– Den skal være sportslig. Og er dette er en bil vi har brukt de siste fem årene på å konstruere, sier Polestars desingsjef Conny Ewe Blommé under presentasjonen på Oslo Motor Show på Lillestrøm.
IKKE VINDU: Sikten bakover besørges av et kameraspeil.
LAV: Polestar5 er fem meter lang, to meter bred og 1,4 meter høy.
Polestar 5 har ikke vært noen hemmelighet. Konseptbilen Precept har vært vist fram tidligere og er den direkte forløperen til bilen Blommé står ved siden av.
Han forteller at den er bygget på en annen plattform enn de andre modellene, en plattform som er designet for biler med høy ytelse og sportslige ambisjoner. Og det er gjort av Polestar selv.
Polestar 5 er bare 140 centimeter høy, men designeren sier det likevel skal være god plass i baksetet.
– Dette har vi oppnådd ved å ha et gap i batteripakken, slik at det ikke er batterier i gulvet ved baksetet. Noe som har gjort at det er god høyde bak.
Annonse
Ingen bakrute
Batteriene bygger med andre ord ikke opp i gulvet bak. I tillegg har Polestar tatt i bruk et triks som allerede er i bruk på Polestar 4. Kameraspeil bakover, og ikke noen bakrute. Dette gjør at de kan beholde strukturen i karosseriet og gi nok takhøyde bak.
Blommé trekker også fram en svært lav front, hvor blant annet hjulopphenget er konstruert slik at dette er mulig. Samtidig har det også blitt plass til en frunk foran.
KJENT: Det er lav sittestilling kombinert med kjent Polestar-design.
4+1: Midtsetet bak kan brukes, men Polestar sier sitteløsningen er 4-1.
Elbilteknisk er det 800-volts arkitektur, som gir god ladefart, 350 kilowatt. Det gir også en konstruksjonsmessig fordel, ved at kablene er tynnere og dermed opptar minst mulig plass.
Det skinner igjennom at dette ikke er en modell der Polestar forventer et høyt salg, men bilen er viktig for å vise hva produsenten er i stand til. Polestar 5 er en klassisk merkevarebygger.
To versjoner
Polestar 5 kommer i to versjoner, Dual Motor og Performance.
Førstnevnte har 748 hestekrefter og gjør null til hundre på 3,9 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 670 kilometer.
Performance byr på 884 hestekrefter og null til hundre tar 3,2 sekunder. Her er rekkevidden 565 kilometer.
Begge kan dra en henger på 1,8 tonn.
Grunnen til at dette ikke blir en bil som kommer til å lage bølger på salgsstatistikken, er prisen. Den er 1.259.000 kroner for Dual Motor og 1.528.000 for Performance, og dette er før de eventuelle nye momsreglene.
Produksjonsstart er i januar, og de første bilene er ventet til Norge i mars.