Flere ferske elbilmodeller kan vise til en ladefart på 400 til 500 kilowatt, for eksempel de oppgraderte versjonene av Xpeng G6 og G9, eller Zeekr 7X.
Mercedes-Benz nøyer seg ikke med det, og dobler. Nå har de gjort tester med konseptbilen AMG GT XX som viser at det er mulig å få til en ladefart på over 1000 kilowatt.
AMG GT XX er per i dag på konseptstadiet, men da Mercedes viste fram modellen ved AMGs anlegg i Affalterbach i sommer, la de ikke skjul på at bilen skal på markedet neste år.
På en prototype-ladestasjon passerte bilen 1000 kilowatts ladefart, med andre ord én megawatt ladeeffekt, og oppnådde en maksimal ladeeffekt på 1041 kilowatt.
Det tok bare et halvt sekund etter ladestart å oppnå 1000 kilowatt, og ladeeffekten ble opprettholdt i to et halvt minutt.
MEGA: Ladefarten tilsier at et ikke tar noe lengre tid enn å tanke en bensinbil.Foto: MERCEDES-BENZ
Dette ble gjort via en spesialutviklet CCS-ladekabel som førte inntil 1176 ampere. På ett minutt ble det fylt på 17,3 kWt.
Noe av årsaken til at batteriet kan ta imot så mye energi er at det er brukt sylindriske NCMA-celler. Cellene er høye og tynne, det gir dem effektiv kjøling og en energitetthet på over 300 wattimer per kilo.
Annonse
To systemer på en gang
Kjølesystemet skal sikre jevn varmespredning og støtter energilagringssystemets evne til å levere høy kontinuerlig effekt. Spenningen på over 800 volt reduserer vekten gjennom lettere kabling og forkorter ladetidene.
Samtidig så lar ikke en slik ladefart seg overføre til dagens ladeinfrastruktur, hvor maks effekt er 500 kilowatt, og det finnes kun i noen få ladestolper.
Dermed har Mercedes-Benz, med samarbeidspartneren Alpitronic, bygd en prototype-ladestasjon som kombinerer to teknologier: En MCS-ladestasjon, som opprinnelig var designet for lastebiler, som har blitt omgjort til et system som fungerer med en slank CCS-kabel.
Funnene som har blitt gjort i testene, skal overføres til en utviklingen av en ny type hurtiglader. Og den skal være tilgjengelig på Mercedes-Benz' ladeparker i Europa og Nord-Amerika fra 2026.