STJERNESMELL: Hyundai Inster etter et ublidt møte med veggen i Euro NCAPs siste test.

Overraskende Euro NCAP-tester:

Elbil-nyheter floppet i sikkerhetstest

De første Europa-modellene fra et kinesisk stormerke flopper i den nyeste sikkerhetstesten til Euro NCAP. Skuffer gjør også Ford Puma Gen-e og Inster, Hyundais nye småbil.

Publisert

Euro NCAP, det ledende sikkerhetstestmiljøet for biler i Europa, slapp resultatene for ni nye modeller onsdag.

Fire av modellene fikk bare fire stjerner, skuffende nok.

Ford har to modeller som bare fikk fire stjerner, nye Puma Gen-E og tvillingene Tourneo Courier/e-Torneo Courier. Hyundais lille Inster skuffet også, mens kinesiske Cherys to søstermodeller Tiggo 7 og 8 begge endte på fire stjerner – selv etter å ha blitt testet to ganger.

– Disse testresultatene viser enda en gang at det er en stadig utfordring for bilfabrikantene å få et fem stjerners resultat. Og de tjener som en påminnelse om at uten en organisasjon som Euro NCAP til å gjennomføre slike uavhengige tester, ville europeiske forbrukere ikke ha en kilde å stole på når det gjelder sikkerheten i deres neste bil, heter det i en pressemelding fra Euro NCAP.

Smått for Ford

De nye resultatene inngår i en trend der mange av de rimeligere biler ikke scorer fullt hos Euro NCAP. De siste årene har både Jeep Avenger og Renault 5 skuffet stort i denne testen, noe som har vakt adskillig debatt.

Ikke desto mindre:

Puma Gen-E, den nyeste elbilen fra Ford, fikk svake resultater i tre av de fire testkategoriene, og endte med fire stjerner.

Euro NCAP gir bilen brukbare tall på sikkerhetsstøtte for barn, men den skuffer på både førersikkerhet, myke trafikanter og sikkerhetsassistanse.

Også minibilen Inster misser toppscore, ikke minst fordi den scorer svært lavt på førersikkerhet. Euro NCAP fant svakheter med døren ved førersetet. Når bilen fikk en smell i siden gikk låsen på døren opp, slik at den plutselig kunne åpne seg i fart.

FEM STJERNER: Zeekr 7X var en av fem biler som fikk maks score.

Kina-matt

Kinesiske Chery er på vei inn i det europeiske markedet, men mottakelsen for SUV-paret Tiggo 7 og Tiggo 8 er lunken. Kollisjonsputene langs sidevinduene løste seg ikke ut på riktig måte, og problemet ble ikke bedre da Chery fikk sjansen til å utbedre svakheten og teste bilen på nytt.

Nå har Euro NCAP anbefalt fabrikanten å gjøre en grundig vurdering av designet på sikkerhetssystemet.

Fords Tourneo Courir-varebiler fikk bare tre stjerner da de ble testen første gang i fjor, og var nå invitert til ny test. Resultatet ble bedre enn i fjor, men svake tall særlig på sikkerhetsassistanse gjorde at de endte med fire av fem stjerner.

Fem av fem

Fem biler fikk fem stjerner, tre er imidlertid ikke relevante for norske brukere – nemlig pickupen MG P9 EV, Omada 9 (et merke fra Chery-konsernet) og den kinesisk-svenske ladehybriden Lynk & Co 2 som ikke er for salg i Norge.

To av sistnevntes søstermodeller i Geely-konsernet hadde derimot strålende tall i testen, både Polestar 4 og Zeekr 7X endte på fem av fem, med særlig bra score på førersikkerhet.

Powered by Labrador CMS