La oss starte med det som nøkternt sett opptar nybilkjøpere flest: Hva man faktisk får for pengene.
Pluss:
Plass, pris, særpreg
Minus:
Konkurransen, merkevaren, uprøvd
Toppversjonen av Smart#5 («Brabus»), spekket med utstyr – og inkludert «Motor-pakka», altså vinterhjul, hengerfeste og valgfri metallic – ender på 559.000 kroner.
Det er 20.000 kroner under en tilnærmet likt utstyrt versjon av Norges mest solgte bil, Tesla Model Y.
Utstyr
Går du ned på detaljnivå rundt utstyr og spesifikasjoner, vil du kanskje konkludere med at prisforskjellen er enda større.
Lading: Støtter 400 kW (800 volt), 10–80 prosent på 18 min.
Bagasjevolum (liter): 630 pluss frunk på 47.
Vekt/nyttelast: 2378 (Pulse: 2345)/opptil 502
Hengervekt/taklast (kg): 1600/100
0–100: 3,8 (Pulse: 4,9) sek.
Konkurrenter: Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq.
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke lagt til. Hvis prisene gjelder en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om dette.
Du får den også 30.000 kroner rimeligere («Pulse»), hvis du klarer deg uten utstyr som kjøling i forsetene og varme i baksetene, head-up-display og mer avansert lysteknologi.
Vi har testet den dyreste versjonen, altså «Brabus» til nevnte 559.000 kroner.
Annonse
Mest attraktiv
Og vi er overbevist om at det er den mest attraktive, når man først beveger seg tett opptil momsgrensen.
Gir oss troen
Merk: Vi baserer oss på kjøring en times tid på fine landeveier i Indre Østfold.
Grunnlaget for å konkludere er altså tynnere enn i en vanlig «prøvekjørt», og vesentlig tynnere enn i en ordinær test.
Men et godt førsteinntrykk må aldri undervurderes. Og #5 gir oss virkelig troen på at Smart nå kan få et salg av en viss betydning i Norge.
Lille #1 og trange #3 har rett og slett vært for dyre og fremmede (med lanseringen av #5 får for øvrig også disse kraftige priskutt).
#5 har derimot det meste norske nybilkjøpere ser etter i disse tider:
Mye plass, mye utstyr, firehjulsdrift, utmerket forflytningshastighet (kombinasjonen av rekkevidde og lading) - og selvsagt en attraktiv pris.
SÆRPREG: Smart#5 skiller seg ut med sine litt klassiske, firkantede SUV-linjer.
Pluss et særpreg som løfter den opp av de grå massene av Model Y, VW ID.4 og Skoda Enyaq.
Minus en merkevare som muligens presser den ned igjen.
Smart eies av Mercedes og kinesiske Geely. Her er det med andre ord sterke lenker til norgeskjære merkevarer som Volvo og Mercedes – og til de mer fremmede, som Zeekr og Lynk & co.
KONTRAST: Smart gjør nok lurt i å skille seg fra Tesla, ikke kopiere. Interiøret er langt på vei rake motsetning til Model Y, men girvelger og midtkonsoll er ganske identisk.
MERCEDES-DETALJER: Setejusteringen kjennes igjen fra de siste generasjonene med Mercedes.
Med andre ord:
Hadde Smart-logoen blitt byttet ut med Volvo-symbolet eller stjerna til Mercedes, ville denne bilen kjempet om pallplassen på registreringslistene.
Beste løsningen
Vi finner oss umiddelbart til rette i Smart#5. Setene er gode, girvelgeren er den velkjente fra Mercedes (og Tesla) – som i takt med utbredelse og vaner, har skiftet status fra fremmed og litt klønete i eldre fossilbiler, til å bli den beste løsningen i moderne elbiler.
Annonse
DEILIG: Høy baksetekomfort for to, med bra vinklet sittepute, raust med beinplass og panoramatak som standard.
TØFF: De røde stylingdetaljene går igjen på kalipere og sideskjørt.
Ingen Tesla-kopi
Instrumentene er gigantiske, og langt unna minimalismen man finner i Tesla. Mye selvsagt på grunn av skjermen helt til høyre, forbeholdt underholdning for forsetepassasjeren.
Det er selvsagt en smakssak om man liker det litt massive inntrykket av skjermer.
Men det er uansett fint – og for Smart, trolig helt riktig – at noen gjør det stikk motsatt av Tesla, i stedet for å kopiere.
ROMSLIG: Ifølge Smart er bagasjevolumet på 630 liter, inkludert er lite rom under gulvet du her ser i nederste stilling.
EKSTRA: En frunk på 47 liter har plass til for eksempel ladekakabel.
Artig å kjøre
Men midtkonsollen – med de to trådløse ladepunktene i front – er faktisk ganske nær en kopi.
Smart#5 er artig å kjøre på svingete asfalt. Den krymper og føles litt mindre – og presisjonen gjennom kurver og over ujevnheter i veien, er bra.
Og som du ser av spesifikasjonene: Den er uhyre rask. Høyst unødvendig rask for oss nordmenn, men like fullt en fryd å oppleve de gangene trafikk og fartsgrenser tillater litt ekstra moro.
En gasspedal omtrent uten motstand gjør at du kanskje trenger noen minutter i bilen for å venne deg til kraftbruken.
For eiere flest vil det være viktigere at både fjæringskomfort, støynivå og setekomfort foran og bak harmonerer med de lange forflytningene både rekkevidde og ladefart inviterer til.
Motor kommer naturligvis med en mer omfattende test av Smart#5.