KINESISK NISSAN: N7 er et resultat av Nissans samarbeid med Dongfeng.

Knekte koden:

Kineserne lager de beste japanske bilene

Ikke-kinesiske merker har de siste årene hatt store problemer med å friste kundene i verdens største bilmarked, nå ser det ut til at Nissan og Toyota har knekt koden.

Publisert Sist oppdatert

På vårparten lanserte de japanske bilprodusentene Nissan og Toyota hver sine nye elbilmodeller i Kina, og fikk til noe utenlandske bilmerker har slitt med i flere år:

Å få kinesiske kunder til å kjøpe japanske biler. 

Den uvanlige suksessen viser at to faktorer er nøkkelen til suksess i Kinas elbilmarked, som domineres av kinesiske merker, melder Automotive News.

Lokal produktutvikling er avgjørende, ved siden av aggressiv prising.

De nye modellene ble utviklet i Kina av ingeniører som hovedsakelig er kinesiske statsborgere, ifølge informasjon fra Toyota og Nissan.

UTVIKLET I KINA: Toyota bZ3X er utviklet i Kina, for det kinesiske pubikum.

Maksimal produkttilpasning

Ingen produserer flere biler her i verden enn Toyota, og det japanske industrilokomotivet har fabrikker over hele kloden. Men i Kina har de slitt med fotfestet de siste årene – som de andre japanske fabrikantene.

To modeller markerer nå et gjennombrudd:

  • Toyota bZ3X, en kompakt elektrisk crossover, ble designet og konstruert av Toyotas kinesiske forsknings- og utviklingssenter for elektrifiserte kjøretøy i Changshu. 
  • Nissan N7, en stor elektrisk sedan, er den første modellen basert på en ny modulær arkitektur laget eksklusivt for elektrifiserte kjøretøy av Nissans samarbeidspartner Dongfeng Motor Group.

Bilproduksjon etter kinesiske prinsipper førte til at selve utviklingen gikk fort, rundt halvannet år, og med kinesisk design og konstruksjon var det maksimal produkttilpasning for kinesiske bilkjøpere.

Her er eksempelvis datakraft viktig. Kundene vil ha biler som byr på sømløs og rask teknologi. 

Prisen

bZ3X har en 14,6-tommers berøringsskjerm i midten, drevet av en 8155-brikke fra Qualcomm. Infotainmentsystemet i N7 drives av Nvidias Drive Orin X-brikke.

I tillegg gjør det at bilene er utviklet i Kina at de kan konkurrere på pris. bZ3X koster rundt 150.000 kroner, Nissans modell litt mer. Og ingen av dem er småbiler.

Begge modellene har truffet så godt at problemet nå er produksjonskapasiteten. 

Det ser med andre ord ut til at nøkkelen til suksess i Kina rett og slett er å utvikle en kinesisk bil, uansett hvor bilmerket egentlig hører hjemme.

Powered by Labrador CMS