Etter et første kjapt overblikk, uten mulighet til å kjøre bilen, tror vi at Motors generelle holdning til Kia også vil gjelde EV5:
Den kan tåle å havne i et øvre prissjikt i klassen. Mest begrunnet med kombinasjonen plass, kvalitetsfølelse, design og rekkevidde.
EV5 plasserer seg logisk nok mellom EV3 og EV9 – to SUV-pregede biler i hver sin klasse.
Annonse
SUV-PREG: EV5 virker større enn den er. En opplagt konkurrent som Skoda Enyaq er fire cm lengre, og en Tesla Model Y er hele 18 cm lengre.
VELKJENT: Denne instrumenteringen kjenner vi igjen fra både EV3 og EV9.
Mest komplett
EV4, i både hatchback og sedanversjon, lanseres også i disse dager. Og fra før har vi velkjente EV6, som den litt mer kupéformede og kjøreglade i familien.
Det nærmer seg altså et ganske komplett utvalg av Kia, bortsett fra i småbilklassen. Og den mest komplette av modellen, kan fort være EV5.
ROMSLIG: Bakseteplassen er god, og det er egen kilmabetjening til passasjerene.
566 LITER: Bagasjerommet bør holde til de fleste familiers behov. Under gulvet er det et lite ekstra rom.
44 LITER: I frunken kan du fint lempe inn en ladekabel uten å kveile og bli møkkete.
Materialkvalitet
Den har de klassiske SUV-linjene, høy og firkantet, koblet til Kias typiske design med tynne lyktebånd, kraftige skjermbuer og generelle litt tunge uttrykk. Bakrutepusseren er elegant skjult under takspoileren.
Innvendig er instrumenteringen mer eller mindre prikk lik det vi kjenner fra de siste modellene fra Kia. Det samme er den høye materialkvaliteten.
EV5 vil komme i to utstyrsversjoner: Baseline og mer kjente GT-line. På den siste får du svarte detaljer i front, hekk, på speil og listverk langs vinduene – et annet ratt og en generelt litt høyere grad av sportslig følelse.
Motor kommer tilbake med fyldig test når de første bilene er i Norge.