DRAR SALG: Geely har opplevd kraftig vekst i Kina de siste årene, her er deres EX5.
Foto: GEELY
Nye tall fra Kina:
I år bryter Kina en elbil-barriere
For første gang vil kinesiske forbrukere i år kjøpe flere ladbare biler enn kjøretøy med forbrenningsmotor.
Det sier generalsekretær Fu Bingfeng i den kinesiske bilfabrikantorganisasjonen (CAAM) etter at elbilandelen vippet såvidt over 50 prosent av et halvårsalg på 10,9 millioner biler de første seks månedene.
BloombergNEF skriver at elbilandelen vippet over 50 prosent første gang i juli i fjor, men i det samlede 2024-volumet var fossilbilene i flertall.
Kanskje for siste gang.
Innbytte
Andelen helelektriske biler var på 28 prosent i verdens største bilmarked i fjor, men attraktive innbytteavtaler verdt nesten 30.000 kroner per bil har fått denne prosenten til å fyke i været.
Det er en betydelig slump når en kombi-størrelse elbil med over 400 km rekkevidde ikke koster mer enn drøyt 100.000 kroner – kliss ny.
«Kina er det eneste store bilmarkedet i verden hvor en elbil i gjennomsnitt er billigere enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor», ifølge BloombergNEF, som påpeker at det kinesiske konkurransebildet er mildt sagt krevende for vestlige produsenter.
Og de taper da også stadig markedsandeler i Kina.
PS: I løpet av det kommende året vil elbilmarkedet i Kina passere det totale bilmarkedet i USA, påpeker BloombergNEF.