REKKER LENGRE: Lexus RZ går nå flere mil lengre enn da den ble lansert i 2023.

Oppgradert:

Lexus RZ med større batteri og lavere pris

En ny versjon av Lexus RZ er snart på det norske markedet, med en oppgradering som tilsvarer den Toyota bZ4X kommer med.

Publisert

Lexus oppgraderer sin RZ-modell, noe som henger sammen med at Toyota bZ4X også kommer i en ny utgave. De to modellene deler plattform og teknologi.

– Den utgående modellen har fått mye skryt, men enkelte kunder har ønsket seg enda mer rekkevidde og raskere lading. Nå leverer vi på begge punkter, med inntil 100 kilometer lengre rekkevidde og redusert ladetid med forvarming av batteri, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus Norge.

Tre utgaver

Prisen på den oppgraderte modellen skal i tillegg være lavere enn utgående.

RZ blir tilgjengelig med i tre ulike varianter, med to utstyrsnivåer på RZ 350e og RZ 500e, Exceutive og Luxury, mens RZ 550e kun kommer som F Sport.

Sistnevnte er ny i modellutvalget og kommer med det som kalles «steer-by-wire», som betyr at styringen kun foregår via ledninger som sender signaler til fremre hjulpar.

Batteripakkens kapasitet er er økt fra 71,4 kWt til 77 kWt.

RZ 350e med forhjulstrekk skal klare 568 kilometer, mens RZ 500e har firehjulsdrift og har en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer. RZ 550e har også firehjulsdrift og skal klare 450 kilometer.

Januar

Det er ikke oppgitt noen ladefart, men 10 til 80 prosent skal ta 30 minutter.

– Med lavere listepris og lavere skattetrykk forsterker vi posisjonen vår i firmabilmarkedet. Dette er et strategisk grep for å tilpasse oss denne viktige kundegruppen, sier Holm.

Startprisene er: 

RZ 350e - 509.100 kroner.

RZ 500e - 572.100 kroner

RZ 550e - 755.900 kroner.

De første bilene er ventet å komme til Norge i midten av januar 2026. Prisene er før øvrig uten en eventuell momsøkning.

Powered by Labrador CMS