KOMMER IKKE TILBAKE: Tesla-eiere har en stadig høyere tendens til å velge andre merker neste gang.

USA:

Teslas kunde­lojalitet stuper

Tidligere var Teslas kunder de desidert mest lojale i USA, som innebar at det var en stor sjanse for at de kjøpte samme merke neste gang. Nå er den tiden over.

Publisert

Teslas kundelojalitet stuper i USA, melder Automotive News. Det er ikke lenge siden merket hadde den klart sterkeste lojaliteten.

Tidligere Tesla-kunder sprer seg nå til andre merker og andre drivlinjer enn den elektriske.

En analytiker Automotive News har snakket med, sier de forlater Tesla på grunn av et aldrende modellutvalg, en begrenset produktportefølje med bare to volummodeller og tap av merkevareverdi på grunn av Elon Musks høyreorienterte politiske aktivisme.

Ford passerte

Ford passerte Tesla i andre kvartal. Ford oppnådde en merkelojalitet på 59,6 prosent mot Teslas 58,1 prosent, ifølge S&P Global Mobility. Chevrolet var på tredjeplass med 58 prosent.

Les også: Tesla med laveste andel på åtte år

Teslas lojalitetstall falt med 9,4 prosentpoeng fra andre kvartal i fjor. Bare Dodge hadde et større fall, på 12,7 prosentpoeng i samme periode.

– Tesla har falt dramatisk. Tesla lå på midten til øvre del av 60-tallet før lojalitetsscoren begynte å falle tidlig i år, sier Tom Libby, direktør for lojalitetsløsninger hos S&P Global Mobility. 

Går over til bensin

Tesla-eiere går ikke bare over til merker med nye elbilmodeller, som Hyundai og Cadillac, men også til Chevrolet-bensinbiler og Volvo-hybrider, ifølge tallene til S&P Global Mobility. 

– Hvis de vil ha et stort kjøretøy, må de kanskje velge amerikansk og bensin, sier Libby. 

70 prosent av Tesla-eiere valgte en elbil som sin neste bil i første halvdel av året, 30 prosent byttet til biler som bruker fossilt drivstoff. 

– Det er overraskende å se antallet som går over til bensin, sier Libby. 

Powered by Labrador CMS