BARE EL, TAKK: Stellantis-fabrikken i Ellesmere i Storbritannia gikk over til å bare lage elbiler i september 2023.
Foto: STELLANTIS
Bloombergs analyse:
Hvor fort kommer elbilskiftet til å skje?
Elbil-innrykket skjer i et svært ulikt tempo rundt om i verden. Ekspertene i BloombergNEF har vurdert omstillingstakten i en ny analyse.
Få bransjeaktører har bedre oversikt enn teamet i BloombergNEF (NEF står for New Energy Finance), og deres årlige elbil-rapport Electric Vehicle Outlook er et must for den som vil følge utviklingen.
Årets rapport ser blant annet på hvor langt elbilutviklingen er kommet i de ulike markedene, og hvordan denne står seg i takt med selskapets fremskrivninger av utviklingen de kommende årene.
For spennet er ekstremt, konstaterer BloombergNEF – og spår en global elbilandel på 42 prosent av nybilsalget i 2030 med Kina på 80 prosent i den ene enden av skalaen og Japan med 11 prosent i den andre, for å holde oss til to av verdens nasjoner med en bilindustri av betydning.
Nybilsalget i Norge er allerede rundt 95 prosent helelektrisk, men for bilparken samlet er elbilene ennå en minioritet.
Det varer antagelig ikke så mange år til.
Henger etter
I globalt perspektiv forventer BloombergNEF en elbilandel på 40 prosent av den totale bilparken i 2040, men elbilene vil være i flertall i Norge i 2030, Kina i 2033, California 2037 og Tyskland i 2039.
I 2040 vil elbilandelen av den totale bilparken i Norden være på 72 prosent, Kina 69 prosent og Storbritannia 66 prosent, ifølge rapporten.
Men USA og Japan – de to bilindustrigigantene hvor skiftet skjer saktest – vil henge kraftig etter.
Og særlig i USA er usikkerheten stor, nå som det politiske flertallet har valgt å parkere alle insentiveordninger for kjøp av elektriske biler fra 1. september.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Velger ulikt
BloombergNEF påpeker at de ulike landenes preferanser for ulike drivstoff-teknologier gjør konkurransebildet litt uoversiktlig.
Men generelt gjelder at de helelektriske bilene kommer med størst potensialeS utslippsreduksjon – som er den underliggende driveren for bilpolitikken i de aller fleste land.
Det heter blant annet:
«Salget av elbiler i Japan og Tyskland har vært skuffende de siste to årene, delvis på grunn av raskere opptak av henholdsvis hybrider og mildhybrider. Kjøpere av personbiler i India har tatt i bruk kjøretøy drevet på naturgass (CNG) i et raskt tempo. I Brasil er kjøretøy som kan kjøre på en høy blanding av biodrivstoff fortsatt svært populære».