UTSTYRSVARIANT: Xpeng G9 Black Edition inkluderer 21-toms svarte felger med oransje bremsekalipere, samt et helsort eksteriør.

G6 og G9 piffes opp:

Xpeng oppgraderer med ekstrem ladefart

Xpeng G6 og G9 får en rekke oppgraderinger, som blant annet inkluderer en ladehastighet få – om noen – kan slå.

Publisert

Xpengs SUV-modeller G6 og G9 har truffet bra hos norske kunder. G6 kom i fjor høst, og siden den gang er rundt 1000 biler levert, mens G9 kom i 2023, og det er nå 2300 eksemplarer på norske veier.

Nå er det tid for oppussing.

Begge modellene har nå fått en oppgradering som gjør at man knapt rekker å fylle kaffekoppen på ladeplassen.

G6 stiller med en ladefart på inntil 451 kilowatt, opp fra 280 kilowatt. Det betyr at øvelsen fra 10 til 80 prosent tar 12 minutter.

Sentralt i bilen har det også skjedd ting, der er det et nytt litium-jernfosfat (LFP) batteri på 80,8 kWt, som erstatter tidligere 87,5 kWt litium-ion-batteriet. 

ØKER: Xpeng G6 hadde fra før av en svært god ladefart, nå er den økt betraktelig.

Nytt batteri

– Dette byttet eliminerer behovet for kostbare og mindre bærekraftige materialer som kobolt, mangan og nikkel, og gir en mer miljøvennlig løsning uten å gå på bekostning av ytelse, skriver Xpeng i pressemeldingen.

Les også: Test: Xpeng G6 AWD Performance

Også i G9 er det et nytt LFP-batteri, med kapasitet på 79 kWt for Standard Range og 93,1 kWt for Performance-utgaven.

LADESJEF: Xpeng G9 Performance byr på en ekstrem ladefart.

Vill ladefart

Her er nå ladefarten på et nivå som gjør at man skal slite med å finne noen ladestolper som kan matche kapasiteten.

Perfomance-utgaven skal klare 525 kilowatt, et nivå som ingen andre biler på det norske markedet er på.

Ladefarten med Standard Range er 445 kilowatt.

Utvendig har G9 har fått en ny grill. I tillegg er panoramasoltaket oppgradert med trelags isolasjon, som skal bidra til bedre temperaturregulering under alle værforhold.

Innvendig er det ny rattdesign og en mykere trådløs ladeflate som reduserer risikoen for riper på enhetene som lades.

Les også: Xpeng G9 i test

Den oppgraderte G9 Standard Range starter på 499.826, mens G9 AWD Performance starter på 603.788, inkludert frakt og leveringsomkostninger.

SPOILER: Helt bakerst har Xpeng G6 fått en ny spoiler.

Visuelle nyheter

De visuelle nyhetene på G6 er en heldekkende «Starlight wing» LED-lyslist, integrerte blinklys, ny diffusordesign og en matt grå Xpeng-logo som er flyttet fra panseret til fronten. 

Hjulbuene er lakkert i bilens karosserifarge, og en ny spoiler bak forlenger bilen med 5 millimeter.

Innvendig skal det være flere justeringer:

  • Ny dashborddekor med trestruktur.
  • Tak med semsket effekt.
  • Redesignede høyttalergitter.
  • Mykere ladeplater for trådløs ladning.
  • Forbedrede materialer i A- og B-stolper.
  • Oppdatert 9-tommers digitalt innvendig bakspeil.
  • Nytt rattdesign.
  • Manuelt justerbare luftdyser.
  • Nytt interiør i Dark grey.

G6 AWD Performance starter på 468.000 kroner, inkludert frakt og leveringsomkostninger.

G6 og G9 kan bestilles nå, med forventet levering i tredje kvartal.

Powered by Labrador CMS