STØRST: MG er det kinesiske merket med klart størst salg i Europa, blant annet med hjelp av MG3 som leveres med bensinmotor eller som hybrid.

Flere enn noensinne:

Voldsom kinesisk vekst i Europa

Til tross for økt toll på elbiler fra Kina, selges det flere kinesiske biler enn noen gang i Europa.

Publisert

Kinesiske bilmerker oppnådde sin høyeste markedsandel noensinne i Europa i mai, etter at salget økte med 85 prosent til 60.215 biler, sammenlignet med 2024, melder Automotive News.

I et totalmarked som økte med 1,3 prosent til 1.116.095, hadde kinesiske bilprodusenter en markedsandel på 5,4 prosent i Europa, det er andre gang den har vært over 5 prosent.

Byd med størst vekst

Andelen var 3 prosent i samme periode i fjor og 4,6 prosent i april 2025, viser tall fra markedsundersøkelsesfirmaet Dataforce.

Byd hadde den største volumveksten av de kinesiske merkene og økte med øver 10.000 biler sammenlignet med mai 2024, til totalt 13.580 i mai. Veksten ble drevet av den mellomstore SUV-en Seal U, som økte med mer enn 7000 enheter i mai, flesteparten ladehybrider.

Men det er MG som er klart størst, både i mai og for hele året, med et salg på 126.493, foran BYD med 54.986 og Chery med 29.539 i 2025.

Hybrider

Den økte tollen på elbiler fra Kina har gjort at det er hybridbilene som har den største veksten, men også elbilene øker.

Vekst for kinesiske biler etter drivlinje:

  • Hybrider økte med 991 prosent. 
  • Ladehybrider økte med 874 prosent.
  • Elbiler økte med 31 prosent.
  • Bensinbiler økte med 20 prosent.