BJELLESAU: Nismo-utgaven av Ariya er laget for å vise hvor kul modellen kan bli. En image-bygger for til kunder som ønsker det lille ekstra.Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo
En ufornuftig Nissan Ariya
Nissan Ariya er et fornuftig kjøp, men det finnes også en versjon som ikke er det – det er gøy.
Det er tre
år siden Nissan Ariya kom på markedet. For den norske importøren har det vært
en grei suksess, ikke helt Leaf, men drøyt 10.000 biler er slett ikke verst.
Og det er
ikke så rart, Ariya en fin familiebil, med rekkevidde og størrelse som duger
for de aller fleste. I tillegg har den et litt spesielt utseende, uten at det blir rart, og ikke minst er interiøret svært stilig.
Ariya er
også tilgjengelig i flere varianter. Mest populær er varianten med
firehjulsdrift og det store batteriet, men også utgaven med det mindre
batteriet og forhjulsdrift går bra. Sistnevnte med en pris som gir mye bil for
pengene.
Konkurrenter: Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N, Kia EV6 GT
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Nå har også
Nissan kommet med en utgave som er mer i den andre enden av skalaen når det
kommer til Ariya.
De har
nemlig sluppet til Nismo-gjengen, avdelingen som for Nissan er det samme som
for eksempel AMG for Mercedes. Folk som skal gjøre bilene sprekere og
morsommere.
Nå skal de
sies at Ariya ikke er et ideelt utgangspunkt for en sportslig bil. En
familie-SUV som veier 2,2 tonn trenger ekspertise for å at noen slikt skal
skje.
Vi var i
Sør-Frankrike tidlig i 2025 og prøvde Ariya Nismo for første gang, nå har den
kommet hit, og da var det på sin plass å sjekke hvordan den kler norske forhold.
Nå skal de sies at noen kjølige, tidlige, høstdager ikke er så langt unna de Nice
og omegn bød på å i januar.
Norsk asfalt
Men den
norske asfalten er noe eget, det kan også veistandarden være. Det fikk vi
merke.
Ariya er i
utgangspunktet en bil som er fredelig, men norsk bygdeasfalt, og bredere hjul
enn på standardutgavene, gir mer lyd i kupeen.
På samme vei
kan man samtidig få utnyttet alle oppgraderingene Nismo-utgaven har
sammenliknet med de andre utgavene. Det har blitt en bil som tåler mer trøkk i
svinger, den ligger rolig og flatt, og klarer delvis å skjule at det er godt
over to tonn bil vi snakker om.
Styringen er
også flikket på, den er fast og fin, men føles litt vag i senter.
Krefter er
det rikelig av, men i disse elbiltider er det ikke imponerende mye. Null til
hundre på fem sekunder blir grusa av biler som selges som helt normale
familiebiler.
Samtidig:
Hvem trenger mer krefter enn det Ariya Nismo byr på?
Nismo er 0,7
sekunder raskere enn en standard e4orce Ariya, det henger sammen med en
effekt som er 130 hestekrefter over.
Annonse
Fint understell
Det viktige
med Ariya Nismo er likevel at understell, og dermed kjøreegenskapene, er bygget
for kreftene bilen kommer med. Noe som langt fra er standarden for
familieelbiler med mye effekt.
Det er ikke
feil å si at det mer sportslige oppsettet også påvirker komforten, men ikke mer
enn at selv en vei som ikke har sett en asfaltarbeider siden forrige århundre, blir overvunnet uten at tupeen faller av.
Man kan
velge mellom flere kjøremodus, hvor den heftigste selvsagt heter Nismo. Her
blir styring og gassrespons litt mer direkte.
Setene foran
er også utstyrt med noe mer støtte i sidene, så man ikke skal skli rundt under inspirert
kjøring.
FARTSSTRIPER: Røde fartsstriper hører med på en sportslig bil.
GODT SKODD: Ariya Nismo kommer på 20-tommers Eneki-aluminiumsfelger med sportslige dekk fra Michelin.
SPOILER: En liten spoiler hører også med på en sporty bil.
Hvis man
er i markedet for en fornuftig bil, men egentlig ønsker seg en sporty farkost,
kan Nismos versjon av Ariya være et triks.
I tillegg
får man en del kule dekorelementer, med sideskjørt og spoilere. Litt røde
streker her og der, og noen Nismo-merker. Dette gjør at kjenneren ser at du har
gått til anskaffelse av noe som ikke er helt ordinært.
Barbert rekkevidde
Men dette
har også en noe negativ effekt, det gir faktisk dårligere aerodynamikk. Noe som
gjør at Ariya Nismo, i kombinasjon med bredere dekk, bruker mer energi. Faktisk
så mye at rekkevidden blir barbert med 10 mil. Da hjelper det heller ikke at
Ariya i utgangspunktet har en heller moderat ladefart på 130 kilowatt.
NISMO: Nissan legger ikke skjul på at Nismo-avdelingen har vært involvert.
SPORTY: Røde effekter og sportsseter skiller Nismo-utgaven fra de andre innvendig.
FORSATT FAMILIE: Til tross for de sporty ambisjonene, er Ariya Nismo stadig en familiebil.
Utover dette
har bilen også en spesiell detalj bak. Som et hint til Nissans Formel
E-satsning, er det satt inn et trekantet tåkelys identisk med racingbilenes
bremselys. Tøft. Men også litt dustete. For det gjør at Ariya Nismo ikke kan ha
hengerfeste.
Det er
en showstopper for mange.
Nå er det
heller ikke meningen at Nismo-versjonen skal gi Ariya stort volum, det er en
bjellesau som skal løfte imaget til modellen, og vise hva supportavdelingen
kan få til med en helt vanlig bil.
Så vil man
betale noen titusener for mindre fornuft, men mer moro, kan Ariya Nismo
være noe som nærmer seg midten av blinken.