POLITIKK: Tesla-sjef Elon Musk under Conservative Political Action Conference (CPAC) i Maryland i februar i år.

Ny studie:

Tesla har tapt enormt på Musks aktiviteter

Ifølge en ny studie har Elon Musks «polariserende og partiske handlinger» kostet Tesla over én million solgte kjøretøy bare i USA. Det har konkurrentene profitert på.

Publisert

Forskere ved National Bureau of Economic Research og Yale har brukt meningsmålinger og kjøretøyregistreringer på fylkesnivå for alle elbiler og hybridbiler fra mars 2020 til april 2025, for å se hvordan Elon Musks politiske aktivitet har påvirket Tesla. Resultatene gjengis i Electrek.

Studien er kalt «The Musk Partisan Effect on Tesla Sales».

Her har de sporet hvordan salgstrender endret seg i fylker med sterk demokratisk oppslutning, kontra fylker med sterk republikansk oppslutning. 

Twitter

Det viktige skillet er Elon Musks oppkjøp av Twitter i oktober 2022, som ble til X.

Før dette var fylker med en overvekt av demokrater entusiastiske overfor Tesla. Noe som henger sammen med at folk som er liberale historisk sett har vært bilkunder som har gått over til elbil.

Les også:  Tesla gir Musk lønns­pakke på 29 mrd. dollar

Etter oktober 2022 endres dette kraftig i takt med Musks stadig økende politiske aktivitet. Med blant annet fravær av innholdsmodering av ekstremistiske utsagn på Twitter og Musks enorme kampanjebidrag til Trump.

Studien viser at Musks aktiviteter gikk direkte mot «hans mest lojale kundebase».

Tapt salg

Det er i seg selv ikke oppsiktsvekkende i dag. Det som er mer interessant, er at studien har regnet på hvor stort tap i rent salg Musks politiske engasjement har gitt.

Samlet fra oktober 2022 til april 2025 anslås dette å være mellom én og 1,26 millioner biler i tapt salg. Det betyr at Teslas salgstall kunne vært 67 til 83 prosent høyere i samme periode, og det er bare i USA.

Les også: Dommer stanser Musks milliard­lønnspakke

Parallelt har det vært liknende tendenser i blant annet Europa.

Det som gjør det enda verre for Tesla, at disse kundene ikke droppet å kjøpe nye biler, de kjøpte i stedet fra konkurrenter, ifølge rapporten.

Fint for konkurrentene

Det viser seg at Musks handlinger økte salget av andre el- og hybridbiler med 17 prosent til 22 prosent. Det innebærer at da Teslas vekst stoppet opp, fikk konkurrenter som Ford, GM, Rivian, Hyundai og Kia et kraftig, og trolig uventet løft, som studien sier er en direkte følge av eskapadene til Teslas administrerende direktør.

Så kan man tenke seg at den republikanske støtten fra Musk ga resultater i den leiren? 

Her sier studien definitivt nei. Det er ingen merkbar økning i støtte fra, eller salg til, republikanere.

Les også: Tesla med laveste andel på åtte år

Electrek legger til at ettersom Teslas salg bare har gått marginalt ned globalt de siste to årene, er det mange som ikke tror effekten er betydelig, men de mener det er feil måte å se det på.

– I løpet av de siste to årene har salget av elbiler fortsatt å øke kraftig, og likevel har Teslas salg stagnert. Det er et problem. Tesla planla å vokse kraftig i løpet av denne perioden. De ønsket å bygge nye fabrikker. I stedet ble det til at de kansellerte nye fabrikkplaner, som Gigafactory Mexico, og reduserte utnyttelsesgraden ved sine nåværende fabrikker til omtrent 60 prosent, kommenterer nettstedet.

Powered by Labrador CMS