LADEHYBRIDER: Biler fra kinesiske bilprodsenter finner stadig flere europeiske kunder, særlig med ladehybridene.
Foto: MG
Europa:
Kina forbi Japan i den største bil-klassen
De kinesiske bilmerkene begynner for alvor å få fotfeste i Europa og har en høyere markedsandel i familiesegmentet enn biler fra Japan.
En kraftig salgsøkning fra blant annet BYD, MG og Chery-eide Omoda og Jaecoo, har bidratt til å gi kinesiske bilmerker en samlet markedsandel på 7,4 prosent i det europeiske bilmarkedet i september, viser tall fra Dataforce, gjengitt i Automotive News.
På samme tid i fjor var markedsandelen 3,3 prosent.
Les alle Motors biltester:
Mellomstore SUV-er
Nær én av fem mellomstore SUV-er som ble solgt i september var kinesiske, noe som bidro til at de gikk forbi japanske merker basert på markedsandel. Økt slag av ladehybriden BYD Seal U ledet an, sammen med elbilene BYD Sealion 7 og Xpeng G6.
Dette har gjort at den kinesiske andelen i segmentet er 13,9 prosent i hele 2025. Dermed har kinesiske merker en høyere andel i dette segmentet enn biler fra Japan.
Også i segmentet for kompakt-SUV-er tar kinesiske merker større andel. MG HS, Jaecoo 7 og Omoda 5 bidro til å ta 13,2 prosent av segmentet i september.
Ikke straffetoll
For de mindre bilene er ikke det kinesiske inntoget like merkbart. Det samme gjelder blant de større premiumbilene.
For øvrig er ikke Volvo regnet inn som et kinesisk merke i denne sammenhengen.
Det er også verdt å merke seg at det særlig er med ladehybrider kinesiske merker virkelig kaprer markedsandeler.
BYD Seal U var den mest solgte ladehybriden i september, foran Volkswagen Tiguan, med 11.115 biler.
Et viktig poeng her er at kinesiske elbiler har tollbarrierer av ulik størrelse i EU-regionen, noe ladehybrider ikke har.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: