STØRST: MG er det kinesiske merket med klart størst salg i Europa, blant annet med hjelp av MG3 som leveres med bensinmotor eller som hybrid.
Foto: MG
Flere enn noensinne:
Voldsom kinesisk vekst i Europa
Til tross for økt toll på elbiler fra Kina, selges det flere kinesiske biler enn noen gang i Europa.
Kinesiske bilmerker oppnådde sin høyeste markedsandel noensinne i Europa i mai, etter at salget økte med 85 prosent til 60.215 biler, sammenlignet med 2024, melder Automotive News.
I et totalmarked som økte med 1,3 prosent til 1.116.095, hadde kinesiske bilprodusenter en markedsandel på 5,4 prosent i Europa, det er andre gang den har vært over 5 prosent.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Byd med størst vekst
Andelen var 3 prosent i samme periode i fjor og 4,6 prosent i april 2025, viser tall fra markedsundersøkelsesfirmaet Dataforce.
Byd hadde den største volumveksten av de kinesiske merkene og økte med øver 10.000 biler sammenlignet med mai 2024, til totalt 13.580 i mai. Veksten ble drevet av den mellomstore SUV-en Seal U, som økte med mer enn 7000 enheter i mai, flesteparten ladehybrider.
Men det er MG som er klart størst, både i mai og for hele året, med et salg på 126.493, foran BYD med 54.986 og Chery med 29.539 i 2025.
Hybrider
Den økte tollen på elbiler fra Kina har gjort at det er hybridbilene som har den største veksten, men også elbilene øker.
Vekst for kinesiske biler etter drivlinje:
- Hybrider økte med 991 prosent.
- Ladehybrider økte med 874 prosent.
- Elbiler økte med 31 prosent.
- Bensinbiler økte med 20 prosent.
Les alle Motors biltester: