TAR DU POENGET? Wei Haigang, internasjonal direktør for kinesiske GAC, understreket at den statseide, kinesiske bilgiganten har noe skreddersydd på gang for Europas bilkjøpere.

IAA-utstillingen:

– Kina vil vinne, Europa vil bare ikke tape

Det er bilfest i München, men fredag klarner Europas biltopper sine røster for å synge sin klagesang for EU-kommisjonens president Ursula van der Leyen. Mange ber henne lukke ørene.

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN (Motor): IAA-utstillingen som arrangeres i München, er tilsynelatende en manifestering av at Tysklands bilgiganter fortsatt kan, men den kommer mot et bakteppe der en presset industri krever at EU bremser tempoet i den planlagte utfasingen av biler med forbrenningsmotor fra 2035.

Salget av elektriske biler er så dårlig at de trenger å selge bensin- og dieselmodeller noen år til, heter det, selv om elbilandelen i Europa nå har krøpet over 20 prosent av nybilsalget.

Ropet fra tysk bilindustri kommer samtidig som konkurransen bare forsterker seg fra Kina. For tre år siden hadde kinesiske fabrikanter 11 elbilmodeller til salgs i Europa, nå er tallet over 30. En kinesisk industri som nå slipper i gjennomsnitt 18 nye modeller hver eneste uke, har ingen planer om å bremse takten.

Ledet an av BYD, som kommer til München med en ny billig-elbil (Dolphin Surf) og en ladehybrid som matcher perfekt på europeiske preferanser (Seal 06 DM-i Touring), er den kinesiske giganten ventet å passere – og snart parkere – Tesla i det europeiske markedet.

Og det tyske svaret?

Klassiske SUV-modeller i kraftig oppgradert innpakning fra premiumlederne BMW og Mercedes, samt en småbilutrulling uten sin like fra Volkswagen-konsernet.

TYSK STOLTHET: Volkswagen-sjef Thomas Schäfer foran den første VW-modellen han har hatt ansvar for, ID. Polo – med resten av smågodtposen lenger bak på podiet.

Har slakket… litt

Modellslippet kommer samtidig som industriens klagesang til EU lyder stadig høyere, men det er høyst usikkert om det er noe å hente fra van der Leyen. EU har allerede slakket tøylene litt med en ny vurdering av fremdriften på utslippsreduksjonene, men samtidig har tollmurene knapt bremset konkurransen fra Kina.

Det er ikke godt nok, hevder bilfabrikantene, som mener de har bedre svar – og ikke bare syter for sin syke mor.

– En europeisk politikk som oppmuntrer til å skifte ut gamle biler med nye, fra en bred miks av drivlinjer, vil ha en større effekt på globale CO2-utslipp enn det vi nå ser fra nybilmarkedet, sier den nye Stellantis-sjefen Antonio Filosa.

BMWs toppsjef Oliver Zipse er på samme ark:

– Vi gjør ikke oss selv noen tjeneste med å sette en dato mange år frem som hele industrien må forplikte seg til. Det mest absurde ved det hele, er at Shell og BP og de andre selskapene som faktisk produserer drivstoffet, ikke møtes med noen utslippskrav i det hele tatt, sier han.

GUTEN TAG FRA KINA: Fullt hus på IAA når Xpengs nestsjef Brian Gu på plettfritt engelsk ĺegger ut Xpengs planer.

Kan tape en formue

Men hva med dem som faktisk har forholdt seg til EUs løypemelding og planlagt sin kommende portefølje ut fra en kjøreordre om at forbrenningsmotoren i praktisk skal bort innen 2035?

Slike fabrikanter, med koreanske Kia og Hyundai i spissen – står i fare for å tape de virkelig store pengene.

– Vi har et skred av elektriske biler på gang de neste årene, og hvis vi plutselig må stanse lanseringen av elbiler vil det koste oss en formue, sier Kias Europa-sjef Marc Hedrich.

– Vi har forberedt oss i mange år for å være 100 prosent elektriske i 2035, slik EU har stilt krav om, blant annet ved å bygge en ny fabrikk for produksjon av elbiler i Slovakia.

Hedrich bare fnyser av klagesangen til de tyske produsentene med Mercedes-sjefen Ola Källenius i spissen:

– Dette er den samme fyren som for noen få år siden lovet at hans selskap bare skulle selge elbiler i 2030.

Vinnervilje

For mektige Volkswagen markerer IAA-utstillingen det kanskje viktigste elbil-øyeblikket til nå, med utrullingen av en flåte elektriske, forhjulsdrevne småbiler til 25.000 euro.

Konsernsjefen Oliver Blume har tatt til orde for en realitetssjekk rundt EU-kravene.

– Vi forventer å selge hundretusenvis av disse småbilene vi nå presenterer. Det er vårt bidrag til skiftet vi står foran. Markedet for småbiler vil firedoble seg i Europa de neste årene. Men vi trenger en tilsvarende forpliktelse fra Europas politikere, sa Blume under Volkswagens pressekonferanse i München.

VÅR SKJERV: Oliver Blume, konsernsjef i Violkswagen, mener de rimeligere småbilene er deres bidrag til det grønne skiftet.

Men én ting er slappere utslippskrav, som van der Leyen kanskje eller kanskje ikke vil åpne opp for.

Verre er det med kineserne, som bare lar det velte inn med elektrifiserte bilmodeller i alle størrelser. Med håndplukkede sjefer fra den tradisjonelle, europeiske industrien som nye nøkkelspillere på laget, trimmer de modellutvalg, kjøpspreferanser og prisvillighet med en systematikk og innstilling som tar pusten fra en gammel Fritz.

– Forskjellen er helt grunnleggende: Kineserne vil vinne for enhver pris, europeerene vil bare ikke tape, sier Thomas Schemera, den nye direktøren i GAC, som kom til den statseide bilmastodonten i Guangzhou etter årtier i BMW-systemet.

Dyrere for de små

Markedsundersøkelser forteller at tyske bilkjøpere skepsis mot kinesiske produkter er avtagende. Og i en konkurranse hvor pris blir en stadig viktigere faktor, er en innstegspris på 25.000 euro for de nye småbilene knapt så attraktivt som Volkswagen ønsker.

En undersøkelse fra NAFs søsterorganisasjon ADAC viser at bilkundene må betale over 80 prosent mer for en småbil i dag enn de måtte i 2013, samtidig som utvalget av slike biler har blitt betydelig dårligere.

I gjennomsnitt koster småbiler – av alle slags drivlinjer – nå rundt 25.000 euro i Tyskland. Vil du kjøpe en liten bil med forbrenningsmotor i dag, må du betale 76 prosent mer enn i 2019 for en gjennomsnittsmodell.

Se flere av våre saker fra utstillingen her:

Powered by Labrador CMS