FERSK KONKURS: Fisker, representert ved den eneste modellen fra siste forsøk – Ocean.

Markedet i fremtiden:

Når merket forsvinner: «konkurs er verst»

– Ved konkurs vil verdien av bilen falle dramatisk, og i verste fall blir bilen ubrukelig, sier bilekspert Robert Næss.

Publisert Sist oppdatert

Mange av oss har opplevd – og vil oppleve – at bilmodellen vår, eller til og med hele bilmerket, forsvinner. Men hvor mye det vil ha å si, er avhengig av hva som skjer, påpeker Robert Næss.

Han er investeringsdirektør i storbanken Nordea, men også bilentusiast, og eier av en bilforhandler i Bergen.

Han er helt klar på at det verste som kan skje for en bileier, er dersom bilmerket man eier, går konkurs, slik som Fisker og Saab.

– Ja, det er det verste. Da vil garantien forsvinne, og det kan bli vanskelig å få oppdatering på programvare, og få tak i deler, sier Næss.

BILEKSPERT: Robert Næss.

Verdien vil falle dramatisk, og i verste fall vil det ikke være mulig å bruke bilen.

Den norske importøren kan imidlertid være redningen.

– De har jo garantiansvaret, og kan ikke gjemme seg bak en produsent som går konkurs, sier Næss.

Men det er et stort «men»: Dersom bilmerket selv er forhandler, vil trolig også importøren forsvinne.

BYD

Bileksperter Motor har snakket med, forventer at kinesernes andel av det norske bilmarkedet bare vil øke.

– Om 10 år har kinesiske merker mellom en fjerdedel og en tredel av alt bilsalg i Norge, tror Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF og en erfaren bilmann.

Selv om mange kinesiske merker knapt selger biler i Norge i dag, understreker han at kineserne fort lærer hva vi europeere liker.

Mest tro har han på merket BYD.

– De eier jo hele verdikjeden selv. De har også muskler, økonomi og grundighet, og kan bli store både i Norge og i resten av Europa, sier Christensen.

– Flomme over

Bilentusiast Robert Næss viser til at så sent som i 2021 solgte Tesla flere elektriske biler på verdensbasis enn BYD. I 2022 snudde det, og i 2025 forventes det at BYD skal selge 5,5 millioner elektriske og ladbare hybridbiler, mens Tesla bare forventes å selge 1,7 millioner, ifølge anslag han og Nordea har gjort.

Også Næss tror det blir mange flere Kina-biler i Norge.

– Jeg tror vi bare har sett starten. Jeg ser for meg at det vil flomme over med elbiler fra Kina.

Da er det viktig å holde tunga rett i munnen når man skal velge merke, mener han.

– Hvis bilmerket er nytt, er det viktig å sjekke importøren nøye. Dersom importøren stort sett tar inn kun dette merket, kan de være utsatt, om merket ikke lykkes i Norge og trekker seg ut, sier Næss.

Da blir det fort problematisk også for bilkjøperne, spesielt for annenhåndsverdien.

– Dersom importøren er liten, og er avhengig av dette merket, kan man risikere at de ikke opprettholder garantiansvar eller tilgjengelighet på deler og service, sier Næss.

Sjekk salgstall

Hvis man vil være på den trygge siden, mener Næss det er fornuftig å kjøpe bil fra de etablerte merkene.

Han anbefaler også å sjekke salgstallene.

– Hvis bilprodusenten selger bare et fåtall biler, betyr det at de fleste bilkjøperne ikke finner merket attraktivt. Dersom du likevel kjøper et bilmerke som nesten ikke har solgt biler, må du i hvert fall spørre deg selv om hvorfor du skal kjøpe denne bilen.

Annenhåndsverdi

Selv om konkurs er det verste som kan skje både for bilmerket selv og for kundene deres, er det heller ikke bra dersom eierne legger et av bilmerkene sine dødt.

– Vi ser at en rekke produsenter har flere bilmerker. Det gjelder spesielt de kinesiske. Her er det sannsynlig at vi kan se at noen merker blir lagt ned. Det vil være negativt for annenhåndsverdiene av bilen.

Men, og her er et «men» i positiv forstand:

– Hvis eierselskapet går godt, vil de stille opp med reservedeler og sørge for at garantien opprettholdes, påpeker Næss.