FØRSTE RUNDE: Her lastes den første ladningen med Exlantix-biler om bord i et fartøy som skal til Norge.Foto: EXLANTIX
Exlantix:
På vei til Norge
Chery er et av Kinas største bilselskap, og skal bruke Norge som testland for salg av Exlantix i Europa. Nå er de første bilene på vei, og den norske prisen er klar.
Det har en tid vært klart at Sandven-gruppen, gjennom Autoisme AS, skal importere det kinesiske bilmerket Exlantix til Norge.
Exlantix er et bilmerke under det kinesiske selskapet Chery Group, som er den fjerde største bilprodusenten i verdens største bilmarked. Hvor merkene Omoda, Jaecoo, Exlantix, og Aiqar bygges for eksport.
Norge er valgt som første marked for selskapets lansering i Europa. Årsaken til at nettopp Norge er valgt som dette, skal være høy etterspørsel etter elbiler, og en infrastruktur som ligger langt foran andre europeiske land.
Nå melder importøren at det første partiet med EU-godkjente Exlantix ET og ES er på vei i båt. Det skal være snakk om «over hundre biler».
Exlantix ETFoto: EXLANTIX
Exlantix ESFoto: EXLANTIX
Planen er at Exlantix skal utvide ytterligere, og spesielt innenfor markeder som Danmark og Finland.
– Norge er et avgjørende første steg i vår globale reise, og vi ser frem til å bygge relasjoner med europeiske kunder. Vi er trygge på at vår innovasjon, kvalitet og ikke minst service vil vinne deres tillit, forteller Nathan Xue, Markedssjef i Exlantix, i pressemeldingen.
Annonse
To modeller
I første omgang er det to modeller som skal lanseres, ES og ET.
ES er en sedan i fastback-design med lave 0,205 i luftmotstand. ET er en SUV som beskrives som «premium».
Modellene kommer i ulike varianter:
ES 77 kWt Premium AWD, 505 kilometer rekkevidde (WLTP).
ES 100 kWt Performance AWD, 610 kilometers rekkevidde.
ET 77 kWt Premium AWD, 427 kilometers rekkevidde.
ET 77 kWt Premium+ AWD, 427 kilometers rekkevidde.
ET 100 kWt Performance AWD, 525 kilometers rekkevidde.
ES starter på 499.000 kroner, og ET på 539.000 kroner. Bilene skal ha mye standardutstyr.