BARE EL, TAKK: Stellantis-fabrikken i Ellesmere i Storbritannia gikk over til å bare lage elbiler i september 2023.

Bloombergs analyse:

Hvor fort kommer elbilskiftet til å skje?

Elbil-innrykket skjer i et svært ulikt tempo rundt om i verden. Ekspertene i BloombergNEF har vurdert omstillingstakten i en ny analyse.

Publisert

Få bransjeaktører har bedre oversikt enn teamet i BloombergNEF (NEF står for New Energy Finance), og deres årlige elbil-rapport Electric Vehicle Outlook er et must for den som vil følge utviklingen.

Årets rapport ser blant annet på hvor langt elbilutviklingen er kommet i de ulike markedene, og hvordan denne står seg i takt med selskapets fremskrivninger av utviklingen de kommende årene.

For spennet er ekstremt, konstaterer BloombergNEF – og spår en global elbilandel på 42 prosent av nybilsalget i 2030 med Kina på 80 prosent i den ene enden av skalaen og Japan med 11 prosent i den andre, for å holde oss til to av verdens nasjoner med en bilindustri av betydning.

Nybilsalget i Norge er allerede rundt 95 prosent helelektrisk, men for bilparken samlet er elbilene ennå en minioritet.

Det varer antagelig ikke så mange år til.

Henger etter

I globalt perspektiv forventer BloombergNEF en elbilandel på 40 prosent av den totale bilparken i 2040, men elbilene vil være i flertall i Norge i 2030, Kina i 2033, California 2037 og Tyskland i 2039.

I 2040 vil elbilandelen av den totale bilparken i Norden være på 72 prosent, Kina 69 prosent og Storbritannia 66 prosent, ifølge rapporten.

Men USA og Japan – de to bilindustrigigantene hvor skiftet skjer saktest – vil henge kraftig etter.

Og særlig i USA er usikkerheten stor, nå som det politiske flertallet har valgt å parkere alle insentiveordninger for kjøp av elektriske biler fra 1. september.

Velger ulikt

BloombergNEF påpeker at de ulike landenes preferanser for ulike drivstoff-teknologier gjør konkurransebildet litt uoversiktlig.

Men generelt gjelder at de helelektriske bilene kommer med størst potensialeS utslippsreduksjon – som er den underliggende driveren for bilpolitikken i de aller fleste land.

Det heter blant annet:

«Salget av elbiler i Japan og Tyskland har vært skuffende de siste to årene, delvis på grunn av raskere opptak av henholdsvis hybrider og mildhybrider. Kjøpere av personbiler i India har tatt i bruk kjøretøy drevet på naturgass (CNG) i et raskt tempo. I Brasil er kjøretøy som kan kjøre på en høy blanding av biodrivstoff fortsatt svært populære».

Powered by Labrador CMS