COMEBACK: Det var opprinnelig meningen at Macan-modellen til Porsche kun skulle være elektrisk, men et treigt elektrisk salg har endret den strategien. Bildet viser en 2015-modell Macan GTS som har en V6-motor på 360 hestekrefter.

Rykter:

Neste Macan kan få «forhjuls­trekk»

Det kan se ut som Porsche kommer til å bryte med en lang og stabil tradisjon når neste generasjon Macan med forbrenningsmotor kommer.

Publisert

Porsche bryter med en 94 år lang tradisjon i 2028 når de lanserer en erstatning for Macan med forbrenningsmotor. Det blir deres første produksjonsbil med forhjulstrekk, melder Autocar.

Nå må det kjapt sies at dette er en sannhet med modifikasjoner, for Macan skal kun ha firehjulsdrift – men plattformen og teknikken den baseres på, har forhjulstrekk når det ikke er behov for at begge akslingene er i drift.

Målet var 80 prosent elektrisk

Den nye SUV-en, kjent som M1 i Porsche-kretser, er en etterfølger til Macan-modellen som ble introdusert i 2014. 

Macan ble tatt ut av salg i EU i juli 2024 da den ikke oppfylte nye regler for nettsikkerhet. Produksjonen av modellen for andre globale markeder, blant annet Storbritannia, avsluttes neste sommer.

For noen år siden hadde Porsche som mål å gjøre 80 prosent av sitt globale salg elektrisk innen 2030. Macan, som lenge har vært den nest mest solgte modellen etter Cayenne, var ment å lede denne elbilsatsingen, dermed ble andre generasjon kun utviklet som elbil.

Porsche mente det var altfor høye kostnader knyttet til å utvikle to forskjellige versjoner. 

Siden den gangen har Porsche gått på en skikkelig resultatsmell, med et fall på 67 prosent før skatt i første halvdel av 2025 sammenlignet med året før. Markedet har vist seg å ikke være så modent for kun en elektrisk versjon av Macan, i tillegg har salget i Kina falt kraftig, mens Trumps tollregime skaper problemer i det viktige amerikanske markedet.

Som en Audi Q5

Dermed har Porsche snudd seg rundt og planlegger nå en Macan med forbrenningsmotor, som ikke har noe med elversjonen å gjør.

I stedet skal den baseres på en plattform som finnes i Volkswagen-systemet, som den nyeste versjonen av Audi Q5 bruker, kalt Premium Platform Combustion.

3 GENERASJON: Tredje generasjon Audi Q5 har nylig blitt lansert. Modellen tas ikke inn til Norge, her er det elektriske Q6 som gjelder.

Macan vil også ta i bruk Quattro-systemet som brukes i Q5. Men i stedet for bygge det kraftig om, slik at Porsche kan tilby et firehjulsdriftssystem som er basert på bakhjulsdrift – slik de gjorde med den første Macan – vil det i stedet i stor grad forbli umodifisert. Årsaken er kostnader.

Modellen skal være en del av selskapets forsøk på å motvirke fallende salg og fortjeneste. Q5-samarbeidet skal bidra til at den nye modellen kan få en kortere og billigere utviklingsperiode.

Normalt bruker Porsche fem år på å utvikle en bilmodell, med denne gangen skal det ta tre. Med andre ord skal Macan være klar i 2028.

PS: I Norge gjør den elektriske Macan det godt. Så langt i år, per 2. september, er det levert 972 nye Macan, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er 81 prosent av merkets leveranser i Norge, og bidrar til en vekst på 219 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS