BJELLESAU: Nismo-utgaven av Ariya er laget for å vise hvor kul modellen kan bli. En image-bygger for til kunder som ønsker det lille ekstra.

Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo

En ufornuftig Nissan Ariya

Nissan Ariya er et fornuftig kjøp, men det finnes også en versjon som ikke er det – det er gøy.

Publisert

Pluss:

Ser bra ut, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse

Minus:

Rekkkevidde, ladefart, prispåslaget

Det er tre år siden Nissan Ariya kom på markedet. For den norske importøren har det vært en grei suksess, ikke helt Leaf, men drøyt 10.000 biler er slett ikke verst.

Og det er ikke så rart, Ariya en fin familiebil, med rekkevidde og størrelse som duger for de aller fleste. I tillegg har den et litt spesielt utseende, uten at det blir rart, og ikke minst er interiøret svært stilig.

Ariya er også tilgjengelig i flere varianter. Mest populær er varianten med firehjulsdrift og det store batteriet, men også utgaven med det mindre batteriet og forhjulsdrift går bra. Sistnevnte med en pris som gir mye bil for pengene.

Nissan Ariya Nismo

  • Pris: 536.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris med Motor-pakka*: 565.000
  • Drivlinje: 87 kWt (netto), batterielektrisk motor. 429 hk./600 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 417 km/24,5 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 130 kW.
  • 0–100/toppfart: 5 sek./200 km/t.
  • Dekkdimensjon: 255/45-20
  • Vekt/nyttelast: 2202/372 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 415 liter/-/75 kg.
  • Lengde/bredde (inkl speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 466/217/167/17.
  • Konkurrenter: Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N, Kia EV6 GT
  • *Motor-pakka: Her velger vi den utstyrs­graden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer henger­feste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

Nå har også Nissan kommet med en utgave som er mer i den andre enden av skalaen når det kommer til Ariya.

De har nemlig sluppet til Nismo-gjengen, avdelingen som for Nissan er det samme som for eksempel AMG for Mercedes. Folk som skal gjøre bilene sprekere og morsommere.

Nå skal de sies at Ariya ikke er et ideelt utgangspunkt for en sportslig bil. En familie-SUV som veier 2,2 tonn trenger ekspertise for å at noen slikt skal skje.

Vi var i Sør-Frankrike tidlig i 2025 og prøvde Ariya Nismo for første gang, nå har den kommet hit, og da var det på sin plass å sjekke hvordan den kler norske forhold. Nå skal de sies at noen kjølige, tidlige, høstdager ikke er så langt unna de Nice og omegn bød på å i januar.

Norsk asfalt

Men den norske asfalten er noe eget, det kan også veistandarden være. Det fikk vi merke.

Ariya er i utgangspunktet en bil som er fredelig, men norsk bygdeasfalt, og bredere hjul enn på standardutgavene, gir mer lyd i kupeen.

På samme vei kan man samtidig få utnyttet alle oppgraderingene Nismo-utgaven har sammenliknet med de andre utgavene. Det har blitt en bil som tåler mer trøkk i svinger, den ligger rolig og flatt, og klarer delvis å skjule at det er godt over to tonn bil vi snakker om.

Styringen er også flikket på, den er fast og fin, men føles litt vag i senter.

Krefter er det rikelig av, men i disse elbiltider er det ikke imponerende mye. Null til hundre på fem sekunder blir grusa av biler som selges som helt normale familiebiler.

Samtidig: Hvem trenger mer krefter enn det Ariya Nismo byr på?

Nismo er 0,7 sekunder raskere enn en standard e4orce Ariya, det henger sammen med en effekt som er 130 hestekrefter over.

Fint understell

Det viktige med Ariya Nismo er likevel at understell, og dermed kjøreegenskapene, er bygget for kreftene bilen kommer med. Noe som langt fra er standarden for familieelbiler med mye effekt.

Det er ikke feil å si at det mer sportslige oppsettet også påvirker komforten, men ikke mer enn at selv en vei som ikke har sett en asfaltarbeider siden forrige århundre, blir overvunnet uten at tupeen faller av.

Man kan velge mellom flere kjøremodus, hvor den heftigste selvsagt heter Nismo. Her blir styring og gassrespons litt mer direkte.

Setene foran er også utstyrt med noe mer støtte i sidene, så man ikke skal skli rundt under inspirert kjøring.

FARTSSTRIPER: Røde fartsstriper hører med på en sportslig bil.
GODT SKODD: Ariya Nismo kommer på 20-tommers Eneki-aluminiumsfelger med sportslige dekk fra Michelin.
SPOILER: En liten spoiler hører også med på en sporty bil.

Hvis man er i markedet for en fornuftig bil, men egentlig ønsker seg en sporty farkost, kan Nismos versjon av Ariya være et triks.

I tillegg får man en del kule dekorelementer, med sideskjørt og spoilere. Litt røde streker her og der, og noen Nismo-merker. Dette gjør at kjenneren ser at du har gått til anskaffelse av noe som ikke er helt ordinært.

Barbert rekkevidde

Men dette har også en noe negativ effekt, det gir faktisk dårligere aerodynamikk. Noe som gjør at Ariya Nismo, i kombinasjon med bredere dekk, bruker mer energi. Faktisk så mye at rekkevidden blir barbert med 10 mil. Da hjelper det heller ikke at Ariya i utgangspunktet har en heller moderat ladefart på 130 kilowatt.

NISMO: Nissan legger ikke skjul på at Nismo-avdelingen har vært involvert.
SPORTY: Røde effekter og sportsseter skiller Nismo-utgaven fra de andre innvendig.
FORSATT FAMILIE: Til tross for de sporty ambisjonene, er Ariya Nismo stadig en familiebil.

Utover dette har bilen også en spesiell detalj bak. Som et hint til Nissans Formel E-satsning, er det satt inn et trekantet tåkelys identisk med racingbilenes bremselys. Tøft. Men også litt dustete. For det gjør at Ariya Nismo ikke kan ha hengerfeste.

Det er en showstopper for mange.

Nå er det heller ikke meningen at Nismo-versjonen skal gi Ariya stort volum, det er en bjellesau som skal løfte imaget til modellen, og vise hva supportavdelingen kan få til med en helt vanlig bil.

Så vil man betale noen titusener for mindre fornuft, men mer moro, kan Ariya Nismo være noe som nærmer seg midten av blinken. 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS