I den
ustoppelige køen av nye bilmerker som neppe alle har hørt om før, har vi nå
kommet til Exlantix. Dette kinesiske merket ruller i disse dager inn på det
norske markedet.
Exlantix hører
til det statlige selskapet Chery Group, som er den fjerde største
bilprodusenten i verdens største bilmarked. Hvor merkene Omoda, Jaecoo,
Exlantix, og Aiqar bygges for eksport.
Exlantix er
det mest luksuriøse av disse merkene og skal lokke nordmenn med et stort flateinnhold, fine materialer og en forholdsvis lav pris.
Det er Autoisme, en del av Sandven-gruppen, som tar inn merket, og Norge er første
land i Europa som får biler fra Exlantix.
I første
omgang tilbys to modeller, SUV-en ET, og altså den store sedanen ES – omtalt i denne prøvekjøringen.
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrs¬graden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer henger¬feste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
ES er nær
fem meter lang, og naturlige konkurrenter vil være modeller som Zeekr 001 og Xpeng
P7.
Størrelsen
betyr god innvending plass, der baksetet byr på rikelig med beinplass, men takformen
gjør at mange vil sette issen i taket. Bak er det et bagasjerom som går langt
inn i bilen, men det er grunt og uten noe lasterom under gulvet. Bilen har
heller ikke frunk.
Med andre
ord har ikke Exlantix utnyttet plassen imponerende godt i ES, men bagasjeplassen er
helt adekvat, 400 liter.
Fersk i fremmed land
Testbilen
bar også preg av å være fersk i fremmed land. Bilens navigasjon var ikke på
plass, så vi var avhengige av Apple car play, og bilen snakket ikke med
alle ladeoperatørene.
Med andre
ord var det vrient å få til en effektiv langtur. Maks ladefart var av en eller annen grunn
heller ikke tilgjengelig. Det står 290 kilowatt i brosjyren, mens vi fikk ut
rundt 160 på det meste. Dette kan henge sammen de tidligere nevnte manglene, som
gjorde at det ikke gikk an å planlegge med forvarming eller kjøre til det var
lite igjen på batteriet.
Alt dette vil helt sikkert bli fikset via oppdateringer i tiden som kommer, men det gjør
at vi ikke kan uttale oss skråsikkert om hvordan dette faktisk vil fungere.
På veien gir
ES en solid storbilfølelse.
Fjæringen gir en lett duvende kjøreopplevelse,
som hinter om at det er komfort som er det viktigste. Bilen har flere kjøreprogram,
men i sport blir den for stiv, noe som ikke kler den.
Annonse
Langturskvalitet
ES har gode langturskvaliteter, med et behagelig støynivå selv i høyere hastigheter. Head-up-display med den mest nødvendige informasjonen er et pluss, mens resten av interiøret
holder et pent nivå.
COUPÉ: Taklinjen er i nærheten av en coupé-form, som stjeler takhøyde i baksetet. I 2027 kommer det en stasjonsvognutgave.
LANG: ES er nær fem meter lang. Det gir bilen fine linjer.
LADING: Når all programvare er oppgradert, skal ES ha en maks ladefart på 290 kilowatt. Ladeluken er på venstre bakskjerm.
STIL: Til forskjell fra svært mange andre kinesiske biler er designen til ES særegen.
LYSSHOW: Litt spesiell lysdesign hører med.
Som i så
mange andre av dagens biler er det minimalistisk. To skjermer, en liten foran
føreren og en større i midten, og et helt knappeløst miljø. Det betyr at alt må
gjøres via skjerm.
Ikke
uvanlig, men det er mye som må deaktiveres hvis ikke turen skal bestå av en
evig strøm av syntetisk kakling. Ifølge importøren skal det komme en løsning
med hurtigknapp på rattet som løser mye av dette, om ikke lenge.
Forbruksmessig
er det veldig stor forskjell på om turen foregår på motorvei eller der det er
60- og 80-soner. Forbruket i høye hastigheter er friskt, rundt 2,5 kWt per mil.
Mens det er noe helt annet der fartsgrensen er tosifret.
Mye bil for pengene
Vår opplevelse
er at rekkevidden vil være rundt 50 mil hvis det ikke går så fort, mens man kan
forvente 40 mil eller mindre på motorvei. Dette under lune høstforhold.
Som biltype
er ES litt utenfor allfarvei, store sedaner er ikke noe folk flest er
interessert i. At det i tillegg er fra en produsent uten historie i Norge, borger ikke for at det blir mange av dem på veiene.
INGEN KNAPPER: Interiøret er veldig i tiden, med rene flater og minimalt med knapper. Materialkvaliteten er på et høyt nivå.
SALGSMÅL: Importøren sikter mot lå evere ut 1440 Exlantix i det første hele året merket er på markedet, altså neste år.
VINGE: På hekken har ES en spoiler som popper opp.
SMALT: Bagasjerommet går langt inn, mens det kun er en liten bakluke. Seteryggen kan deles 40/60, men det er ingen skiluke.
IKKE OPPDATERT: Testbilen hadde en del programvaremangler, importøren sier dette skal falle på plass med oppdateringer.
ROMSLIG: Plassen for baksetepassasjerene er det ingen grunn til å klage på.
Det som kan tale
for et visst volum, er prisen – og det du faktisk får for under 600.000 kroner. ES
er en stor og flott bil, den skiller seg ut og ser ut som en bil som koster mye
penger.
Utstyrsnivået
er premium, og det samme er den opplevde kvaliteten. Litt ugress i programvaren
er forhåpentligvis noe som blir luket bort med det første, da blir det vanskelig
å finne en tilsvarende bil i samme prisnivå.
Samtidig er det grunn til å tro at de aller fleste potensielle Exlantix-kundene vil gå for SUV-versjonen ET, som er priset temmelig likt.