Leapmotor ble etablert i 2015, og er ett av mange oppstartsselskap i den kinesiske bilfloraen som har blitt etablert de siste ti årene.
De har vært i skyggen av mer kjente selskap som Xpeng og Xiaomi, men nå slår Leapmotor alle sine oppstartsrivaler når det gjelder salg og aksjegevinster i år, og analytikere sier at det er mer i vente, melder Automotive News.
Aksjene i Leapmotor, der Stellantis har en minoritetsandel, har doblet seg siden januar, og de har steget med mer enn 200 prosent fra august i fjor.
Leapmotor har økt salgsmålet for 2025 til 500.000 enheter, opp fra rundt 290.000 året før, og det er ventet at selskapet vil levere sitt første årlige overskudd.
– Leapmotors priskonkurranseevne er bemerkelsesverdig. De tilbyr store kjøretøy til massemarkedspriser, takket være omtrent 70 prosent vertikal integrasjon. Vi ser et sterkt oppsidepotensial drevet av en robust produktsyklus og eksepsjonell kapitaleffektivitet, sier Xiao Feng, medleder for Kinas industrielle forskning ved CLSA Hong Kong.
En viktig årsak til Leapmotors vekst har vært at grunnleggerne insisterte på at de skulle utvikle så mye som mulig av de elektriske komponentene selv, for å holde kostnadene nede.
Dette har ført til at de i dag kan prise seg lavere enn konkurrentene.
Annonse
Selger mest
– Leapmotor utvikler og produserer nesten alt internt, bortsett fra batterier, noe som gir dem mer kontroll over kostnadene. Denne typen vertikal integrasjon gir Leapmotor en kostnadsfordel sammenliknet med konkurrenter som er sterkt avhengige av eksterne leverandører, sier Rosalie Chen, analytiker ved det globale analysefirmaet Third Bridge.
SMÅTT: Leapmotor T03 er en elektrisk småbil som koster fra 19.000 euro i flere europeiske land. T03 har en rekkevidde på 265 kilometer.PhotoLR
Tidligere i august meldte Leapmotor at salget i første halvår av 2025 var deres høyeste noensinne, med 271.793 solgte biler. Dette er en vekst på 149 prosent sammenliknet med samme periode året før. Salget skal vært det høyeste av de kinesiske oppstartsselskapene når det gjelder hybrider og elbiler.
En element for videre vekst kan være samarbeidet med Stellantis, som kom i stand mot slutten av 2023. Stellantis skal produsere og selge Leapmotor-modeller utenfor Kina.
En rapport tidligere i år sa at Leapmotor-modeller for salg i Europa kan bygges i Spania, slik at de unngår EUs tollsatser på kinesiske elbiler.
Selskapet eksporterte 13.726 biler i fjor, omtrent fem prosent av det totale salget.
P.S.: Bertel O. Steen, som importerer en rekke Stellantis-merker til Norge, har tidligere sagt til Motor at det ikke foreligger noen planer fra dem om å ta inn Leapmotor til Norge.