HVEM VI HELST UNNGÅ DETTE? Bildet er fra en av Motor og NAFs rekkeviddetester.

Forskning:

Disse kvier seg mest for å kjøpe elbil

Ny forskning viser hvordan elbilskepsis og -velvilje i Norge varierer med alder, kjønn og utdannelsesnivå. 

Publisert Sist oppdatert

For å sette det på spissen: Den typiske ikke-elbilkjøper er en kvinne med lav utdannelse. Hun har heller ikke høy inntekt, er over 45 år gammel og bor kanskje utenfor byområder.

Denne forenklingen er basert på funnene forskeren Live Tørstad Bøyum ved universitetet OsloMet har gjort. Hun har undersøkt om holdninger kan forklare om man er elbilbruker i dag, ønsker å kjøpe seg elbil eller foretrekker å skygge helt unna. 

I dette arbeidet har Bøyum sett på sosiodemografiske variabler som kjønn, inntekt, alder og utdannelse.

Risiko vs. praktiske hensyn

– Jeg finner blant annet at kvinner er mer skeptiske til å kjøpe elbil enn menn, opplyser forskeren i en pressemelding.

FORSKER: Live Tørstad Bøyum ved OsloMet.

– Menn er ofte mer opptatt av ny teknologi og tar større risiko, mens kvinner vektlegger praktiske hensyn som rekkevidde og tilgang til lading, sier hun.

Aldersmessig går det et skille ved rundt 45 år. Folk som er eldre enn dette, er per nå mer skeptiske, ifølge forskningen.

– Dette kan skyldes bilvaner fra tidligere, samt at yngre generasjoner er mer opptatt av klima, sier Bøyum.

Høyt utdannede er mer positive til elbiler, og de har oftere gått til anskaffelse av slike biler, allerede. 

– Faktisk øker sannsynligheten for at man kjører elbil med 85 prosent dersom personen har høyere utdanning, sier forskeren.

Hun tror dette kan skyldes større miljøbevissthet, større villighet til å ta i bruk ny teknologi og at mange med høy utdannelse bor i byer, der elbilbruk både kan være enklere og gi visse fordeler.

– Som fem år gammel mobil

Studien viser at de elbilskeptiske ofte viser til miljøpåvirkning, teknologi og/eller pris. 

● Kritikerne, eller de mest tilbakeholdne, setter gjerne spørsmålstegn ved om elbiler virkelig er miljøvennlige, og de peker da på batteriutvinning og ressursbruken under produksjon. 

● Teknologiutfordringene det vises til, kan dreie seg om rekkevidden på modellene respondentene har råd til å kjøpe. Dette henger dermed sammen med punktet pris

Begge faktorer spiller også inn i holdningene til det som måtte finnes på bruktmarkedet. 

I forskningsarbeidet blir respondenter sitert slik: «Nye biler er for dyrt, og brukte elbiler har forferdelig dårlig rekkevidde»  – og slik: «Jeg ville aldri kjøpt en elbil som er eldre enn fem år. Det ville vært som å kjøpe en like gammel mobiltelefon.»

Bøyum noterer likevel at selv om høy inntekt øker sannsynligheten for å eie en elbil, er ikke nødvendigvis inntekts­nivået avgjørende for holdningene. 

– For mange handler skepsisen om at elbilen oppleves som dyr i forhold til nytte, selv om de økonomisk sett kunne kjøpt en, sier hun.

Her finner du forskningsrapporten.

Powered by Labrador CMS