KINESISK moBIL: Dette er Kinas mest ettertraktede bil for øyeblikket, Xiaomi YU7.
Foto: XIAOMI
Britisk bilmagasin:
Skryter uhemmet av ny kinesisk superbil
«Verdensklassebil til en utrolig lav pris». Slik konkluderer Storbritannias ledende bilmagasin etter sin første stortest av kinesiske Xiaomi YU7.
Xiaomi YU7
- Elbil, 1-trinns automat. 800V. Lanseres i tre versjoner. Startpris i Kina: Ca. 360.000 kroner.
- Standard (RWD/96,3 kWt, 315 hk, 835 km rekkevidde CLTC)
- Pro (4WD/96,3 kWt, 489 hk, 760 km CLTC)
- Max (4WD/101,7 kWt, 680 hk/866 Nm, 770 km CLTC)
- Lengde/bredde/høyde: 4999/1996/1600 mm.
- Lading: Makseffekt 500 kW.
Det er mye som forbløffer ved Kinas mest omtalte – og ettertraktede – bilmerke.
Xiaomi er i dag først og fremst en av Kinas største produsenter av smarttelefoner, men de har tatt bilverden med storm etter at de gjorde det Apple aldri turte:
Å bygge en bil.
De har faktisk bygget to, og det er den andre – YU7 – som nå er testet av britiske Auto Express.
Magasinet gir 4,5 av maksimalt 5 stjerner:
«Det er forbløffende hva Xiaomi har oppnådd med SUV-en YU7. Dette er ikke bare en pen, høykvalitets- og høyteknologisk elbil, men en som tilbyr rekkevidde, lading og ytelse i verdensklasse i en pakke som føles like godt konstruert som et hvilket som helst europeisk eller japansk alternativ».
Sjokkpris
«Ikke rart merker som BMW og Mercedes vil gjøre hva som helst for å forhindre at denne bilen kommer i salg i Europa», heter det i artikkelen.
Men det som derimot er rart, er hva kineserne har dyttet inn i en pakke hvor de selger toppmodellen for 460.000 kroner på det kinesiske markedet. Innstegsversjonen har en pris i Kina på 360.000 kroner.
Og da snakker vi om en bil med 760 km rekkevidde, maks ladefart på 500 kW og akselerasjon 0-100 på 3,2 sekunder.
I eksteriøret er den lengre, bredere og lavere enn for eksempel Porsche Cayenne, for å holde oss til en de tilfeldig valgte konkurrentene som Auto Express trekker frem.
Selv om magasinet like gjerne peker på McLaren 720S og Ferrari Purosangue når det ytre skal beskrives. De referansene er ikke helt på viddene:
YU7 er en ekstremt appellerende bil.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Bare Kina nå
Dessverre er det et par store «men» i denne fortellingen:
Det mest påtagelige, i våre øyne, er at Xiaomi ikke vil eksportere biler ut av Kina før i 2027, ifølge toppsjefen Lei Jun.
Dernest har oppmerksomheten vært så intens at det er verdt å spørre seg når Xiaomi kan lage nok biler til å være i nærheten av å møte en global etterspørsel.
Da de slapp YU7 i juni fikk de 200.000 bestillinger på tre minutter… I Norge vil det totalt førstegangsregistreres rundt 150.000 biler i løpet av hele 2025.
Leveringstiden i Kina er nå om lag ett år, ifølge selskapet.
Helt Neue Klasse
Tilbake til anmeldelsen:
Auto Express konstaterer at det er rikelig med plass i en kupé med minimalistisk design og høy kvalitetsfølelse. Teknologien er avansert, som på alle kinesiske biler. En diger infotainment-skjerm er supplert med den samme head-up-løsningen som BMW introduserer på sine Neue Klasse-modeller i september.
Panorama-taket kan være glassklart – eller dimmes fullstendig.
800V-teknologi og en maks ladehastighet på 500 kW betyr at ladestoppene blir stusselig korte.
Den kommer med to batteripakker:
101,7 kWt med maks effekt på 680 hk, 753 km rekkevidde og akselerasjon på 3,2 sekunder.
96,3 kWt med 315 hk, bakhjulsdrift og 827 km rekkevidde, eventuelt i Pro-versjon med 489 hk og 763 km rekkevidde.
Alle rekkeviddeanslagene er etter den kinesiske CLTC-syklusen, mens våre WLTP-tall ventelig vil være mellom 15 og 25 prosent kortere.
Høy vekt
Men den store overraskelsen for den britiske testsjåføren?
Hvor ekstremt god bilen er å kjøre, selv om den veier sine nette 2,8 tonn.
Og som Auto Express skriver:
«At dette nye merket har oppnådd alt dette med mindre enn 10 års erfaring med å bygge noe mer mekanisk komplisert enn en støvsuger eller smarttelefon, er enda mer utrolig.»