Mange av oss har opplevd – og vil oppleve – at
bilmodellen vår, eller til og med hele bilmerket, forsvinner. Men hvor mye det
vil ha å si, er avhengig av hva som skjer, påpeker Robert Næss.
Han er investeringsdirektør i storbanken Nordea, men også
bilentusiast, og eier av en bilforhandler i Bergen.
Han er helt klar på at det verste som kan skje for en
bileier, er dersom bilmerket man eier, går konkurs, slik som Fisker
og Saab.
– Ja, det er det verste. Da vil garantien forsvinne, og
det kan bli vanskelig å få oppdatering på programvare, og få tak i deler, sier
Næss.
BILEKSPERT: Robert Næss.Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Verdien vil falle dramatisk, og i verste fall vil det
ikke være mulig å bruke bilen.
Den norske importøren kan imidlertid være redningen.
– De har jo garantiansvaret, og kan ikke gjemme seg bak
en produsent som går konkurs, sier Næss.
Men det er et stort «men»: Dersom bilmerket selv er
forhandler, vil trolig også importøren forsvinne.
BYD
Bileksperter Motor har snakket med, forventer at
kinesernes andel av det norske bilmarkedet bare vil øke.
– Om 10 år har kinesiske merker mellom en fjerdedel og en
tredel av alt bilsalg i Norge, tror Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF
og en erfaren bilmann.
Selv om mange kinesiske merker knapt selger biler i Norge
i dag, understreker han at kineserne fort lærer hva vi europeere liker.
Mest tro har han på merket BYD.
– De eier jo hele verdikjeden selv. De har også muskler,
økonomi og grundighet, og kan bli store både i Norge og i resten av Europa,
sier Christensen.
Annonse
– Flomme over
Bilentusiast Robert Næss viser til at så sent som i 2021
solgte Tesla flere elektriske biler på verdensbasis enn BYD. I 2022 snudde det,
og i 2025 forventes det at BYD skal selge 5,5 millioner elektriske og ladbare
hybridbiler, mens Tesla bare forventes å selge 1,7 millioner, ifølge anslag han
og Nordea har gjort.
Også Næss tror det blir mange flere Kina-biler i Norge.
– Jeg tror vi bare har sett starten. Jeg ser for meg at
det vil flomme over med elbiler fra Kina.
Da er det viktig å holde tunga rett i munnen når man skal
velge merke, mener han.
– Hvis bilmerket er nytt, er det viktig å sjekke
importøren nøye. Dersom importøren stort sett tar inn kun dette merket, kan de
være utsatt, om merket ikke lykkes i Norge og trekker seg ut, sier Næss.
Da blir det fort problematisk også for bilkjøperne,
spesielt for annenhåndsverdien.
– Dersom importøren er liten, og er avhengig av dette
merket, kan man risikere at de ikke opprettholder garantiansvar eller
tilgjengelighet på deler og service, sier Næss.
Sjekk salgstall
Hvis man vil være på den trygge siden, mener Næss det er
fornuftig å kjøpe bil fra de etablerte merkene.
Han anbefaler også å sjekke salgstallene.
– Hvis bilprodusenten selger bare et fåtall biler, betyr det
at de fleste bilkjøperne ikke finner merket attraktivt. Dersom du likevel
kjøper et bilmerke som nesten ikke har solgt biler, må du i hvert fall spørre
deg selv om hvorfor du skal kjøpe denne bilen.
Annonse
Annenhåndsverdi
Selv om konkurs er det verste som kan skje både for
bilmerket selv og for kundene deres, er det heller ikke bra dersom eierne
legger et av bilmerkene sine dødt.
– Vi ser at en rekke produsenter har flere bilmerker. Det
gjelder spesielt de kinesiske. Her er det sannsynlig at vi kan se at noen
merker blir lagt ned. Det vil være negativt for annenhåndsverdiene av bilen.
Men, og her er et «men» i positiv forstand:
– Hvis eierselskapet går godt, vil de stille opp med
reservedeler og sørge for at garantien opprettholdes, påpeker Næss.