LYSPUNKT: Den nye Macan-modellen har blitt godt mottatt i et år som ellers har vært vanskelig for Porsche.
Foto: PORSCHE
99 prosent ned:
Voldsomt resultatfall for Porsche
Porsche er midt i en større omlegging som en følge av strategiske bommerter. Det blir dyrt.
Porsches driftsresultat så langt i år, gjennom tre kvartaler, viser problemene selskapet har havnet i. 40 millioner euro er en nedgang på 99 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Porsche sier det er flere årsaker til dette:
- Omstillingen av produktstrategien.
- De utfordrende markedsforholdene i Kina, spesielt i luksussegmentet.
- «Engangseffekter» knyttet til batteriaktiviteter og organisatoriske endringer.
- I tillegg har økte utgifter fra amerikanske importtariffer også en innvirkning.
Lyspunkter
Alt er likevel ikke mørkt. Flere av kostnadene, blant annet produktstrategien der de skal satse flere drivlinjer, kan gi økte inntekter i tiden som kommer.
– Vi innretter Porsche mot sterk, langsiktig lønnsomhet. Vi forventer at 2025 er bunnen som går over i en merkbar forbedring for Porsche fra 2026 og utover. Målet vårt er å skjerpe merkevaren vår og gjøre produktene våre enda mer individuelle, eksklusive og attraktive, sier Jochen Breckner, styremedlem i Porsche AG, i en pressemelding.
Elektrisk vekst
Gjennom årets ni første måneder leverte Porsche 212.509 kjøretøy globalt, en nedgang på seks prosent. Andelen elektrifiserte kjøretøy skal ha økt «betydelig».
Av alle leverte kjøretøy var 23,1 prosent elektriske og 12,1 prosent ladehybrider. I Europa nådde andelen elektrifiserte kjøretøy 56 prosent. Den sterkeste veksten blant de seks modelllinjene sto Macan for, med 18 prosent og 64.783 leverte enheter
PS: For den norsk Porsche-importøren er det hyggeligere tall enn internasjonalt. Etter tre kvartaler var det levert 1123 nye Porscher, en vekst på 145 prosent sammenliknet med i fjor. Det er den elektriske Macan, lansert på slutten av fjoråret, som drar lasset med 913 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Elbilandelen til Porsche i Norge er 90 prosent.
Les alle Motors biltester: