KONK: Bildet viser modellen Neta S.

Advarsler fra alle kanter:

Første konkurs i Kina-priskrigen

Kinesiske bilprodusenter prøver fortsatt å underby hverandre, og det går som det må gå.

Publisert Sist oppdatert

Priskrigen i Kina har pågått lenge, i rundt tre år. Men det hele eskalerte i slutten av mai, da Byd bestemte seg for å bruke muskler. Produsenten senket prisene på et drøyt snes biler med 10 til 30 prosent. 

Kort tid etter erklærte landets industriminister at «det er ingen vinnere i denne priskrigen, og heller ingen fremtid». 

Den mest aggressive produsenten i priskrigen, nettopp Byd, synes å være på vei mot samme konklusjon. I et intervju med Bloomberg torsdag medga en av selskapets toppsjefer, Stella Li, at konkurransesituasjonen er alt annet enn bærekraftig. 

Hun gikk likevel ikke så langt som til å si at Byd bremser – ingen vil være først ut.

Nå har priskrigen etter alt å dømme fått sitt første offer, Neta Auto. 

En liten aktør i kinesisk perspektiv, men med bortimot 10.000 ansatte i eierselskapet Hozon og virksomhet i en rekke land.  

En rekke medier meldte at produsenten var konkurs allerede for flere uker siden, dette ble bestemt avvist. Nå er det klart at konkursforhandlinger pågår, og på flere kinesiske nettsteder blir det vist eller beskrevet videoer av ansatte som prøver å ta seg inn i selskapets lokaler, på jakt etter lønnsutbetalinger.