen Solhaug ved brannvesenet
i Rana understreker det bileieren sier.
– Får du feilmeldinger fra bilen, må de tas på alvor. Det
er denne brannen et bevis på.
Frank Westgård venter nå på sin nye Xpeng.
– Jeg håper ikke noe slikt skjer med den bilen, sier han,
før han understreker:
– Det er viktig å få med at jeg ikke er skeptisk til
elbiler, eller til Xpeng. Jeg håper den nye bilen min vil fungere bra.
Brannen førte til at verkstedet har fått røykskader, og verkstedet
er inntil videre stengt.